Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pratet nettopp med banken, og spurte om det var noen mulighet til å få lån når man fikk minstesatsen på AAP (ca 9000 kr i mnd). Det er det altså ikke.! :(

Bor fortiden hjemme for å spare opp litt egenkapital, men har ikke mulighet til å bo her lenger enn ut året. Har da forhåpentligvis spart opp 100.000kr tilsammen.. Men har likevel ikke mulighet for å få lån ifølge damen jeg pratet med. Så utrolig dårlig at vi som er syke ikke skal få mulighet til å kjøpe oss bolig som alle andre! Hater å kaste bort pengene på å betale leie hver mnd. Hvordan gjør dere andre det som går på AAP?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, velkommen i gjengen. På aap har man ikke råd til å delta i samfunnet og blir en slags annen rangs borger, og man blir faktisk sykere av å ha så dårlig råd

• Liker 4
Skrevet

Det er ingen menneskerett å eie bolig. Så slutt og syte.

• Liker 3
Skrevet

Eller gifter oss med mann som har inntekt:-P

Men litt mer alvorlig, det kan være lurt å ta kontakt med flere banker, de kan gi forskjellige svar. Men har du regnet på om du vil ha råd til å håndtere lånet om du får et? Det koster jo ganske mye i måneden bare i renter, og så skal du jo betale ned på lånet også. Men summene avhenger jo av hvor stort lån du trenger osv.

Skrevet

Øh. Saklig svar eller? Du vet tydligvis ikke hvordan det er å være syk i Norge. Selvfølgelig er det drittkjedlig å ikke kunne få lån, selv om man har egenkapital, det må da du også skjønne. Om du er bitter fordi du ikke klarer å spare opp penger selv, og heller ikke er syk, så trenger du ikke å la det gå utover andre ;) Er utrolig vanskelig når man er syk, og man heller ikke vet om man blir frisk engang i fremtiden.

Skrevet

Hvis man er singel og tjener helt normalt får man sannsynligvis ikke boliglån da heller (ikke nok ihvertfall) så det gjelder nok ikke bare dere som er syke.

Skrevet

Hvis man er singel og tjener helt normalt får man sannsynligvis ikke boliglån da heller (ikke nok ihvertfall) så det gjelder nok ikke bare dere som er syke.

Det kommer jo an på hvordan man prioriterer pengene. Tjener man 15.000 kr i mnd, så kan man spare, selv om man har en husleie.

Skrevet

nei, det gjelder de som er syke, som faller utenfor og alle de enslige som ikke har har en mann å sponse med i boligkappløpet. Så tenk da, om man er syk og singel, da er man virkelig ille ute

• Liker 3
Skrevet

Det kommer jo an på hvordan man prioriterer pengene. Tjener man 15.000 kr i mnd, så kan man spare, selv om man har en husleie.

Det kommer nok veldig an på hvor du bor. 15 000,- er ikke mye penger.

Gjest Consensio
Skrevet

Pratet nettopp med banken, og spurte om det var noen mulighet til å få lån når man fikk minstesatsen på AAP (ca 9000 kr i mnd). Det er det altså ikke.! :(

Bor fortiden hjemme for å spare opp litt egenkapital, men har ikke mulighet til å bo her lenger enn ut året. Har da forhåpentligvis spart opp 100.000kr tilsammen.. Men har likevel ikke mulighet for å få lån ifølge damen jeg pratet med. Så utrolig dårlig at vi som er syke ikke skal få mulighet til å kjøpe oss bolig som alle andre! Hater å kaste bort pengene på å betale leie hver mnd. Hvordan gjør dere andre det som går på AAP?

Hva mener du med "kaste bort penger på leie"? Du kaster jo ikke bort penger. Du betaler for tak over hodet. Det må du gjøre om du eier også.

I tillegg, hva om du eier og noe skjer med huset? vedlikehold? Med så lite hver måned så har du jo ikke råd til slikt. Og da vil jo ikke akkurat boligen øke i verdi.

Jeg går også på AAP, minstesats, jeg leier og er fornøyd med det. Ser ikke problemet.

Hva vil du staten skal gjøre da? Gi bort boliger til alle syke?

Du har 9000kr pr mnd kjære deg, du klarer ikke å betjene et lån på over en million på det.

Eller kanskje du har sett på leiligheter til 300.000? Med 10.000kr i husleie hver måned?

• Liker 1
Skrevet

Krass formulering, men det ligger jo noe i det.

Finnes ingen andre land i verden hvor folk er så opphengt i å eie egen bolig som i Norge, i andre europeiske land er det langt vanligere å leie.

For å være i stand til å betjene et lån (og vedlikeholde en bolig!) er man avhengig av å ha en rimelig grei inntekt, og det er det banken tar utgangspunkt i når de ikke vil gi lån. Noe de heller ikke gjorde til min single venninne som tjener 500000 i året, men som har et stort studielån og ingen egenkapital... det er mange som ikke får lån, syke eller friske. Det er ikke sånn at "alle andre" kan kjøpe bolig! Så lenge banken ikke anser at du har mulighet til å betale tilbake, så gir de avslag. Dessverre.

Men du kan jo høre med andre banker. Eller ta kontakt med en finansrådgiver. Eller forsøke å spare opp enda litt mer- hvis EK blir høy nok og lånet lavt nok kan du jo be om en ny vurdering.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer nok veldig an på hvor du bor. 15 000,- er ikke mye penger.

15.000kr er uansett 6000kr mer enn 9000 kr ;) Da burde man klare å spare litt hver mnd.

Hva mener du med "kaste bort penger på leie"? Du kaster jo ikke bort penger. Du betaler for tak over hodet. Det må du gjøre om du eier også.

I tillegg, hva om du eier og noe skjer med huset? vedlikehold? Med så lite hver måned så har du jo ikke råd til slikt. Og da vil jo ikke akkurat boligen øke i verdi.

Jeg går også på AAP, minstesats, jeg leier og er fornøyd med det. Ser ikke problemet.

Hva vil du staten skal gjøre da? Gi bort boliger til alle syke?

Du har 9000kr pr mnd kjære deg, du klarer ikke å betjene et lån på over en million på det.

Eller kanskje du har sett på leiligheter til 300.000? Med 10.000kr i husleie hver måned?

Det jeg mener med å kaste bort penger, er det at du ikke får noe tilbake som er ditt. Betaler du på et lån, så betaler du iallefall ned noe som etterhvert blitt ditt eget. Det blir jo to helt forskjellige ting! Jeg har da også leid i en god stund, men etterhvert så vil man jo ha sitt eget. Er det så rart å forstå? Og når i allverden har jeg sagt at staten skal gi bort leiligheter? Jeg sier bare at jeg også vil ha muligheten til å kjøpe meg leilighet selv om jeg er syk! Snakker ikke om at noen skal gi det til meg, snakker om at jeg vil ha lån. Jævlig kjedlig når man blir 40 år, og ikke eier noen verdens ting, fordi man har brukt alle pengene til å leie istedet for å kunne betale ned på lån på noe man eier. Syns du ikke?

• Liker 1
Skrevet

15.000kr er uansett 6000kr mer enn 9000 kr ;) Da burde man klare å spare litt hver mnd.

Hadde jeg bodd hjemme hos mamma og pappa og tjent 15000 hadde jeg nok klart å spare litt mer ja :)

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det.

Det hele er ganske så enkelt. Du har for liten inntekt til å klare å betjene et boliglån.

Du må bare finne deg i det eller øke inntekten din.

Siden du er syk, regner jeg med at du bare må finne deg i det.

Fatter ikke hvorfor folk tror at hele verden går under bare fordi man ikke kan eie sin egen bolig.

Eie noe verdens ting? selvom du ikke eier en bolig, betyr ikke det at du ikke trenger å eie noen ting.

Hvordan har du tenkt deg å klare deg med bolig og boliglån på en inntekt på 9000kr pr mnd.

Veldig nysgjerrig på hvordan du har planer om å klare det. Snakker da boliglån, strømregning, forsikringer, vann og kloakk. I tillegg til å leve og ha råd til mat, klær, hygieneartikler, møbler, bytte ut hvitevarer når det går i stykker osv osv.

Please, do tell me :)

• Liker 1
Skrevet

imponerende med dere som går på minstesats aap, som leier, uten utsikt til å eie, med det medfører av fordeler, synes det er helt greit å leie år etter år mens de rundt dere kjøper ig eier? Å leie er å kaste penger ut av vinduet i forhold til å eie, det er da alle eksperter enige om. Å ikke eie egen bolig innen 35 ser jeg på som er stort personlig og økonomisk nederlag

Skrevet

Fatter ikke hvorfor folk tror at hele verden går under bare fordi man ikke kan eie sin egen bolig.

Eie noe verdens ting? selvom du ikke eier en bolig, betyr ikke det at du ikke trenger å eie noen ting.

nei,men bolig er det verdt å eie, majoriteten av norges befolkning eier egen bolig, så de færreste er fornøyd med aldri å eie

Skrevet

Du kan høre med kommunen angående startlån

Gjest Consensio
Skrevet

nei,men bolig er det verdt å eie, majoriteten av norges befolkning eier egen bolig, så de færreste er fornøyd med aldri å eie

Så fordi de fleste har råd til å kjøpe bolig, så skal de som ikke har råd til det også få lån?

Om man har 9000kr pr mnd så har man faktisk ikke råd til å betjene et boliglån. Enkelt og greit. Spiller ingen rolle hva alle andre har eller hva man gjerne ville hatt selv.

Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

• Liker 1
Skrevet

imponerende med dere som går på minstesats aap, som leier, uten utsikt til å eie, med det medfører av fordeler, synes det er helt greit å leie år etter år mens de rundt dere kjøper ig eier? Å leie er å kaste penger ut av vinduet i forhold til å eie, det er da alle eksperter enige om. Å ikke eie egen bolig innen 35 ser jeg på som er stort personlig og økonomisk nederlag

Så kommer det store spørsmålet: Er ikke rentene også å kaste penger ut av vindet i så fall? Du må jo betale noen tusenlapper i renter i måneden, det er jo ikke akkurat gratis å låne penger. Og så skal du betale avdrag på toppen av det igjen! Har man ikke råd til det, så har man ikke råd til det. Da må man heller bruke pengene på husleie og så spare noen kroner om man har mulighet, og så kjøpe senere når man har råd til å håndtere det lånet man må ta opp for å kunne kjøpe noe selv.

Sett dere litt inn i hva dere snakker om før dere begynner å uttale dere som eksperter da!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...