Stinelin Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Fikk en liten aha-opplevelse i dag. På Folatboksen står det at man ikke skal ta for mye, siden det kan forårsake skjult B-12 mangel. "Neida, jeg tar jo bare en om dagen." Etter å ha lest på B-vit- og multitilskuddene jeg tar ser jeg at jeg får til sammen dobbel dose! Så nå er det slutt på å spise rent Folat-tilskudd. Litt trist, jeg synes det er så koselig med den lille boksen "for kvinner som planlegger graviditet eller er gravide i første trimester" :gjeiper: Har vært ekstremt trøtt og sliten en stund, kanskje det blir bedre på normaldose? Har opplevd trøtthet pga overdosering av D-vit tidligere.
Gjest Spinell Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 For mye folat forårsaker ikke B-12-mangel, ingen fare. Problemet er at hvis du har B-12-mangel vil for mye folat kunne skjule dette problemet, uten at det er kurert. Du bør gå gjennom vitamintilskuddene dine og finne ut hvor mye du egentlig får i deg av de ulike vitaminene og sammenlikn med hva som anbefales for gravide. For mye av ulike vitaminer har ulik virkning. A- og D-vitaminene er fettløselige og skilles derfor ikke så lett ut av kroppen. De tas opp i fettrikt vev. B- og C-vitaminer er vannløselige, så i teorien tisser du bare ut igjen det kroppen ikke trenger.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Legen min sa at en kan ta så mye folat jeg ville.Overskuddet tisser man ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå