Gå til innhold

Hvor starter man

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal pusse opp badet i min ringe lille leilighet. Det er gammelt som Metusalem, og må tas fra scratch.

Hvor starter man?

Jeg kan tenke meg stilen jeg vil ha, men det er mye faglig også når det gjelder utseendet og begrensninger når det gjelder bygg og lay out. For ikke å snakke om budsjett.

Ja, rett og slett.. Starter man med en kontraktør helt fra begynnelsen, eller skal jeg se på inventar og fliser og greier først? Og hvordan finner man noen som kan gjøre det bra?

Er jo litt penger vi snakker om, og litt grønn jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

den nye plan og bygningsloven krever at du søker kommunen om lov; http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article3887415.ece

Så skritt nr 1 er å ta kontakt med godkjent håndtverker som kan stile søknaden - i henhold til regelverket. dette gjør jo det firmaet du har valgt å ta imot anbud fra.

Fra og med neste sommer blir reglene enda strengere, så om du ikke planlegger å bo i boligen i veldig mange år ville jeg gjort det foreskriftmessig fra start - er jo kjedelig å konkurrere i salgsmarked når man har "gjort litt selv" mens andre tiulsvarende nye bad er utført etter reglene.

Firmaet du velger legg ropp et tilbud, så kan du selv velge andre type fliser/møbler - eller fortelle de på forhånd hva du ønsker. Det er jo prisen som bestemmer det meste ;)

Skrevet

er lurt å be om referanser(ring de gjerne), og google de for å se om noen har negative erfaringer....

Skrevet

Tenke masse! Ikke bare gå i butikker. Det å gå på visninger er ganske lurt. Da ser du alle de smarte og de møkke-teite løsningene som folk har valgt på badene sine.

Du skal leve med badet ganske lenge, så skaff deg informasjon før du tar en avgjørende besluttning. Avgjørelser du tar på et godt grunnlag har en tendens til å bli bedre.

Jeg kjøpte inn det jeg skulle ha på badet over en ganske lang periode. Det er utrolig mye kampanjer og rabatter. Når jeg hadde bestemt meg for hva jeg skulle ha på badet så kjøpte jeg inn de fleste av tingene over nesten et halvår. Slo til når det var kampanje på noe som sto på listen. Sparte sikkert 25-30%. Jeg er normalt ikke så sparsommelig av meg, men her er det snakk om å få de samme tingene du ellers ville kjøpe for en MYE billigere penge.

Sparte ikke på håndtverkere. Snakket mye med folk jeg kjente om erfaringer med de ulike håndtverkerne og hyret de med godt rykte.

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar! Her fikk jeg svar på mye av det jeg lurer på. (og jeg visste ikke i min ignoranse at jeg måtte søke...unormalt til meg å være).

Dette blir en prosess :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...