AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Hei! Kjæresten min flytter til Sveits i august i henhold til ny jobb. Jeg blir selvfølgelig med, både for ham og for eventyret. Vi flytter til den tysktalende delen. Og nå lurer jeg på om hvor fort jeg kommer til å lære tysk? Jeg skal melde meg inn i internettkurs og se tyske filmer og høre tysk musikk og lese tysk så ofte jeg kan! Jeg tenker å bruke 2 timer dagelig til tysk fram til avreise. Og når jeg kommer dit vil jeg selvsagt ta et tyrskkurs. Men jeg ønsker ikke å studere tysk eller noe slik. Jeg er ingen skoleperson og vil nok komme meg ut i arbeid så fort som mulig. Hvor godt vil jeg kunne tysk når jeg kommer dit? Nok til å forstå? Nok til å snakke? Hvor lenge må jeg bo der før jeg eventuelt greier å forstå eller snakke? Jeg tenker at sammen med forarbeidet kommer det til å ta et halvt år i Sveits før jeg lærer det sånn nogenlunde til å snakke det. Jeg bryr meg ikke om jeg ikke snakker det perfekt eller bra. Bare jeg kan gjøre meg forstått. Hvis det tar mer enn et år, blir jeg usikker på hele opplegget. Siden kjæresten min kanskje ikke blir lengre enn som så. Dere kan jo ikke vite hvor lang tid jeg bruker. Men kanskje dere har en anelse (som jeg ikke har). Jeg er motivert og har et forholdsvis godt språkøre.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Forresten lurer jeg også på om det er mulig å søke jobber i sveits før jeg kommer dit. Hvordan i så fall? Og hva kan jeg regne med å få? Jeg er ingen utdannelse utenom gymnas.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Vi er så forskjellige når det kommer til det å lære språk, men jeg vil anbefale deg å melde deg på et kurs på f.eks friundervisningen eller lignende fordi det å lære seg et språk på egenhånd er vanskelig. Husk at selv om det koster penger, får du igjen for det i form av inntekt når du flytter. Bor du i en by, bør det være masser av tysk-kurs du kan ta. Eller sjekk om det finnes tyske studenter på utveksling eller lignende i området der du bor, som kan undervise deg privat for en billig penge. Det er bare dumt å søke på jobber før du er i Sveits, de får jo ikke hatt deg på intervju før du faktisk er der. Men sjekk gjerne ut frivillige orgianisasjoner etc der du kan komme deg igang med en gang du kommer ned. Sjekk også ut om du får arbeidstillatelse, siden Sveits ikke er med i EØS og du ikke er gift.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Hei TS! Jeg bor i Sveits med kjæresten min, han er sveitsisk. Problemet med språket er at de her snakker sveitsertysk, som er svært forskjellig fra "høytysk" som man lærer på kurs og på skoler. Det finnes kurs i sveitsertysk her, men da må man først snakke svært godt høytysk for å kunne gå disse kursene. Dessverre er det svært vanskelig å få jobb i Sveits uten å snakke sveitsertysk og perfekt høytysk. Det eneste jeg kan tenke meg er vaske- eller lagerjobber. Jeg har høyskoleutdannelse i et relevant yrke, men har ikke funnet jobb her etter 1, 5 år, selv om jeg har lagt ned mye tid i tyskkurs (og jeg lærer også språk fort, men "skoletysk" er ikke bra nok). Frivillige organisasjoner ønsker heller ikke de som ikke snakker sveitsertysk. Ikke meningen å ødelegge forventningene dine, men dette er realiteten. Jeg har bodd i mange land, men Sveits er landet der det er vanskeligst å få jobb og bli kjent med lokalbefolkningen generelt. Du må regne med å gå på skole her en stund før du kan komme deg gjennom et jobbintervju på sveitsertysk. 1
SmallTalk Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Du kan uansett ta det med ro: De snakker engelsk der også. Som i alle andre land så tror jeg du vil ha problemer med å skaffe deg jobb når du ikke har noen utdanning og ikke snakker språket. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Mange (riktignok færre enn i Skandinavia og svært få over 40 år) snakker engelsk i Sveits, så man kan komme seg rundt ved å snakke engelsk. Men det finnes svært få jobber, med unntak av i store internasjonale konserner, der engelsk er arbeidsspråket. I så fall trenger man en utdannelse innen finans, økonomi e.l. for å få engelsktalende jobber. Av erfaring vet jeg at det vanskelig å få jobb i Sveits sammenliknet med andre land jeg har bodd i. Dessverre, for det er et nydelig land. TS: Jeg er anonym for ikke å bli gjenkjent, men hvis du vil avsløre nicket ditt (evt lage ett nytt) kan jeg sende deg PM. Google English Forum Switzerland, de har flere nyttige tråder om arbeid i Sveits. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå