gard Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Hei Kanskje ikke så kult å lese at piloter dupper av under flyturer: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7495830 . Men etter det jeg har forstått skjer mye automatisk uansett så det er kanskje ikke så farlig? Jeg har tatt taxi et par ganger i Bangkok der taxisjåføren faktisk sovner når han sitter å venter ved et rødt lys - jeg vil anta at det er langt farligere enn en SAS pilot som dupper litt av i løpet av flyturen :gjeiper: 1
Las Aron Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Hei Kanskje ikke så kult å lese at piloter dupper av under flyturer: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7495830 . Men etter det jeg har forstått skjer mye automatisk uansett så det er kanskje ikke så farlig? Jeg har tatt taxi et par ganger i Bangkok der taxisjåføren faktisk sovner når han sitter å venter ved et rødt lys - jeg vil anta at det er langt farligere enn en SAS pilot som dupper litt av i løpet av flyturen :gjeiper: Det kalles "controlled napping" . Stort sett er det slik på kort og mellomdistanse at man får minimalt med søvn i løpet av en rundtur som varer flere dager. Selskapene utnytter det gjeldende regelverk maksimalt, noe som betyr at man til tider får mindre søvn enn man burde. Etter landing på dagens siste flight skal man stenge sjappa, ta taxi til hotellet, sjekke inn og så få noen timer på øyet, ofte ikke så mange timer som man burde da hele greia skal kjøres i revers neste morgen. Ofte kjenner man en tung utmattethet etter noen dager på dette viset, og da kan noen minutter lett søvn gjøre underverker. Man tar selvfølgelig hvilen på et tidspunkt da det ikke skjer så mye, som oftest under utklatring når sjekklister er unnagjordt og maskinen på autopilot.
Østlandet Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Det kalles "controlled napping" . Stort sett er det slik på kort og mellomdistanse at man får minimalt med søvn i løpet av en rundtur som varer flere dager. Selskapene utnytter det gjeldende regelverk maksimalt, noe som betyr at man til tider får mindre søvn enn man burde. Etter landing på dagens siste flight skal man stenge sjappa, ta taxi til hotellet, sjekke inn og så få noen timer på øyet, ofte ikke så mange timer som man burde da hele greia skal kjøres i revers neste morgen. Ofte kjenner man en tung utmattethet etter noen dager på dette viset, og da kan noen minutter lett søvn gjøre underverker. Man tar selvfølgelig hvilen på et tidspunkt da det ikke skjer så mye, som oftest under utklatring når sjekklister er unnagjordt og maskinen på autopilot. Ja dette må ikke sees på som noe sensjasjonelt. Det finnes rutiner og oppfølging, som tar seg av dette. På langdistanse er det faktisk vekkesystemer som gjør at den ene av pilotene kan få seg en høneblund. Det som kan være farlig, er det som er kommet frem om Ryanair... Ikke betalt under kortvarig sykdom, piloter i febertåke. Alt gir også bonustap, landing med minst mulig drivstoff..etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå