Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er til vanlig en ganske aktiv person. 3 dager i uka er jg på tur med bofsen på ca 1,5 time, hvor vi går i raskt tempo i variert terreng. Nå som det er snø blir det evt skigåing. 2 dager i uka trener jeg på Sense, intervalltrening på tredemølle og styrke. Pluss rundt 1 times tur med bofs etterpå. De siste 2 dagene prøver jeg å ta helt fri, bortsett fra de små turene bofs må ha for å gå på do.

Jeg er litt bekymret for at kostholdet mitt kanskje er litt for dårlig i forhold til mengden aktivitet. Pga mange år med spiseforstyrrelser av ymse slag (heldigvis så og si frisk nå), har jeg ikke helt snøring på hvor mye som faktisk er normalt å spise. Noen dager slurver jeg voldsomt og kan ende med å bare spise middag, fordi jeg rett og slett ikke tar meg tid til mat. Men jeg prøver så godt jeg kan å spise iallefall 3 ganger om dagen. Vekta er stabil men jeg merker jeg er mye trøtt og sliten. Jeg har ikke lyst til å bryte ned kroppen pga for lite mat.

En vanlig dag ser som regel omtrent slik ut:

Frokost: 1-2 brødskiver med pålegg av noe slag.

Lunsj: 1/2 rundstykke med ost på jobb

Middag: Kyllingfilet, grønnsaker, ris og saus

Som sagt har jeg ikke snøring lenger på hva som er sunn mengde mat. Må legge til at fredag og lørdag er kosemat dager. Så da går det i hjemmelaget pizza osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiv inn to måltider til, minst.

Skrevet

Dette er jo ingenting. 1/2 rundstykke til lunch? Dette går ikke.

Du må få i deg mer! Du mister muskler av dette, og derfor går forbrenningen også ned.

Her er hva jeg ofte spiser

frokost: 3 grove knekkebrød med f.eks kylling eller kalkunskinke, litt sennep under den ene, og ost under de 2 andre f.eks.

Lunch: havregryn og en pære, metter godt og lenge

mellommåltid: 1 frukt, eller 1 neve nøtter

Middag: 160 gram kylling eller fisk. Mye god fisk, laks, pangasius og torsk. Litt bønner, middagssalat. Litt ris eller litt potet.

Hvis jeg er sulten igjen til kvelds tar jeg mer bare et knekkebrød med noe.

Jeg er aldri sulten, men de dagene jeg f.eks ikke løper (løper ca 5 km 3-4 ganger i uka) så trenger jeg ofte ikke knekkebrød på kvelden, men det gjør jeg etter å ha løpt.

Ikke vær redd for å spise! :)

Skrevet

Går du ner i vikt? Då spiser du för lite. Om du inte går ner i vikt och känner dig pigg och glad i övrigt så spiser du tillräckligt. Svårare än så är det inte! ;)

Skrevet

Hadde en følelse av at det var for lite ja. :) Var hos ernæringsfysiolog for rundt ett år siden, men programmet hun satte opp gjorde at jeg gikk ned 1,5 kg på 2 uker. Tror ikke hun koblet helt hvor mye jeg faktisk beveger meg, eller at turene med bofs ikke er tusleturer rundt huset.

Middagene pleier å være bra. Er flink til å spise grønnsaker, fisk, kylling, kjøtt osv. Ganske variert. Men jeg bør nok prøve å få inn noen måltider til ja. Desverre er det veldig lite frukt jeg kan spise. Blir bare voldsomt oppblåst og får vondt i magen. Vekta er jeg ikke redd for, den har holdt seg stabilt på 58 - 60 nå i over ett år. Og jeg vil hverken gå opp eller ned. Men jeg vil for første gang på mange år prøve å gi kroppen det den trenger. Men inspirasjonen er på 0 og jeg er skikkelig matlei. Mat er ofte bare noe jeg må ha, og ikke nødvendigvis noe jeg har lyst på. :sukk:

Skrevet

Går du ner i vikt? Då spiser du för lite. Om du inte går ner i vikt och känner dig pigg och glad i övrigt så spiser du tillräckligt. Svårare än så är det inte! ;)

Nei jeg går ikke mye verken opp eller ned. Men jeg er så ofte trøtt og sliten, og tenkte kanskje det kan ha noe med maten å gjøre.

Skrevet

Nei jeg går ikke mye verken opp eller ned. Men jeg er så ofte trøtt og sliten, og tenkte kanskje det kan ha noe med maten å gjøre.

Ja, om du känner dig trött och sliten så tycker jag att du ska lägga till några mellanmål i alla fall. :)

Skrevet

Ja, jeg synes selv det er et ork å lage meg mat jeg da. Jeg vil være god venn med kroppen, så det er kun derfor jeg spiser :P Jeg vet den trenger mat... Jeg liker ikke å være på kjøkken og kokkelere, jeg er glad i noe lettvint. Nøtter kan mette lenge, og du som skal hverken opp eller ned i vekt har ikke skade av å ta en neve nøtter om dagen, f.eks cashewnøtter.

Og ja, havregryn er konge altså ;)

Skrevet

Det var ikke så dumt. :) Endel nøtter inneholder jo masse sunt fett også. Er ikke alltid såpass matlei heldigvis, men akkurat nå er det bare ork å lage. Spiste alltid havregrøt til frokost før... kanskje jeg skal begynne med det igjen. Er jo godt med litt syltetøy og rosiner. Det er jaggu ikke bare bare å skulle manøvrere seg til normalt kosthold etter så lang tid med sykdom. :sukk:

Skrevet

Et halvt rundstykke er jo nesten ingenting. 1-2 brødskiver til frokost er ok, men du trenger en bedre lunsj + mellommåltider med frukt/yoghurt/etc.

Det største problemet vil jeg si at ikke alle dagene dine ser slik ut. Jeg synes allerede det er lite, og om du da i tillegg har dager hvor du skipper frokost og lunsj kommer du jo definitivt i minus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...