myself30 Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Hei. Jeg har termin i april med mitt første barn. Jeg har en gammel vugge (med "himmel") fra da jeg var liten til rådighet, samt at vi har kjøpt sprinkelseng. Dere som er litt erfarne i dette.. Hvordan ville dere gjøre det mht sovevaner for barnet. Har hørt at de liker å ha det litt trangt - og ikke for åpent rundt seg. Soverommet vårt er i 2.etg. så jeg hadde egentlig planlagt å ha vugga nede i stua - slik at babyen vår kan sove der på dagtid til og begynne med, og så i sprinkelsenga på soverommet på natta. Men så sier min samboer: du skal ikke ha vugga på soverommet da? slik at babyen også sover godt på natten - at sprinkelsenga blir for kald? Hm.. da ble jeg i tvil.. Tenkte å ha vugga nede for å slippe å springe opp hver eneste dupp de første månedene jeg da. Og bruke sprinkelsenga om natta - men blir det vanskelig å få babyen til å sove i sprinkelsenga - når den venner seg på vogga nede på dagtid - når den er mer intim og varm? Hvilke erfaringer har dere? Tips mottas med glede fra dere som har erfaring med soverom i annen etg enn stua... mht dag/nattsoving...
helenaa Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Babyer er ulike, så det er ikke godt å si hvordan dette blir for dere. Men jeg synes i alle fall du tenker riktig når du vil ha et sovested i stua i tillegg til soverommet. Du kan f.eks. ha vogga på soverommet, og bruke vognbagen på dagtid. Eller du kan prøve med vogga i stua og senga på rommet, og evt endre hvis det ikke funker. Det er jo mulig å flytte på ting etter hvert når du ser hvordan babyen er. Sprinkelsenga kan også oppleves som varm og trang hvis du dytter dyna eller et teppe godt rundt babyen.
SummerJoy Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Begge mine to har sovnet som steiner i sprinkelsengen fra dag 1 så det har aldri vært noe problem her. Tror du nesten må se babyen din litt an jeg... Men i utgangspunktet har du en god plan med sprinkelseng på soverommet, og vugge på dagtid. Det er greit å ha ulike soveplasser for dem på dag og natt iallefall , for det hjelper dem å lettere skille mellom natt og dag. og foressten, sprinkelsengen er jo ikke nødvendigvis kald bare fordi den er mer romslig enn vuggen? Svøp babyen godt inn i et teppe så føler den seg trygg de fleste steder Jeg har babyene mine svøpt i tepper "hele tiden" til de er iallefall 2 mnd. Endret 9. februar 2011 av SummerJoy
Redbull Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Om babyen venner seg til vugga på soverommet så må den jo uansett venne seg til sprinkelsenga senere, å da er det nok verre...
Arkana Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Gutten min sov i sprinkelseng om natten fra vi kom hjem fra sykehuset. Det var ikke noe problem og han har alltid hatt godt sovehjerte. Om dagen sov han i hengevugge i stua. Lillebror skal bruke hengevuggen som seng både om dagen og natten de første månedene, men det er rett og slett fordi storebror skal bytte rom til sommeren og samtidig få stor seng og da kan lillebror overta sprinkelsengen så vi ser ikke noe poeng i å kjøpe en ny sprinkelseng som bare brukes noen få måneder. Tviler på at det blir noe problem å ha samme seng dag og natt, den er uansett flyttbar slik at han sover der vi er (med lys og lyder rundt seg) på dagtid og på rommet vårt (i mørke og stillhet) om natten.
Susan Sto Helit Skrevet 9. februar 2011 #6 Skrevet 9. februar 2011 Om babyen venner seg til vugga på soverommet så må den jo uansett venne seg til sprinkelsenga senere, å da er det nok verre... Ikke nødvendigvis. Vi byttet til sprinkel da eldste var 3 mnd og det gikk knirkefritt. Han sovnet akkurat like enkelt der som i kurven vi brukte før det. Men i begynnelsen sov han alle daglurene i vognbagen. Og etter hvert i vogna si. (Inne eller ute)
Minnimusepus Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 De 2 første mnd sov vår i vogn i stua (helt til vi fikk grind). Det funket kjempefint for vår del, var litt skeptisk til å legge han alene på rommet når han var så liten Også er det jo fint at de blir vant med andre lyder også. Synes du skal bruke vugga om du vil det, hvis dere mener sengen blir for romslig kan dere jo legge i et saueskinn og gjøre det til et lite "rede" i senga.
pusla Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Sprinkelseng fungerte greit fra dag 1 her også, så du kan jo prøve ut den opprinnelige planen din og se hvordan det går. Sprinkelsenga kan virke litt stor, men du kan jo enten svøpe babyen eller pakke litt rundt med en dyne el.l. Det er iallefall veldig kjekt å ha en egen soveplass på dagtid i stua!
