Gå til innhold

Må man melde fra til NAV om barnet flytter til far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet min begynte på vidergående skole som ligger i nærheten av fars bosted, så etter at h*n startet på skolen har h*n bodd der, og kommer til å gjøre det til h*n er myndig. Jeg motar barnetrygd og barnetillegg fra NAV (nettopp blit uføretrygdet med 3 barn) og barnebidrag fra far. Barnet har søkt om borteboerstipend og har ikke meldt flytting....

har ikke turd å spørre på NAV, redd for at jeg må betale tilbake....

Videoannonse
Annonse
Gjest catwomen..
Skrevet

Barnet min begynte på vidergående skole som ligger i nærheten av fars bosted, så etter at h*n startet på skolen har h*n bodd der, og kommer til å gjøre det til h*n er myndig. Jeg motar barnetrygd og barnetillegg fra NAV (nettopp blit uføretrygdet med 3 barn) og barnebidrag fra far. Barnet har søkt om borteboerstipend og har ikke meldt flytting....

Tygdesvindel ? burde ikke du vært den som betalte barnebidrag...??

Skrevet

En er pliktig innen 8 dager å melde flytting til folkeregisteret,

Skrevet

En er pliktig innen 8 dager å melde flytting til folkeregisteret,

Ikke når man er skoleelev/student og blir borteboer på grunn av det - da er det jo fortsatt foreldrene som har forsørgerplikt, selvom barnet bor borte.. Men om h*n bor hos faren sin vil jeg anta det blir noe annet, for da er det vel faren som forsørger h*n (mtp. måltider, og andre ting), og da er det ikke riktig at DU skal få noe som helst tillegg for "barnet".

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at NAV og barnefar skal betale ut ytelser og bidrag til deg når barnet har flyttet til far. Det er jo barnet som skal nyte godt av bidraget og ikke deg.

Jeg tror du tjener på å finne ut hvordan reglene er og gi riktig informasjon til dem det gjelder, før NAV finner informasjonen selv på bakgrunn av søknaden om borteborerstipendet til Lånekassen.Der må jo barnet oppgi studieadressen sin.Lånekassen er gode på å sjekke om barnet faktisk bor på hybel og ikke hos foreldrene.

Man må ha adskilt husholdnig fra foreldrene dersom man skal kvalifisere som borteboer. Det tror jeg ikke ditt barn har, hvis det bor hjemme hos sin far.

Det kan ødelegge for ditt barns mulighet til å få studielån i framtiden hvis man gir uriktige opplysninger til Lånekassen. Så jeg ville ha tatt en telefon dit og spurt om en i ditt barns situasjon kan kalle seg borteboer.

Det er iallefall et sted å begynne.

Skrevet

Tygdesvindel ? burde ikke du vært den som betalte barnebidrag...??

Trygdesvindel er det ikke så lenge ikke far mottar de samme stønadene.

TS: Hva sier far da? Vil han at barnet skal endre sin bostedsadresse til ham? En annen sak er også at barnet har søkt om stipend h*n muligens ikke har krav på.

Skrevet

Borteboerstipend har h*n i hvert fall ikke rett til. H*n bor jo hjemme.

Skrevet

Trygdesvindel er det ikke så lenge ikke far mottar de samme stønadene.

TS: Hva sier far da? Vil han at barnet skal endre sin bostedsadresse til ham? En annen sak er også at barnet har søkt om stipend h*n muligens ikke har krav på.

Har ikke diskutert dette med han, han har oppgjennom tiden vært veldig grei å sammarbeide med... og han tjener mye mer enn meg, så han dikuterer ikke økonomi ... han syns det er koselig at barnet er hos han tror jeg, han har aldri vært opptatt av hvor barnet bor på papiret...

Skrevet

Har ikke diskutert dette med han, han har oppgjennom tiden vært veldig grei å sammarbeide med... og han tjener mye mer enn meg, så han dikuterer ikke økonomi ... han syns det er koselig at barnet er hos han tror jeg, han har aldri vært opptatt av hvor barnet bor på papiret...

Nå lurte du på regelverket, så da får du respons ut fra det. Det er ingen som har svart ut fra om barnefaren har råd til å sende deg penger.

Dersom far har overtatt hovedomsorgen i overenstemmelse med deg, og han dekker alle utgifter for deres barn, betyr det lite for NAV at du syns din uføretrygd blir snau.

Hvis eksmannen din vil gi deg penger til å spe på uføretrygda tror jeg det er bedre å avtale det på privaten.

• Liker 1
Skrevet

Nå skal du etter reglene miste en barnetrygd, bidraget du får for han og evt andre stønader som dette barnet utløser.

Far sitt bidrag for dette barnet skal nulles og han har krav på dobbel barnetrygd samt skatteklasse 2 siden han nå blir enslig forsørger.

Om han er gift eller har hatt samboer i mer enn ett år får han kun enkel barnetrygd.

Om du har mottatt støtte etter at barnet har flyttet så må du betale det tilbake ja med mindre far er villig til å hjelpe deg med å lyve ved å etterdatere flyttemeldingen sånn at sønnen på papiret flyttet til han senere enn han egentlig gjorde.

Far har også rett til å kreve bidraget tilbake, men det er i alle tilfeller noe dere ordner privat dere imellom. NAV er ofte lite behjelpelige med sånt.

• Liker 2
Gjest En mann
Skrevet

Ja det skal, da det far som er bostedsforelder. Vet ikke barnest far dette?

vet ikke du dette? Dere avtalte vel den gang barnet flyttet til deg? NAV vil vanligvis ha ny meklingsattest med samværsavtale,men dette er ingen fast regel.

n

Ellers les det som løvetanten har skrevet over, hun gir god innformasjon til deg.

Er ikke forskjell om det er far eller mor som har bosted, støtteordninger og ekstra ytelser/skattekl. 2 tilfaller den som har bosted på barnet. Du kan også måtte betaletilbake feil utbetalte ytelser på grunn av manglende medling til NAV.

Dette kan være unndraglese av offentlige midler,noe som er straffbart.

Dette er noe som stadig er i dagspressen.

Les også på NAV.NO famile.

Skrevet

Ja det skal, da det far som er bostedsforelder. Vet ikke barnest far dette?

vet ikke du dette? Dere avtalte vel den gang barnet flyttet til deg? NAV vil vanligvis ha ny meklingsattest med samværsavtale,men dette er ingen fast regel.

n

Ellers les det som løvetanten har skrevet over, hun gir god innformasjon til deg.

Er ikke forskjell om det er far eller mor som har bosted, støtteordninger og ekstra ytelser/skattekl. 2 tilfaller den som har bosted på barnet. Du kan også måtte betaletilbake feil utbetalte ytelser på grunn av manglende medling til NAV.

Dette kan være unndraglese av offentlige midler,noe som er straffbart.

Dette er noe som stadig er i dagspressen.

Les også på NAV.NO famile.

Men hvis far ikke melder fra og synes det er greit, vil nav bry seg da ?

Skrevet

Barnet har søkt om borteboerstipend og har ikke meldt flytting....

Jeg synes det er forkastelig at barnet ditt søker om et borteboerstipend det ikke har krav på.

Forstår du ikke at det er lovbrudd å motta penger man ikke skal ha? Svindel, kalles det. Det er ikke noe du burde rote barnet ditt inn i.

Det andre gir jeg blaffen i, men akkurat det der er penger ingen av dere skal ha, og barnet ditt bryter den norske lov fordi DU synes det er greit. Herregud.

• Liker 2
Gjest En mann
Skrevet

Ja det gjør de vel, er f.eks.ikke sikket far har krav på det samme som deg. Det er hans livssitvasjon som avgjør. Eks. tjener ahn over 6 g (grunnbeløpet 6 ganger) ca 548326 kr.

Hr han ikke krav på annet enn skattekl.2.

Skattemynighetene er intr,i skattel.din.

At "alenemødre" ikke medler fra om dette er med på å sette de i et dårlig lys ovefor resten av samfunnet. Er mange som irriterer seg over dette.

Er ikke sikkert barnefar er oppmerksom på dette, og heller ei sine rettingheter.

HAr det vært meg som var BF har jeg villet hatt ny meklingsattest og meldt nav og lignngsmyndigheter.

Er ikke BF som mottar div. fordeler,det er du som er ansvarlig for det du mottar.

Skrevet

Men hvis far ikke melder fra og synes det er greit, vil nav bry seg da ?

Dette handler ikke om hva faren syns er greit. Det handler om at dere to samarbeider akkurat nå om å unngå følge regelverket.

Så da får dere vansker med å forklare dere når det oppdages.

Derfor er det bedre å si i fra selv.

Du er tydelig ute etter å beholde penger du ikke har rett til.

Det har du ikke anledning til, selv om du er uføretrygdet.

Men din holdning håper jeg faktisk du blir tatt.

• Liker 1
Skrevet

trygdesvindel dette ja.. Tror det er bedre du sier ifra før enn siden, for ellers kan dem oppdage det, og du mister alt ;) Du kan jo evt si at han nettopp har flyttet da, så slipper du kanskje betale tilbake.

Skrevet

trygdesvindel dette ja.. Tror det er bedre du sier ifra før enn siden, for ellers kan dem oppdage det, og du mister alt ;) Du kan jo evt si at han nettopp har flyttet da, så slipper du kanskje betale tilbake.

takk:)

Skrevet

Det er vel strengt talt ikke en trygdesvindel da mor mottar stønader som far ikke får, så ligninga for samfunnet går gjerne opp i opp her.

Men det er jo far som betaler en "dobbel regning" i og med at han går glipp av 2 barnetrygder, betaler bidrag og ikke får skatteklasse 2.

Om far mener det er greit å slå en strek over de pengene han har "gått glipp av" og går med på å etterdatere flyttemelding så er det ingen straff i vente fra NAV. Og de har heller ikke blitt svindlet for noen penger; heller spart penger da de har utbetalt dobbel barnetrygd til èn forelder (mor) og ikke to...

Skrevet

Det er vel strengt talt ikke en trygdesvindel da mor mottar stønader som far ikke får, så ligninga for samfunnet går gjerne opp i opp her.

Men det er jo far som betaler en "dobbel regning" i og med at han går glipp av 2 barnetrygder, betaler bidrag og ikke får skatteklasse 2.

Om far mener det er greit å slå en strek over de pengene han har "gått glipp av" og går med på å etterdatere flyttemelding så er det ingen straff i vente fra NAV. Og de har heller ikke blitt svindlet for noen penger; heller spart penger da de har utbetalt dobbel barnetrygd til èn forelder (mor) og ikke to...

men hvis mor motar barnetillegg er vel strengt tatt det penger hun ikke har krav på?

Skrevet

men hvis mor motar barnetillegg er vel strengt tatt det penger hun ikke har krav på?

Det kan jo gjerne være at de gjenværende barna utløser dette tillegget? I alle fall dreier det seg om små summer her. Den største summen er sikkert bidraget far har betalt. Ellers er det 970 i barnetrygd noen måneder, men den har kanskje barnet fått selv siden han/hun bor hjemmefra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...