Margrethe86 Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Vi har to bad i huset, ett hovedbad og ett lite med badekar. Dette med badekaret blir sjelden brukt, men jeg vil gjerne ha det koselig der Nå lurer jeg på om det går å henge opp vanlige vegg-lamper på badet? Baderomsbelysning koster jo mye, og har gjerne et veldig hvitt lys. Det blir jo sjelden damp på dette badet, så jeg tenker det kanskje skulle gå greit?
Snuppa Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Ville ikke tatt sjansen på det. Skulle noe galt og det blir forsikringssak ut av det så risikerer du avkortning i erstatningen. Det finnes både rimelig og dyrere baderomsbelysning. F.eks har Ikea mye fint til en billig penge!
Søtpotita Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Må ein ha lamper av noko spesielt slag på badet?
Fanteria Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Du har soner på baderommet. I dusj og over badekar - sone 1 Over vask - sone 2 Langt vekk fra elementer med vann - sone 3 (kort forklart) Våtrom skal ha lamper med IP 44. Mens vanlige rom har IP 65 (om jeg ikke husker helt feil). Husk at det er mye fuktighet på baderom og det kan oppstå vannsprut mot det elektriske. Derfor skal du ikke ha vanlige lamper på baderom. 1
Margrethe86 Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2011 Takk for svar Blir vel innkjøp av baderomslamper da. Men som sagt - dette badet blir ikke brukt til annet enn et og annet dobesøk. Badekaret er i bruk maks en gang i året, så damp og vannsprut er jo ikke noe problem Men det er vel dumt å ta sjangser
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Jeg ser i boligmagasiner at mange har gamle hus med flotte lysekroner over badekarene sine. Og så ser jeg på badelampene på Ikea, f.eks. Guuuud, så kjedelige! Hvite, runde, matte kupler eller lignende. Har også lurt på hvordan det går an å "pimpe opp" badebelysningen litt, uten å være direkte uforsvarlig.
Margrethe86 Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2011 Nemlig Syns de fleste baderomslampene er grusomt kjedelige og med veldig hvitt lys Jeg har to vegglamper som hadde vært perfekt på badet ! Nei, det skal ikke være enkelt. Kanskje noen utenlandske nettbutikker har penere belysning for våtrom?
Gjest Lena22 Skrevet 26. februar 2011 #8 Skrevet 26. februar 2011 Du har soner på baderommet. I dusj og over badekar - sone 1 Over vask - sone 2 Langt vekk fra elementer med vann - sone 3 (kort forklart) Våtrom skal ha lamper med IP 44. Mens vanlige rom har IP 65 (om jeg ikke husker helt feil). Husk at det er mye fuktighet på baderom og det kan oppstå vannsprut mot det elektriske. Derfor skal du ikke ha vanlige lamper på baderom. Dette er feil. Sone 0 - IP67 Denne sonen gjelder den innvendige delen av et badekar eller et dusjkar. Sone 1 - IP44 Denne sonen er begrenset av høyde 225 cm over gulvnivå og omfavner selve badekaret eller dusjkaret. Sone 2 - IP44 Denne sonen er begrenset av høyde 225 over gulvnivå og omfavner området fra sone 1 og 60 cm utenfor. Det er tillatt med belysningsutstyr (IP44) av klasse I (enkeltisolert med jord), klasse II (dobbeltisolert) og klasse III (lavvolt). Øvrige områder (tidligere sone 3) - IP20 Denne sonen er definert som resten av baderommet som ikke omfattes av sone 0, 1, og 2. Det er tillatt med belysningsutstyr (IP44 og IP20) av klasse I (enkeltisolert med jord), klasse II (dobbeltisolert) og klasse III (lavvolt).
Gjest Iah Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Tråden er ryddet for reklame. Iah, mod
Fanteria Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 Ser at jeg var på bærtur når det gjaldt IP i vanlige rom. Så den tar jeg til meg. Men når det gjelder soneinndeling føler jeg at jeg ikke var så langt fra sett fra en ufaglærts øyne. Jeg mener det var slik vi fikk tegnet det opp på skolen, uten å si det med 100% sikkerhet. Og jeg er ikke elektriker.
Gjest Lena22 Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Ser at jeg var på bærtur når det gjaldt IP i vanlige rom. Så den tar jeg til meg. Men når det gjelder soneinndeling føler jeg at jeg ikke var så langt fra sett fra en ufaglærts øyne. Jeg mener det var slik vi fikk tegnet det opp på skolen, uten å si det med 100% sikkerhet. Og jeg er ikke elektriker. Bommet nok litt der ja. Skal du ha lamper i dusjen, ville jeg gått for lavvoltspotter.
Margrethe86 Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 1. mars 2011 Takk for info om soneinndeling! Jeg tenkte å ha en lampe på hver side av døren. Det er over 1 meter til nærmeste vannkilde. (både badekar og servant er på motsatt side av rommet) Kanskje jeg kan bruke lampene jeg har likevel da? !
Gjest Lena22 Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 Takk for info om soneinndeling! Jeg tenkte å ha en lampe på hver side av døren. Det er over 1 meter til nærmeste vannkilde. (både badekar og servant er på motsatt side av rommet) Kanskje jeg kan bruke lampene jeg har likevel da? ! Les på de og finn ut IP graden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå