AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Hvordan er miljøet der du bor? Positive og negative ting. Treningsentre, kultur, forurensning, trafik, kollektivtransport (med forbindelse til Oslo), nærhet til naturen og priser på leiligheter. Er det mange barnefamilier og unge i sentrum, eller er sentrum preget av godt voksne og eldre? Skjer det noe spesielt akkurat der eller noe som gjør stedet særpreget? Takker for svar.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Bor til vanlig i utlandet, men er ofte her i Norge. Byen jeg "bor" i her er en liten by, men forferdelig snobbete. Sentrum domineres av treningssentere, dyre klesbutikker og kafeer de færreste har råd til en kopp kaffe engang. Av mennesker her, så er det en salig blanding av ungdommer, småbarnsmødre og eldre. Om det skjer noe spesielt bryr jeg meg lite om da jeg ikke bor her til vanlig som sagt. Men historien til byen er jo kjent og det er jo den som har satt sitt særpreg på byen. Veldig glad jeg ikke bor her til daglig...
KaDust Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Fylt av dop, og ungdommene dør som fluer. Endret 10. februar 2011 av KaDust
Gjest Spinell Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Til dere over: burde dere ikke fortelle hvilken by dere beskriver?? Blir liksom litt nytteløst uten.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Gjøvik: - har ikke peiling ang. treningssentre, liker naturen best. - kultur: avhengig av hva du er interessert i. det er i mine øyne lite konserter av interesse, men jeg vet at her er teater osv. Dessuten er det jo kort vei til Lillehammer og Hamar, på Hamar skjer det ofte ting jeg er interessert i. - Forurensning/trafikk: jeg vil si at det er lite av det. - Grei kollektivtransport. Skulle ønske det gikk flere busser i byen (to i timen tror jeg det er) men myyye bedre enn der jeg kommer fra. To togavganger til og fra Oslo hvis jeg husker rett, to timer. Timeekspressen (buss) har avganger til Oslo en gang i timen. - Naturen = fantastisk. - Priser på leiligheter: skjekk finn for å se ståa, man kan få veldig fine og veldig billige hvis man er villige til å bo litt utenfor sentrum, men også i sentrum er det tidvis billige og flotte leiligheter. Så lenge du ikke tar den jeg har tenkt å leie så velkommen hit! - Vil påstå at det er en fin variasjon av eldre og unge i sentrum. Jeg bor på et studenhjem i sentrum akkurat nå, som selvfølgelig er preget av ungommer. Men det finnes en del leilighetsbygg som såvidt jeg forstår er for eldre og barnefamilier, og alle ligger fint lokalisert. Nå bor jo jeg her pga. høgskolen, men jeg synes absolutt at det er en flott by, kanskje en av de flotteste. Jeg er ikke herifra, men kunne godt ha bodd her etter endt utdanning. Det blir akkurat passe blanding av bygd og by for min del. Kjøpesenteret her er jo innlandets største, og jeg synes absolutt at det har alt jeg trenger og mer enn det. Har ikke vært i Oslo på over et halvt år, har ikke trengt det fordi alt jeg ønsker har jeg her. Folka her er i min mening supergreie, veldig hyggelige og hjelpsomme og jeg synes dialekta er ganske morsom
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Fylt av dop, og ungdommene dør som fluer. Høres ut om om du snakker om Moss...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Sandvika Fint sted å bo. Fjorden rett utenfor stuevinduet, og ikke langt opp i marka heller. Flere store treningssentre (f.eks. Elixia) og ikke minst nordens største kjøpesenter. Stor finkino og eget kulturhus. Trafikken er ganske ille, med stillestående kø på E18 flere timer i døgnet. Godt da at kollektivdekningen er meget god, med busser i alle retninger og 15 minutter togreise inn til oslo. Flytog til Gardermoen om man skal ut på tur. Boligprisene er lavere enn snittet i Oslo, men fortsatt blant de høyeste i landet. Mest yngre folk bosatt rundt her, emn selvsagt også en del godt voksne og eldre. Godt sammensatt. Kan anbefales!
Gjest Applestore Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Høres ut om om du snakker om Moss... Eller drammen, etter alt som har stått i avisene de siste ukene..
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Takk for fine og utfyllende svar. Jeg har planer om å flytte til Østlandet til våren og synes generelt det er interessant å vite litt om hver enkelt by og tettsted. Kom gjerne med flere innspill. Ts.
Spiralis Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 Det er behagelig å bo her. Komfortabelt. Jeg liker behag og jeg liker komfort, så behagelige og komfortable steder passer for meg. Skjer ikke så mye! ... men det som skjer er innen 90 minutters bil/togtur, + at jeg jobber en del i Oslobygda. Liker også å frakte stressa oslofolk ut hit. Etter litt tid her ute så slapper de mer av. Det er fint! Tror det er godt for dem. Liker at de jeg liker har det godt.. ..
FoxyFish Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 Jeg elsker Drammen! Byen har blitt nydelig de siste årene, og det er nye prosjekter på gang hele tiden. Man har alt man trenger; byliv, sport, kultur, treningstilbud, elva og naturen like ved. Dessuten er det svært gode forbindelser til Oslo kollektivt. Jeg skulle gjerne bodd der dersom det ikke hadde vært for jobben min. Prisene er også supre! Det eneste negative jeg kan komme på er vel egentlig byens rykte, som strengt tatt begynner å bli ganske gammeldags. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #14 Skrevet 10. februar 2011 Fylt av dop, og ungdommene dør som fluer. Må være Kongsvinger. Der er alle rusa. Et dophøl, rett og slett.
KaDust Skrevet 10. februar 2011 #15 Skrevet 10. februar 2011 Feil feil feil. Tror det er få som vet hva som virkelig foregår her, for politikerne ignorerer det, og ingen tørr å melde fra om hva som skjer i fleste folks kjellere. Man blir jo trua. Det er et lite sted, men likevel har det mer dop enn hele Oslo. Ohhh lovely place, lovely place.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 Hva med å fortelle navnet på byen? Lite informativt å legge ut detaljert om byen, på godt og vondt, men ikke fortelle hvilken by. Da er meningene ikke verdt 5 øre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #17 Skrevet 10. februar 2011 Hva med å fortelle navnet på byen? Lite informativt å legge ut detaljert om byen, på godt og vondt, men ikke fortelle hvilken by. Da er meningene ikke verdt 5 øre. Enig. Hvorfor svarer man i tråden da? Er som om noen spurte, jeg trenger råd, skal jeg velge sånn bil eller sånn bil?, og noen svarer "jeg vil anbefale sånn bil som jeg har". Hvilken bil har du da? "Nei det vil jeg ikke si." 3
KaDust Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 TS spurte hvordan det var her, jeg svarte. Vil fortsatt ikke oppgi mitt bosted.
Marc Spector Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Drammen Jeg er forsåvidt inhabil da jeg bor her og har bodd her siden jeg var 16, men Drammen har blitt en kjempefin by på disse årene. Drammen levde opp til sitt dårlige rykte da jeg flyttet hit for over 20 år siden, men jeg har allikevel trivdes egentlig. Men de siste årene har byen blomstret! Byen har tatt elva tilbake og rammet den inn med parker og promenader og ellers er omtrent hele byen pusset opp. De gamle industriområdene på "Grønland" langs elva har blitt til en ny trendy bydel og med den nye gangbrua Ypsilon over elva fremstår Drammen som en moderne og hyggelig by. For 15 år siden ville jeg kviet meg for å vise noen rundt i Drammen, men nå kan jeg stolt vise frem Drammen fra alle kanter Ta en titt på en liten reklamefilm for byen vår her: Alle reklamefilmer glorifiserer, men jeg kjenner meg godt igjen i denne filmen og syns ikke den prøver å lure noen. I Drammen er det bare noen få minutters gangavstand mellom elva og marka med masse turveier. Bysentrum er ganske kompakt men har vokst litt etter at Grønland/ Union ble "pusset opp". Bra kollektivforbindelse med tog til Oslo og flytogforbindelse til Gardermoen. Hm.. Jeg er visst blitt ganske glad i byen min jeg, men det samme sier vel de fleste om sin by.. Du får ta deg en tur og så tar vi en liten omvisning. Og lurer du på noe spesielt må du gjerne sende en melding så svarer jeg så godt jeg kan. Lykke til med valget og flyttingen EDIT: Glemte å svare på de direkte spørsmålene dine.. "Treningsentre, kultur, forurensning, trafik, kollektivtransport (med forbindelse til Oslo), nærhet til naturen og priser på leiligheter. Er det mange barnefamilier og unge i sentrum, eller er sentrum preget av godt voksne og eldre?" Mange treningssentre rundt i byen. Godt kulturtilbud med stor moderne kino, flott teater, spennende kulturscene og konsertscene på Union Scene, relativt variert uteliv (selv om Osloværingene nok syns det er ganske magert vil jeg tro ). Trafikken i byen har blitt vesentlig forbedret etter at det har blitt bygget tunneler i både Bragernesåsen og Strømsåsen for å få trafikken vekk fra sentrum. Og med ny dobbel motorveibru er mye av rushproblematikken også løst. Kollektivtilbudet i byen er litt varierende, men til de tettest befolkede "forstedene"/ bydelene er det bra busstilbud. Og til Oslo er det som nevnt et bra togtilbud. Nærhet til naturen er ganske unik for en relativt stor by som Drammen vil jeg tro. Dette fordi byen er smal og langstrakt langs elva, og derfor kort vei til naturen hvor enn i byen du befinner deg. Boligprisene er høye som over alt ellers vil jeg tro.. Men sammenlignet med Oslo (og Asker og Bærum og Lillestrøm) får man relativt mye for pengene i Drammen. Midt i sentrum er det nok ikke så mye barnefamilier, men f.eks. på Bragernes Strand som ligger like vel elven fem minutters gange fra torget kjenner jeg flere barnefamilier og der har borettslaget tilogmed egen barnehage. Og generelt er det ikke mange minuttene fra sentrum man trenger å gå før man finner barnefamilier. Endret 10. februar 2011 av Marc Spector 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #20 Skrevet 10. februar 2011 Feil feil feil. Tror det er få som vet hva som virkelig foregår her, for politikerne ignorerer det, og ingen tørr å melde fra om hva som skjer i fleste folks kjellere. Man blir jo trua. Det er et lite sted, men likevel har det mer dop enn hele Oslo. Ohhh lovely place, lovely place. det er nok Skien eller Larvik, begge byene er det mye dop og elendighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå