Gå til innhold

Samværsordninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere skilte foreldre skrev samværsavtale, hva type samværsrytme valgte dere, og hvorfor?

Jeg tenker mest på langhelger kontra annenhver helg og hver onsdag?

Og er barna alltid alle isammen hos samværsforelder, eller en og en?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet annenhver fredag-mandags morgen, pluss onsdager t torsdags morgen. Far hentet og leverte i barnehagen.

Etter et år endret vi og hadde onsdag ettermiddag t mandagsmorgen annenhver uke, og barnet var ikke hos far onsdager på mine uker.

Like mange netter tilsammen, men med ei langhelg ble det mere kontinutet for far og barn. Barnet ble eldre og syntes ikke noe særlig om den ene onsdagen. Ble jo bare å komme hjem til far i 17.30-tida, spise middag, se barnetv, spise kvelds og legge seg, før barnet skulle til meg igjen...

Nå har barnet begynt på skolen, og jeg har barnet hver høstferie og vinterferie, etter fars ønske. Jula har vi annenhver jul/nyttår, der vi bytter 4de juledag.

Påskeferien er og annenhver påskehelg. Far har barnet 2 uker om sommerferien (etter eget ønske). Litt spent på om far vil ha den tredje samværsuka i år som ble bestemt i fjor..... I fjor ville han ikke ha den.

Nå har vi bare et barn sammen, men jeg tror det er vanlig at er det flere søsken, så har alle samvær hos far samtidig. Broren min og meg er skilsmissebarn, og vi var alltid hos faren vår samtidig. Greit at søskena er samlet synes jeg. Vet om foreldre som har hvert sitt barn og kjører annenhver uke, men det synes jeg er dumt for søskenforholdet, for da får jo søskena aldri vært sammens!

Skrevet

Begge ungene er hos far samtidig.

Her har avtalen hele tiden vært fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. Ingen ukedager i mellom dette.

I starten så prøvde jeg å få far mer på banen og ha dem mer. Det samme har ungene gjort når de ble eldre.

Men etter runde på runde hos familievernkontoret har ungene måtte ta til takke med det lille samværet som er.

Da endringene i barneloven kom i fjor så prøvde jeg på nytt å få far mer på banen med henvisning til loven. Men han vil fortsatt verken ha høst- og vinterferie eller mer om sommeren.

I feriene er samværet 4 dager i jula, 4 dager i påsken og 14 dager på sommeren. Det er det som er utenom de helgene de er hos ham.

Hvorfor det ble sånn? Hans svar til siste mekler som faktisk stilte spørsmålet var: Fordi jeg trenger tid for meg selv og vil leve livet.

Skrevet

synest personlig det er galt å ha 50/50 samver da har ungene ingen plass dei kan vere orntlig heime liksom.dei flyttes hit og dit og alt for å tilfredstille foreldrene. mine barn har samver med far 2 kvar helg og 2 veker sammenhengene i ferien + anenhver høst/vinterferie.far kan når som helst ringe ungene eller gå å se på dei på trening osv.noen har pappa kler og mamma kler.det synest eg er veldig merkelig det er da ungene sine kler og "den"genseren må vere ett vist sted..syns dette er foreldre egoisme.videre syns eg det er den parten som flytter ut av felles hjem som skal vere den som blir det foreldrer som har samver i helgene.dette for å skåne ungene mot oppriving av hjem.vis begge flytter blir det anleis.

Skrevet

Her har far samvær annenhver torsdag til søndag ettermiddag samt fra torsdag til fredag de ukene ungene ikke er hos faren i helga. I tillegg så kan far gjerne droppe en helg og denne blir sjeldent tatt igjen.

Jula deles i to så en har julaften og en har nyttårsaften. Påsken deles også i to.

Vinterferie og høstferie er ungene hos meg.

Sommerferien er forhåpentligvis 2 uker, men far går helst for 1 uke eller bare vanlig helgesamvær.

Nå styrer den eldste samværet selv og da blir det kanskje en overnatting i måneden eller bare at hun stikker innom for noen timer. Dette er etter tenåringens ønske.

Skrevet

synest personlig det er galt å ha 50/50 samver da har ungene ingen plass dei kan vere orntlig heime liksom.dei flyttes hit og dit og alt for å tilfredstille foreldrene. mine barn har samver med far 2 kvar helg og 2 veker sammenhengene i ferien + anenhver høst/vinterferie.far kan når som helst ringe ungene eller gå å se på dei på trening osv.noen har pappa kler og mamma kler.det synest eg er veldig merkelig det er da ungene sine kler og "den"genseren må vere ett vist sted..syns dette er foreldre egoisme.videre syns eg det er den parten som flytter ut av felles hjem som skal vere den som blir det foreldrer som har samver i helgene.dette for å skåne ungene mot oppriving av hjem.vis begge flytter blir det anleis.

Jeg tror det du sier kanskje kan stemme hos noen, men jeg vil påstå og si at det fungerer veldig greit hos oss. Ungene har samme regler her som hos far, vi bor 40 meter unna hverandre og de kaller begge leilighetene hjem.

Far kan godt komme på besøk, samme kan jeg hjemme hos han.

Å si at den som flytter, flytter fra den største delen av samværet syns jeg er sneversynt. Her spiller økonomi og kanskje mange andre faktorer inn. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe han ut, så jeg flytta, men det du da sier er stick it out... lev i et forhold du ikke ønsker i redsel for å miste barna. Hva er det å si? At det er greit å ha 50% hvis begge flytter men ikke hvis den ene blir boendes??? jaha?

Tilfredstille foreldrene? hva med barna? blir ikke de tilfredstillt? Jeg har superenergi når de kommer hit, jeg elsker å snakke med de, være med de, gjøre ting med de... ting jeg ikke hadde overskudd til før. Jeg kan jobbe rævva av meg de ukene de ikke er her for å rydde masse plass til de de ukene de er her.

Det høres kanskje ut som at jeg prøver å forsvare meg her, og kanskje jeg gjør det, men jeg syns det er så ufattlig trist at man ikke kan se det gode i 50% samvær. De får det beste av far og det beste av mor..

Kanskje jeg setter det litt på spissen her, men det virker virkelig som at du enten har hatt dårlig erfaring med dette eller så vet du rett og slett ikke hva du snakker om.

... hmm.. var visst dagens utblåsning.. :)

• Liker 1
Skrevet

Barna bor her 50/50 og stortrives med det. Vi har annenhver ferie, halvparten av sommerferien (som regel 2 uker sammenhengende, men noen ganger 3), og halve jula/nyttår som byttes rundt 3.-4. juledag avhengig av hva som passer. Barna kan sykle mellom foreldrenes hus, selv om det er et lite stykke, og selv om det tok noen måneder å bli vant med ting har de nå med venner i nesten like stor grad hit som til moren. Gensere og ting og tang har de der de ønsker å ha det, og de henter det de trenger når de trenger det. Noe ligger her og noe ligger der (noe som til tider har skapt frustrasjon, men vi har blitt flinkere til å gi liste til hverandre over hva som trengs til hvilke ferier ;))

Skrevet

Samboerens barn hadde 50/50-ordning de første årene etter bruddet. Men etterhvert som de ble eldre ga de uttrykk for at de syntes det var slitsomt å flytte så mye fram og tilbake. Dessuten ble vennene i området rundt mors hjem (der de alle bodde fast før bruddet) stadig viktigere i takt med økt alder. Da gikk vi over til at barna var hos oss (far og meg) annenhver helg, tre uker hver sommer, annenhver jul og påske (1-2 uker i strekk) og ellers ved ønske/behov. Nå er den eldste 18 og er på vei til å flytte for seg selv, så h*n har ikke vært på tradisjonelt helgesamvær på et par år (men er med oss i ferier og ellers når h*n ønsker). Yngste har frihet til å velge hvor h*n skal være i hverdagene, og velger å være hos oss ca. 60-70% av tida utenom de fastsatte helger og ferier.

Både voksne og barn trives bedre med en slik valgfrihet hos oss, framfor veldig stramme grenser for når barna skal hit eller dit. Men alder er nok et viktig moment her, for små barn trenger mer stabilitet og ikke så mye valgfrihet. Dessuten er jo store barn mer selvgående, sånn at de voksne ikke må avlyse egne planer fordi barna plutselig vil komme til dem. Og vi er nøye på at barnet ikke skal dra til far fordi h*n er sint på mamma eller motsatt. Har man en konflikt mellom voksen og barn er det viktig å lære å takle dette uten å rømme unna det som er vanskelig.

Skrevet

Har barn på 5 og 8 år, vi bor i gangavstand til hverandre og samværet blir at jeg har en dag i uken, i tillegg blir helgeløsningen fredag ettermiddag til søndag ettermiddag på meg, neste helg lørdag dagtid til søndag på meg, og så en helg hos far.

Det er han som har hovedansvaret, hovedsaklig fordi jeg har en kronisk sykdom som begrenser mulighetene for meg til å ta meg av barna. Og det varierer veldig på hvor sterkt sykdommen påvirker meg. Så da har jeg heller større mulighet til å være fullstendig tilstede når jeg har barna.

Men vi bor så nærme hverandre uansett at det vil nok bli noen besøk innom innimellom uansett, og jeg og eksen er fortsatt gode venner og tar en lunsj i ny og ne og treffes foreløpig fast på fredagskveldene og vi spiser middag med barna og ser gullrekka sammen etterpå.

14dager sommerferie på hver, halvparten av påskeferie hver, alle fridager innimellom er fordelt noenlunde 50/50. Høst og vinterferie blir som vanlig samværavtale, men hvis en har lyst til å ta med unga på ferie deler av eller hele ferien så er det også ordnet i samværsavtalen og vi bytter da på annenhver gang...

Skrevet

Vi begynte med torsdag ettermiddag til mandag morgen.

Dette endret seg da det ene barnet barnet ønsket å flytte til pappan, og dette gikk veldig inn på meg. Men etter lang tids kamp innså jeg at jeg ikke kunne stoppe det lenger. Barnet fikk da fredag til mandag med meg.

Senere valgte også det andre barnet å flytte til pappan, men denne flyttingen er gjort uten å melde flytting.

Barna bor derfor på papiret like mye hos begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...