Gå til innhold

Ikke kirkebryllup og ikke "kontorbryllup"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen av oss er medlemmer av statskirka, så kirkebryllup er uaktuelt. Vi har heller ikke lyst på noen kontorseanse.

Vi skal ha tradisjonelt bondebryllup i gammelt gårdstun med hesteskyss, felemusikk, hjembrygga øl og låvedans.

Noen som har tips til hvordan man kan gjøre det med vielsen?

Jeg kan alltids komme opp med idèer om hvordan det skal være, men hva er en "gyldig" vielse?

Kravene:

-det skal være ute i en fin setting, f.eks på tunet.

-ikke kristent innhold i vielsen

-må selvfølgelig være en gyldig vielse

Jeg var konfirmert i Human etisk forbund, og syntes innholdet i forberedelsene og sermonien var veldig fint. Mye om moral, etikk og råd på veien. Har de også en vri for bryllup?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Humanetisk forbund utfører også vielser ja - bare å ta kontakt med dem, så får du det akkurat slik du vil ha det, vil jeg tro. Vet de har viet i parker og diverse.

Hvis ikke kan du også ta kontakt med en dommerfullmektig :jepp:

Du får gifte deg akkurat slik du vil.

Lykke til :hjerte:

Skrevet

Et human-etisk bondebryllup? Ja lykke til med det :ler: Pass på å sett deg inn i all den kristne symbolikken som et bondebryllup innebærer for du er på ustø grunn ved å blande de to.

Ja man kan få en human-etisk vielse, se her; http://www.human.no/templates/Page____2617.aspx

• Liker 2
Skrevet

Vi skal ha et human etisk bryllup, og kan da velge ganske fritt hvordan vi vil ha seremonien. Vi skal vies ute og jeg er sikker på at de vigslerne hos human etisk forbund kan hjelpe dere å komme opp med en god vri som passer perfekt til et bondebryllup :) Jeg ser ingen problemer med det slik Antionette skriver...

Skrevet

Vi skal ha borgelig vielse (ute i hagen) gjennom Unitarforbundet. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Et human-etisk bondebryllup? Ja lykke til med det :ler: Pass på å sett deg inn i all den kristne symbolikken som et bondebryllup innebærer for du er på ustø grunn ved å blande de to.

Hvilken symbolikk mener du når du skriver at dette kan bli vanskelig?

Felemusikk? Låvedans? Hjembrygga øl? Hesteskyss? Grøt og spekemat? :sjenert:

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

På TV-serien "3 bryllup og 1 brudeferd" så var det et humanetisk bryllup, og det var veldig fint! Gå inn på nettsiden deres som det ble linket til her, også får du ha lykke til :) Håper dere får drømmebryllupet!

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi hadde humanetisk bryllup da vi giftet oss. Og mange av gjestene var overrasket over hvor flott vielsen faktisk var. Når man gifter seg humanetisk så er valgmuligetene både ang tid og sted mye mer fleksibel enn de tradisjonelle bryllupene. Vi giftet oss på ei strand med 80 gjester tilstede, og var superfornøyd med selve vielsen :tommelopp:

Skrevet (endret)

Hvilken symbolikk mener du når du skriver at dette kan bli vanskelig?

Felemusikk? Låvedans? Hjembrygga øl? Hesteskyss? Grøt og spekemat? :sjenert:

Det hun reagerer på er vel at du omtaler det som et tradisjonelt bondebryllup i det ene øyeblikket, og skyter inn at du ikke skal ha noe kristent innhold i vielsen i det neste.

Endret av chikako

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...