Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det enkleste valget innen matematikk - R1 eller S1+S2? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs helt hva du er god på. R1 er realfagsmatte og handler mer om nettopp realfag. Det er grunnlaget du trenger for å ta fysikk og kjemi, fordi mye av den matten er den samme. S1 og S2 er samfunnsfaglig matte og har mer grafer, uttrykk, litt økonomi og så videre. Den er grunnlaget for programfagene økonomistyring, samfunnsøkonomi og alle de andre fagene i den kategorien. Det sies at S1 er litt lettere enn R1, men der igjen, det handler om deg som person. Du kan gå inn på nettsidene til bøkene som brukes i de to mattekursene og se hva du syns.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vil en som gikk ut med 2 ifra ungdomsskolen i det hele tatt ha en sjans til å klare å få en brukbar karakter i R1 matte?

Skrevet

Vil en som gikk ut med 2 ifra ungdomsskolen i det hele tatt ha en sjans til å klare å få en brukbar karakter i R1 matte?

I utgangspunktet ikke.

Men selvsagt, legger du sjelen din i det, muligens skaffer privatundervisning og gambler på en meget dyktig lærer skal jeg ikke si det er umulig.

Vet om mange med 5 og bedre fra ungdomsskolen som endte med 2 og 3 i R1.

Skrevet

I utgangspunktet ikke.

Men selvsagt, legger du sjelen din i det, muligens skaffer privatundervisning og gambler på en meget dyktig lærer skal jeg ikke si det er umulig.

Vet om mange med 5 og bedre fra ungdomsskolen som endte med 2 og 3 i R1.

Så det vil altså ikke lønne seg det da? Hva går egentlig R1 matte ut på?

• 4 måneder senere...
Gjest IngvildSF
Skrevet

Jeg skal ta et år nå hvor jeg jobber og tar et årsstudium. Samtidig skal jeg ta opp S1 + S2 eller R1 som privatist. Hadde P-matte da jeg gikk på VGS, og fikk 4 der. Hva tror dere blir enklest av S1 og S2 på et år, eller bare R1 på det året? Viktig at jeg får 4 eller høyere også, pga karaktersnittet mitt.

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg skal ta et år nå hvor jeg jobber og tar et årsstudium. Samtidig skal jeg ta opp S1 + S2 eller R1 som privatist. Hadde P-matte da jeg gikk på VGS, og fikk 4 der. Hva tror dere blir enklest av S1 og S2 på et år, eller bare R1 på det året? Viktig at jeg får 4 eller høyere også, pga karaktersnittet mitt.

Lurer på det samme

Anonymous poster hash: b54a2...3a7

Skrevet

Hva slags matte tar du i første og hvordan gjør du det i det?

Skrevet

S1+S2 tilsvarer R1 bare uten geometrien. Ved å ta S1+S2 får du 1 realfagspoeng i motsetning til R1 der du bare får 0,5. Du kan se på det slik at S1+S2 er R1 fordelt på to år.Det er altså mye mindre jobb.

Skrevet

S1+S2 tilsvarer R1 bare uten geometrien. Ved å ta S1+S2 får du 1 realfagspoeng i motsetning til R1 der du bare får 0,5. Du kan se på det slik at S1+S2 er R1 fordelt på to år.Det er altså mye mindre jobb.

Sånn jeg har forstått det får man ikke realfagspoeng av S1 eller S2 siden disse er samfunnsfaglige fag.

Skrevet (endret)

Sånn jeg har forstått det får man ikke realfagspoeng av S1 eller S2 siden disse er samfunnsfaglige fag.

Jo, du får det. Har selv tatt denne fagkombinasjonen

Endret av veraa94
Skrevet

Jo, du får det. Har selv tatt denne fagkombinasjonen

Hmm, jeg googlet det og du har rett. Det er vel kanskje for å gjøre opp for at det tar to år i stedet for ett slik som R1.

Skrevet

Jeg gikk ut med 2 i P-matte (pga dårlig innsats), og jeg klarte R1-matte som privatist.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde R1 i to uker i VG2 før jeg ikke klarte å henge med lenger og byttet da til S1. Beste valget jeg noensinne har tatt faktisk. Jeg måtte ha matte i to år, men det gjorde meg ingenting, for jeg likte faktisk å tegne grafer og slikt istedet for å regne med vektorer og slikt.

Spørs veldig hva du skal senere. Om du f.eks vil ha en åpen dør til sivilingenørstudiene etterpå, så anbefales R1 slik at du kan ta R2 etterpå. Jeg vil bli lege, så derfor funket S1+S2 som et meget godt alternativ til R1 :)

Skrevet

Nei, S1 og S2 regnes som realfag siden dette er matte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...