SummerJoy Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Om babyen venner seg til vugga på soverommet så må den jo uansett venne seg til sprinkelsenga senere, å da er det nok verre... Om babyen ikke vil sove i sprinkelsenga så tjener man nok mer på å gi den tryggheten den trenger der og da fremfor å "tvinge" den til å sove et sted den ikke vil. Så kommer det å sove i sprinkelsenga av seg selv etterhvert som ungen blir mer trygg på verden. Tror jeg.
Harlekin Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Om babyen ikke vil sove i sprinkelsenga så tjener man nok mer på å gi den tryggheten den trenger der og da fremfor å "tvinge" den til å sove et sted den ikke vil. Så kommer det å sove i sprinkelsenga av seg selv etterhvert som ungen blir mer trygg på verden. Tror jeg. Slik var det her. Vi begynte med kurv som var trangere og dermed tryggere for babyen. Da hun voksne ut av kurven, begynte vi med sprinkelseng, og da var hun blitt såpass trygg på verden at hun sov fint i sengen.
Honesty Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Bortsett fra den aller første tiden, hvor jenta vår stort sett sov oppå en av oss på dagtid, har vi brukt vogn til dagsoving, og gjør det fortsatt (hun er 18 måneder gammel). Hun sov mye bedre ute i frisk luft, og vi fikk samtidig gått turer med hunden. To fluer i ett smekk. Ellers samsov vi, selv om jeg hadde sprinkelsengen klar inne på soverommet. Men hun var livredd sprinkelsenga, og alle triks vi prøvde var forgjeves, så det første halvåret sov hun aldri der. Nå sover hun i egen seng på eget rom, og er lett å legge (bank i bordet!) så det går seg til etterhvert. Mitt råd er egentlig at dere bør se an behovene til babyen før dere bestemmer dere for løsning.
-Englefjes- Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 Jeg ville forsøkt å bruke sprinkelsengen på soverommet og vugga på stua til dagsoving. Fungerer det ikke prøver dere andre løsninger, som vugga på soverommet, vognbagen oppi sprinkelsenga osv. Vi brukte en liten sprinkelseng med nedfellbar side til å begynne med, og passet på å lage "rede" rundt babyen. På den måten lå hun nesten oppi senga med oss, men hadde likevel sin egen plass. Fungerte fint fra dag fire omrtrent. Hos oss var det også til stor hjelp å svøpe babyen i et pledd når hun sov. Mange nyfødte roer seg bedre da.
Gjest pysepusen Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 Jeg hadde forsøkt med sprinkelseng om natta og vugge på dagen! Det går jo også an å legge babyen oppi vognbagen om natta og ha den i sprinkelsenga om babyen ønsker det trangere, eller lage en liten hule med tepper etc. Her fungerte aldri vugge på dagtid - vi MÅ gå tur med vogna eller at han sover i vår eller sin seng på dagen. Vugga var noe tull (og vi har hele tiden prioritert søvn for hans del) Om babyen venner seg til vugga på soverommet så må den jo uansett venne seg til sprinkelsenga senere, å da er det nok verre... Det behøver ikke være slik Her sov han i bedside crib til han ble syv måneder og byttet til sprinkelseng da - ingen problem Kjenner mange som har gjort det samme Om babyen ikke vil sove i sprinkelsenga så tjener man nok mer på å gi den tryggheten den trenger der og da fremfor å "tvinge" den til å sove et sted den ikke vil. Så kommer det å sove i sprinkelsenga av seg selv etterhvert som ungen blir mer trygg på verden. Tror jeg. Enig. En trygg baby sover bedre og til slutt blir det greit å sove i egen seng
-Englefjes- Skrevet 10. februar 2011 #14 Skrevet 10. februar 2011 Det behøver ikke være slik Her sov han i bedside crib til han ble syv måneder og byttet til sprinkelseng da - ingen problem Kjenner mange som har gjort det samme Samme her. Men vi tok opp siden på bedside criben fra hun var ca. seks måneder. Vi har overnattet en del andre steder enn hjemme med jenta vår, og selv om hun sov i bedside crib hjemme, sov hun godt i vognbag, og etterhvert sprinkelseng, andre steder.
Gjest halebein Skrevet 10. februar 2011 #15 Skrevet 10. februar 2011 vi syntes også sprinkelsenga var litt stor til det lille knøttet, så vi la henne i vognbagen oppi sprinkelsenga i starten, men med natteamming, så gadd jeg ikke reise meg opp så mye, så etterhvert sov hun i vognbagen stablet oppå 2 bruskasser ved siden av senga vår:) men gikk helt fint! Da de to søskene hennes etterhvert kom, så fant vi frem bruskassene igjen:) greit å ha henne så nærme, vi hadde ikke bredt nok rom til å ha sp.senga vedsiden av sengekanten min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå