Gå til innhold

tråd for alle dere som har kjøpt bolig på egenhånd, trenger håp:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har det vært mange tråder her om at det er så vanskelig for enslige å skaffe seg bolig. Skal selv inn på boligmarkedet snart og blir jo helt motløs- :( Så la oss høre fra alle dere som har klart dere på egenhånd, som verken har foreldre som kausjonister eller som kan bidra med penger, høy lønning, egenkapital eller mann som forsørger, det må være noen av dere!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undertegnede har klart det, men det krevde tid og et klart mål.

Som nyutdannet fikk jeg fast jobb i Oslo og jeg så meg om etter bolig å kjøpe i byen (kommer fra annet sted av landet). Men innså raskt at det lå utenfor rekkevidde. Årsinntekten var ikke høy nok og jeg hadde heller ikke egenkapitalen som trengtes. Endte derfor opp med å leie rimelig bolig litt utenfor byen mens jeg la meg opp egenkapital. Det tok meg 7 år å spare 500-tusen kroner, og i løpet av de samme årene har jeg byttet jobb og gått opp nesten 200-tusen i årslønn.

Kjøpte i fjor en 2-roms leilighet til nesten 2 millioner i Oslo indre by. Målet er oppnådd! :jepp:

Skrevet

Jeg hadde fullt oppspart BSU, og et 15 års langt og godt forhold til banken min.

Nå som kravene er blitt strengere til større EK kan jeg se for meg at det er vanskeligere. Men BSU, og dermed nærmest garanti om førstehjemslån, er et bra utgangspunkt. For ikke å si nødvendig.

Skrevet

Nå ligger mitt boligkjøp noen år tilbake i tid, så jeg er vel ikke helt representativ, men har i allfall klart meg selv uten foreldre som kausjonister og uten noen mann å dele utgiften med. Da jeg begynte i min første jobb var lønna så lav at å kjøpe var helt uaktuelt. Dermed havnet jeg på leiemarkedet. Mens jeg leide prøvde jeg å legge til side litt penger, men sparingen ble jo ikke den helt store. Så ble jeg arbeidsledig og tok videre utdannelse - og fikk dermed etter noen år en bedre betalt jobb. Da var det å begynne å spare igjen.

Etter 2 år i jobb og med ytterligere sparing hadde jeg 200 000 som holdt til egenkapital den gang. Kjøpte ny, men ikke veldig stor, leilighet i et populært område (nybygd leilighet = man slipper dokumentavgift...). Nå er halve lånet nedbetalt og i følge en verditakst jeg fikk tatt i fjor så er verdien av leiligheten steget til nesten det dobbelte.

Konklusjon: For min del var løsningen tålmodighet og jevn sparing for å legge opp penger til egenkapital, samt å kjøpe en leilighet som var i en prisklasse jeg fint kunne leve med. Da jeg kjøpte var renta på drøyt 8% og jeg måtte ta høyde for evt. renteoppgang også.

Skrevet

en venn av meg kjøpte leilighet rett før jul, hun hadde ikke egenkapital og heller ikke BSU, inntekt nokså lav. Hun fikk lån og kjøpte leilighet sentralt i Oslo. Så det er mulig, hvis man er nøktern i forhold til størrelse og standard første gang man kjøper:) Tror dere ikke at det blir lettere å få lån igjen om noen år, når finanskrisen er over? For bare noen år siden var det jo MYE lettere å få lån

Skrevet

Tror dere ikke at det blir lettere å få lån igjen om noen år, når finanskrisen er over? For bare noen år siden var det jo MYE lettere å få lån

Jo dette varierer med finanssituasjonen i landet. Men samtidig er det større krav til egenkapital ved senere boligkjøp; ingen har bedre "tilbud" om låneordninger enn førstegangskjøpere (selv om det ikke virker sånn når man er der). Men klart, når man selger kan man sitte igjen med gevinst til egenkapital og også ha bedre lønn/økonomi.

Skrevet

Er det sant at man må ha 10% EK ?

Skrevet

Ja, retningslinjene fra Finanstilsynet sier man må ha minst 10% EK. Ikke nedfestet i lov, men bankene retter seg etter det. Unntak er dersom man har særlig god økonomi/sikkerhet i annen bolig.

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg kjøpte min leilighet, men jeg var alene-mor, , tjente middels, og var under 34 år. Under 34 år var et av kriteriene for å få lån i Husbanken, og jeg fikk 80% av lånet der, resterende 20% i startlån av kommunen. Jeg hadde 0 egenkapital, ikke nok lønn til å spare av, og ingen hjelp fra foreldre.

Dette er nå 10 år siden, kjøpte leiligheten på 80kvm for 990 000, verditakst 2010 var 1 850 000.

Skrevet

Jeg la meg opp en del penger mens jeg studerte, godt i overkant av 100.000 kr + nesten full BSU. Jeg tok opp fullt studielån da jeg studerte, så strengt tatt var jo disse pengene lån også.

Disse pengene rakk til egenkapital på en toroms borettslagsleilighet i sentrum av en av Norges største byer. Ingen kausjonister eller andre å dele avdrag eller husleie med, men det gikk veldig bra. Da jeg kjøpte hadde jeg helt moderat lønn, under 300.000. Likevel betalte jeg mer ned på lånet enn jeg strengt tatt behøvde. Men så er jeg kjent for å være ganske gnien også, og bruker ekstremt lite penger på klær og "stæsj" ;)

Skrevet

men praksis varierer fra bank til bank, fra person til person i bankene. I en bank fikk venninnen min beskjed om å komme tilbake når hun hadde fått seg mann, i neste bank fikk hun innvilget lån uten problemer og stor forståelse og samarbeid i forhold til det å kunne kjøpe seg leilighet alene

Skrevet

men praksis varierer fra bank til bank, fra person til person i bankene. I en bank fikk venninnen min beskjed om å komme tilbake når hun hadde fått seg mann, i neste bank fikk hun innvilget lån uten problemer og stor forståelse og samarbeid i forhold til det å kunne kjøpe seg leilighet alene

Hva i alle dager??? En slik bank hadde hvertfall aldri fått meg som kunde ved en senere anledning. Makan til frekkhet! Kunne godt taklet et avslag saklig begrunnet med at økonomien min ikke var sterk nok for øyeblikket, men dette er jo helt på trynet å si...

Gjest Blondie65
Skrevet

I fjor var det svært mye som endret seg. Jeg kjøpte leilighet og denne er 100 % finansiert gjennom bank og kommunalt startlån. Det kommunale lånet har 2. prioritets pant i boligen og dermed var det som i mange år har vært helt umulig å få til i boks.

Jeg har ikke spesielt høy inntekt og klarer meg helt fint.

Mitt tips er: snakk med boligavdelingen i din kommune og ordne finansiering fra dem først, snakk deretter med bank.

Skrevet (endret)

Hva i alle dager??? En slik bank hadde hvertfall aldri fått meg som kunde ved en senere anledning. Makan til frekkhet! Kunne godt taklet et avslag saklig begrunnet med at økonomien min ikke var sterk nok for øyeblikket, men dette er jo helt på trynet å si...

Nå vet vi ikke at dette er ordrett hva som har blitt sagt på møtet i banken. Skulle rådgiveren likevel ha uttalt dette er det en uheldig formulering, men slik boligmarkedet er i dag er det faktisk vanskelig for single å komme seg inn på boligmarkedet. Har en noen å kjøpe sammen med stiller det seg ofte veldig anderledes. Om den en kjøper sammen med er en venn, kjæreste, ektefelle eller kanskje en av foreldrene får bli opp til hva den enkelte ønsker eller har mulighet til.

Endret av Alison
Skrevet

Nå vet vi ikke at dette er ordrett hva som har blitt sagt på møtet i banken. Skulle rådgiveren likevel ha uttalt dette er det en uheldig formulering

Om vi ikke vet hva som ble sagt der, så ihvertfall her.

Skrevet

Jeg fikk lån til leilighet for 3 år siden, i en alder av 20 år. Ingen kausjonist, ikke egenkapital, og helt ok lønn.

Det jeg gjorde var å vise at jeg var villig til å jobbe til jeg så mannen med ljåen for å få lån til å kjøpe bolig. Jobbet i en periode fullt i barnehage i tillegg til annenhver helg som pleieassistent.

Var innom de bankene jeg visste fantes her i byen, og fikk avslag etter avslag. Den siste banken jeg var i (logisk nok) var villige til å låne meg nok til en fin 3-roms :)

Det er absolutt mulig, "bare" vis banken at du har vært- og er i stand til å gjøre opp for deg.

Man har ingenting å tape på å prøve :)

Lykke til!

Gjest Blondie65
Skrevet

Det som også hjelper er å vise at en har orden på sin egen økonomi. At en har et budsjett. At en sparer LITT, og at en ikke har betalingsanmerkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...