AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 - Barnegrøt (!) Musligrøt med pære og banan smaker kjempegodt...er sunn og metter godt. Spis så mye du vil! SELV om mn ikke er barn lenger. Dette funker!! - Fullkornsprodukter - Karbonadedeig i stedet for kjøttdeig - Slutt med smør og unngå så mye sukker som mulig. "Suget/lysten" går over etter få uker. - Spis mindre og oftere men nok til at man aldri går og er sulten - Drikk melk og spis ost - Unngå stivelse (typisk Toro ferdigposer) - Løpetrening! eller kondisjonstrenig. ikke kast bort timer på treningssenteret på situps og lav itensitet (det er selvfølgelig bra det men gjør ikke så mye med figuren) Beina er de største musklene i kroppen. Restultater kommer først om man trenger beina mest. Løping har dokumentert best effekt på vekttap. - Gå mye...til venninner, familie, butikken etc... - Drikk kaffe/te som hjelper på forbrenningen - Ta gjerne en nutrilett bar innimellom som mellommåltid. Den demper sulten og gjør at man ikke får lyst på noe søtt. Dette er noen tips jeg kom på i farten...de funket for meg. Gikk ned 12kg på 8mnd uten at jeg følte det var alt for anstrengende! Lykke til!!!
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 hmmm...men er det ikke sukker i barnegrøten da? eller har de fjernet det? husker det var det i grøten for 2 år siden. Ellers, gode tips! Kanskje denne tråden kan bli full av gode råd. Enig med løpingen! -For meg funker det å hoppe over frokosten, ta en snus og en kopp kaffe. Og så jobbe fram til lunch. Knekkebrød og melk/juice til lunch. -Frukt i 13-14 tida -Middag halv fem, uansett mat, men spiser halvparten av maten jeg egentlig kunne ha spist. stopper når jeg er litt mett, ikke stappmett. Krever viljestyrke når det er noe godt. -Gjerne dessert, uansett hvilken, men også her, bare litt. -Kveldsmat: Brødskive og melk Jeg vet at egentlig bør man spise 5-6 måltider for å ikke få blodsukkerfall,- men nå er jeg helt ærlig, dette holder jeg meg tynn på. Og jeg er ikke slapp eller overmåtes godtesjuk selv om jeg bare spiser 3 måltider. Er 46 kg, og ca 1.60 høy. Får lite trening, fotballtrening en gang i uka, og langrenn 1 gang i uka.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 hmmm...men er det ikke sukker i barnegrøten da? eller har de fjernet det? husker det var det i grøten for 2 år siden. Ellers, gode tips! Kanskje denne tråden kan bli full av gode råd. Enig med løpingen! -For meg funker det å hoppe over frokosten, ta en snus og en kopp kaffe. Og så jobbe fram til lunch. Knekkebrød og melk/juice til lunch. -Frukt i 13-14 tida -Middag halv fem, uansett mat, men spiser halvparten av maten jeg egentlig kunne ha spist. stopper når jeg er litt mett, ikke stappmett. Krever viljestyrke når det er noe godt. -Gjerne dessert, uansett hvilken, men også her, bare litt. -Kveldsmat: Brødskive og melk Jeg vet at egentlig bør man spise 5-6 måltider for å ikke få blodsukkerfall,- men nå er jeg helt ærlig, dette holder jeg meg tynn på. Og jeg er ikke slapp eller overmåtes godtesjuk selv om jeg bare spiser 3 måltider. Er 46 kg, og ca 1.60 høy. Får lite trening, fotballtrening en gang i uka, og langrenn 1 gang i uka. TS her. Takk for svar. Kunne blitt en gen tråd med gode tips ja:) De har fjernet sukkeret i barnegrøten:) Er 164 høy og veier 52kg. Enig i at man bør spise mindre mat enn det en har lyst på OG det holder å forsyne seg 1 gang:) uansett om en har lyst på mer.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Ano.Br fra innlegget ovenfor: jeg tror "cluet" er å finne en måte å holde vekta på, uten for mye hokuspokus...skulle jeg kommet meg på alskens treninger og opplegg så hadde motivasjonen sunket p.g.a stress, og dersom jeg skulle vært manisk opptatt av å telle kalorier, så hadde det ikke funket lenge. Nei da holder det med 1 posjons prinsippet mitt, og litt løpng på fotballbanen eller ski, så har jeg da klart å gått ned etter barnefødsler og holdt vekta:) 1
Gjest Instamatic Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Mitt beste tips er å spise middag på liten tallerken, da ser det mere ut:D
Supraspinatus Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Det beste tipset er å ikke gå på slankekur. Man må legge om livsstilen. Et tips for en bedre livsstil: Lag all mat selv. Fra bunnen. Spis grønnsaker og frukt hver dag. Spis kun renskåret kjøtt eller fisk. Ta tran i alle måneder som har "r" i seg. Prøv å bare spise godteri en dag i uken. Dersom man undertrykker søtsuget lenge nok vil det gå gradvis bort. Ta trappene, dropp heis og rulletrapp. 3 timer med fysisk aktivitet i uken. Les trening. Lag en ukesplan der du legger inn når du skal trene, når du skal handle osv. Og aldri gå i butikken når du er sulten og ha alltid handleliste. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 - Knekkebrød og maks en brødskive daglig - Rene råvarer - Saus istedet for smør - Tynnere brun- og hvitsaus - Knaskegulrøtter og frukt - Sunt pålegg - Fisk, fjørkre eller magert kjøtt - Mer kokt mat enn stekt mat - Suppe en til to ganger i uka - Suppe til forrett - Suppe som lunsj/kvelds (f.eks grønnertesuppe, tomatsuppe, grønnsaksuppe) - Vin istedet for øl - Ikke få panikk om du har inntatt en bit sjokolade eller et vaffelhjerte. Ta en gulrot, frukt, suppe eller knekkebrød for å unngå å fråtse mer og distrahere impulskontrollen - Skeier du ut på en onsdag, hopper du over lørdagskosen til helga - Ikke kjøp nye plagg når buksa strammer. Beveg deg. - Invester i gode treningsplagg (bomullstrøye, nye treningsbukser, tights) - Unngå å bruke tights og joggeklær i flere dager - Ring og gjør en avtale med et treningssenter. Stikk innom for å ta en titt. Ha en sekk med treningstøy i tilfelle du får lyst å trene og finner at det virker ok. De fleste har en gratis prøvetime. - Tren oppvarming, styrke og deretter kondisjon. Styrketrening gjør at du bruker glukoselagrene og etterpå bare forbrenner fett under kondisjonstreningen. - Gå - Dans på stuegulvet - Gå av bussen par holdeplasser før din stasjon - Hagearbeid/snørydding - Parker bilen og gå eller bruk sykkel til butikken - Se for deg drømmeferien og de klærne du har lyst på når du har spart til en ferietur. - Begynn i dag. Alt som utsettes til neste dag har en tendens til å gli over til dagen etter igjen. Tenk at hvis du daglig sier til deg selv at du skal begynne i morn eller neste mandag, blir det som et mantra som underbevisstheten til slutt tror på. Når du skal gjøre alt neste dag fraskriver du deg ansvaret og kontrollen over livet ditt i dag. - Kast sjokoladen i skapet, majonesen, potetgullet, brusen i kjøleskapet og gjør det med et lite smil. Du tenker kanskje at du kaster bort penger, men du kaster bort noe som skal bli enda noen hundre gram overflødig fett. Og det viktigste, spill på lag med deg selv.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Jeg vet at egentlig bør man spise 5-6 måltider for å ikke få blodsukkerfall Eventuelt så kan man kutte ned på det som påvirker blodsukkeret. Egg og bacon f.eks. påvirker ikke blodsukkeret og metter kjempegodt. Fallende blodsukker gjør oss sultne. Fett og proteiner metter mye bedre enn karbohydrater. Og dessuten så blir alle effektive karbohydrater til blodsukker som igjen gjør at kroppen må produsere insulin. Insulin er vårt viktigste FETTLAGRINGSHORMON! Spiser man fett og proteiner (og lite karbohydrater), så går kroppen inn i fettforbrenningsmodus i stedet for fettlagringsmodus. Jeg vil nå si at det er veldig gunstig med tanke på å gå ned i vekt. Veldig mange som slanker seg på lavkalori høykarbo går ikke ned i fettprosent og kannabaliserer sine egne muskler. På LCHF tærer kroppen bare på fettet og lar musklene få være i fred - så lenge man spiser nok vel og merke. Flere som tidligere har slanket bort muskler har til og med rapportert at kroppen har bygget opp musklene igjen uten at de har trent! Man skal følge sulten. Er man sulten, så spiser man til man er passelig mett. Så spiser man igjen når man er sulten. Jeg spiser to eller tre ganger om dagen og blodsukkeret er helt stabilt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 Jeg skal gå ned i vekt, må ikke og har sosial angst, men fant ut at alle kun er opptatt av seg selv på treningsenter. Jeg sørger for å spise både protein, karbo og litt grønnsaker (der synder jeg litt, har hybelkjøkken). Men jeg spiser aldri bare rene karbohydrater igjen, og unngår også i størst mulig grad pastiller med søtningstoffer. De påvirker insulinet og lurer kroppen. Det er vanskelig, men jeg skal ikke slanke meg for å bli bare lekker, slanker meg fordi det er en bivirkning av å trene.-
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #11 Skrevet 13. februar 2011 Mitt tips er: Middagen består av MINST halvparten grønnsaker - gjerne ferske som i rapidsalat, paprika, tomat, squash. Resten er et stykke kjøtt eller fisk. Noen ganger er det med ris eller pasta, ofte er det bare grønnsakene i tillegg til kjøtt/fisk. Saus kun unntaksvis, bruker heller stekeskyen uten tilsatt fløte. Frokost og lunsj er knekkebrød med vanlig pålegg. Gjerne med agurk/tomat/paprika. Kveldssnacks er frukt evt. youghurt.
Supraspinatus Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Eventuelt så kan man kutte ned på det som påvirker blodsukkeret. Egg og bacon f.eks. påvirker ikke blodsukkeret og metter kjempegodt. Fallende blodsukker gjør oss sultne. Fett og proteiner metter mye bedre enn karbohydrater. Og dessuten så blir alle effektive karbohydrater til blodsukker som igjen gjør at kroppen må produsere insulin. Insulin er vårt viktigste FETTLAGRINGSHORMON! Spiser man fett og proteiner (og lite karbohydrater), så går kroppen inn i fettforbrenningsmodus i stedet for fettlagringsmodus. Jeg vil nå si at det er veldig gunstig med tanke på å gå ned i vekt. Veldig mange som slanker seg på lavkalori høykarbo går ikke ned i fettprosent og kannabaliserer sine egne muskler. På LCHF tærer kroppen bare på fettet og lar musklene få være i fred - så lenge man spiser nok vel og merke. Flere som tidligere har slanket bort muskler har til og med rapportert at kroppen har bygget opp musklene igjen uten at de har trent! Man skal følge sulten. Er man sulten, så spiser man til man er passelig mett. Så spiser man igjen når man er sulten. Jeg spiser to eller tre ganger om dagen og blodsukkeret er helt stabilt. Uff. For noe kvakksalveri. Hva er et effektivt karbohydrat? Dersom du ikke tilfører karbohydrater vil kroppen søke andre inntatte næringstoffer som den bryter ned til glukose osv. Blodsukkeret stiger da og. Og du må produsere insulin. Du fremstiller insulin som et ondt hormon. Sannheten er at det er helt essensielt. Spesielt i muskelbyggeprosesser. LCHF (low carbohydrates, high fat) lar ikke musklene være i fred. Det kommer an på hvor mye i underskudd du har/er i. Du får ikke muskler uten å ha stimulert dem (via f.eks trening). Karbohydrater er du helt avhengig av for å leve. Uten dem dør du. Mange tror også på såkalte ketolysedietter der de skal spise så og si null gram karbohydrater for å la kroppen tære på fettlagrene. Det man oppnår med det er svært irritable, trøtte, illeluktende folk. Så har du lavkarbomafiaen som forbanner at som har høyere glykemisk indeks enn en stein og kutter vekk så mye karbohydrater fra kosten som dem er villig til å ofre. LCHF-diett har flere ganger vært oppe i media som en potensielt farlig diett der kolesterolopphopninger har gitt blodpropp. Dette bør dere som går på p-piller være oppmerksom på! Det går an å spise sunt, gå ned i vekt og ikke ha forbud mot så fryktelig mange ting i kosten uten å følge en sånn magisk diett. Måtehold er det aller viktigste. Du nevner å følge sulten. Det er jeg enig i deg i, men bare hvis man vet forskjell på sult og lyst. Det går fint an å spise relativt usunt og likevel gå ned i vekt, forutsatt at du spiser mindre enn du forbruker. Det er nok vanskeligere. Klarte ikke dy meg for denne utblåsningen. Takk for meg. Endret 13. februar 2011 av Supraspinatus 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 Jeg må bare spørre. Man burde drikke mye vann og melk. Enn hvis man blander melk og o'boy feks? Man får i seg like mye melk som om man drakk ett vanlig glass melk...? Vil det ha like mye virkning? Samme med vann... Hvis man blander det med saft..? Man får jo i seg like mye vann...
Supraspinatus Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Jeg må bare spørre. Man burde drikke mye vann og melk. Enn hvis man blander melk og o'boy feks? Man får i seg like mye melk som om man drakk ett vanlig glass melk...? Vil det ha like mye virkning? Samme med vann... Hvis man blander det med saft..? Man får jo i seg like mye vann... For væskebalansen, ja. Og når det gjelder næringsinnhold i melk, ja. Men du vil også få i deg mer sukker. Og selv om det kan virke som jeg er for alt av sukker (jf innlegget mitt over), så mener jeg fortsatt at sukkersøtet mat og snacks hører hjemme på lørdagskveld eller ikke i det hele tatt. Jeg prøver selv å leve opp til bare en dag i uken med søte ting, men det er ikke alltid så lett. Drikk vann uten noe i. Før eller siden vil du like det bedre enn noenting annet. Hvis du ikke liker melk, la være å drikke det. Pass riktignok på at du får i deg kalsium og vitamin d om du ikke drikker melk. Endret 13. februar 2011 av Supraspinatus 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Hvis du synes vann er kjedelig - ha noen dråper sitron i. Det hjelper godt på.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 Åneei, jeg elsker vann.. Er bare noe jeg har lurt på lenge..
Gjest kml Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 * Mine innlegg* All praten om medisinske råd er forvirrende, spesielt hvis folk er uenige. Alt dette med "kroppen trener ditten og datten for å overleve" håper jeg alle skjønner. Er det noen som virkelig kutter ut feks ALL karbo for vekttap? Har man ikke peiling, er dette bare dumt, ala proteinmangel hos vegetarianere som gjør det for trenden. Dette med barnegrøt. Jeg likte det da jeg smakte på niesen min sin, og har kjøpt en pakke her og der. Men for et halvt år siden fikk jeg høre at denne maten var full av kalorier og fett og sukker for å fete opp barnet, og at det ikke fungerer som et "sunt" måltid for en voksen person. Noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #18 Skrevet 14. februar 2011 Hvis du liker oboy, er det bedre å lage kakao og ha i maks en ts. sukker.
Supraspinatus Skrevet 14. februar 2011 #19 Skrevet 14. februar 2011 * Mine innlegg* All praten om medisinske råd er forvirrende, spesielt hvis folk er uenige. Alt dette med "kroppen trener ditten og datten for å overleve" håper jeg alle skjønner. Er det noen som virkelig kutter ut feks ALL karbo for vekttap? Har man ikke peiling, er dette bare dumt, ala proteinmangel hos vegetarianere som gjør det for trenden. Dette med barnegrøt. Jeg likte det da jeg smakte på niesen min sin, og har kjøpt en pakke her og der. Men for et halvt år siden fikk jeg høre at denne maten var full av kalorier og fett og sukker for å fete opp barnet, og at det ikke fungerer som et "sunt" måltid for en voksen person. Noen tanker? Les varedeklarasjonen på etiketten. Der står det hva som er i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå