Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2003 #1 Del Skrevet 25. oktober 2003 Jeg skal ansettes på fast månedslønn i en deltidsstilling der jeg tidligere har hatt timelønn. :D Jeg har fått et tilbud om fast lønn, men lurer på hvordan jeg sammenligne den med timelønnen så det blir riktig. DVS: Hvordan regner jeg om en årslønn til timelønn? Det gjelder en kontorjobb, med vanlig 37.5 timers uke. Dessuten, dersom jeg ikke syntes den lønnen jeg blir tilbudt er god nok, og jeg vil forhandle om høyere lønn, noen tips til hvordan jeg ordlegger meg/går fram? :oops: blondiii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 25. oktober 2003 #2 Del Skrevet 25. oktober 2003 Årslønn delt på 12= månedslønn. Månedslønn delt på 150 (150 timer i måneden = 37,50 timer i uka) = timelønn. Tror jeg.. Får du betalt for ekstratimer i tillegg til fast månedslønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2003 #3 Del Skrevet 25. oktober 2003 Timelønn X timer X 4,333333333334 = Fast lønn Du skal da ha fast lønn uansett om det er kort eller lang mnd, eller om det har vært helligdager. Du skal ha denne lønnen 11 mnd pr år, den 12. mnd får du feriepenger. Avhengig av hvor mange ferieuker du har, blir du da trukket/lønnet ekstra. Eks: har du fem ferieuker blir du trukket 4/26 deler av fastlønnsbeløpet. Dette gjøres som oftest den mnd du får utbetalt feriepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 25. oktober 2003 #4 Del Skrevet 25. oktober 2003 Trodde man delte et arbeidsår på 11 jeg, fordi en mnd regnes med feriepenger, som jo ikke regnes med i bruttolønna......?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 25. oktober 2003 #5 Del Skrevet 25. oktober 2003 Ja, det trodde jeg før også. Men i min nåværende jobb har jeg årslønn, og tenkte å finne ut hva jeg skulle få i måneden. Delte på 11, og ble svært så fornøyd med månedslønna. Da jeg fikk min første lønn, tilsvarte bruttobeløpet årslønna delt på 12. Kan kanskje være fordi det er et vikariat som ikke varer i et helt år?? *gikk plutselig opp et lys* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 25. oktober 2003 #6 Del Skrevet 25. oktober 2003 Virker som om det er svært varierende praksis på ulike ting her, for denne måneden må jeg opp i 172,5 timer for å få 100% stilling mens mannen må ha 150 timer for samme stillingsprosenten. Jeg har timelønn og han månedslønn. Tror jeg liker timelønn best jeg, selv om det tilsvarer mindre timer i februar, og ikke noe lønn ved avvikling av ferie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2003 #7 Del Skrevet 25. oktober 2003 Regner du ut hele året, med alle helligdager (forutsatt at du ikke har lønnet helligdager dersom du går på timelønn) så tjener en litt på å ha fastlønn. I februar jobber en litt mer enn en får lønn for, det kan skje andre mnd også - kommer ann på hvor mange arbeisdager det er i mnd. Men totalt sett over et helt år tjener en som oftest litt mer på fast lønn. Og ja, utregningsmetoder kan variere; mange lønnssystem blir til gjennom lokale forhandlinger og gjelder internt for firmaet. Men vanlig er det å regne ut ved å gange med 4,33333334 (som er 4,333333334 uker pr mnd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå