Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en liten aha-opplevelse i dag. På Folatboksen står det at man ikke skal ta for mye, siden det kan forårsake skjult B-12 mangel. "Neida, jeg tar jo bare en om dagen."

Etter å ha lest på B-vit- og multitilskuddene jeg tar ser jeg at jeg får til sammen dobbel dose! Så nå er det slutt på å spise rent Folat-tilskudd. Litt trist, jeg synes det er så koselig med den lille boksen "for kvinner som planlegger graviditet eller er gravide i første trimester" :sjenert: :gjeiper:

Har vært ekstremt trøtt og sliten en stund, kanskje det blir bedre på normaldose? :jepp: Har opplevd trøtthet pga overdosering av D-vit tidligere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

For mye folat forårsaker ikke B-12-mangel, ingen fare. Problemet er at hvis du har B-12-mangel vil for mye folat kunne skjule dette problemet, uten at det er kurert.

Du bør gå gjennom vitamintilskuddene dine og finne ut hvor mye du egentlig får i deg av de ulike vitaminene og sammenlikn med hva som anbefales for gravide.

For mye av ulike vitaminer har ulik virkning. A- og D-vitaminene er fettløselige og skilles derfor ikke så lett ut av kroppen. De tas opp i fettrikt vev. B- og C-vitaminer er vannløselige, så i teorien tisser du bare ut igjen det kroppen ikke trenger.

Skrevet

Legen min sa at en kan ta så mye folat jeg ville.Overskuddet tisser man ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...