Bened Skrevet 10. februar 2011 #1 Del Skrevet 10. februar 2011 Hei, Føler dette er "the place to be" når jeg lurer på slike ting som dette.. :-) Jeg har vært litt av oppfattelsen at fenylalanin er "farlig" og man skal ikke få det i seg i store doser osv... Eller helst i ingen doser. Men så leser jeg om rått kakaopulver (som jeg skal bruke i smoothie nå for jeg vil ha en bombe av en antioksidantsmoothie - så om dere har oppskrifter på dette så er jeg veldig glad for det også :-)) og i dette er det fenylalanin. Så når jeg leser mer om fenylalanin ser jeg at det kanskje er forskjell på fenylalaninene aspartam, mannitol, soribtol, etc - sånn som er i tyggegummi... og det som er "naturlig"? Spørsmål en: Hva kan dere fortelle meg om fenylalanin og farlig/ikke farlig - sunt/usunt...? Så spørsmål to: Om jeg skal ha rå kakao (helst pulver) - hva anbefaler dere som har peiling på dette? Og litt ekstra om dere vet - er det "farlig" for gravide med slikt kakaopulver? Kanskje teit spørsmål, men en vet jo virkelig aldri dette med gravide og hva de kan og ikke kan få i seg... Takker! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 11. februar 2011 #2 Del Skrevet 11. februar 2011 Nå vet ikke jeg om du har blandet litt med begreper,men fenylalanin er en essensiell aminosyre, dvs kroppen kan ikke danne denne selv og må få det via maten. Fenylalanin er kun virkleig farlig når det oppstår en medfødt sykdom som heter phenylketonuri (PKU), tidligere kalt Føllings sykdom. Fordi inntak av fenylalanin fort gir store skader (kroppen klarer ikke å bryte ned aminosyren), spesielt i hjernen, så sjekkes alle nyfødte for dette. Mor må dermed holde seg unna alle kilder til fenylalanin, og barnet må holdes på et fenylalaninfritt kosthold resten av livet. Alle matvarer må tyfelig merkes hvis de er en kilde til fenylalanin. For mennesker uten PKU, så skal ikke fenylalanin være noe problem. For å kunne lage aspartam så trenger du dessuten aspariginsyre og en metylert utgave av fenylalanin. Små doser aspartam skal heller ikke gi skadelge effekter, men hvis du er en av de som bøtter innpå med lettprodukter, tyggis og leskedrikker, så kan det være lurt å vite at store mengder apsartam i kroppen brytes ned til formaldehyd og maursyre (i tillegg til de to nevnte aminosyrene). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå