AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Hva er det enkleste valget innen matematikk - R1 eller S1+S2?
Tears.of.the.Sun Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Spørs helt hva du er god på. R1 er realfagsmatte og handler mer om nettopp realfag. Det er grunnlaget du trenger for å ta fysikk og kjemi, fordi mye av den matten er den samme. S1 og S2 er samfunnsfaglig matte og har mer grafer, uttrykk, litt økonomi og så videre. Den er grunnlaget for programfagene økonomistyring, samfunnsøkonomi og alle de andre fagene i den kategorien. Det sies at S1 er litt lettere enn R1, men der igjen, det handler om deg som person. Du kan gå inn på nettsidene til bøkene som brukes i de to mattekursene og se hva du syns.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Vil en som gikk ut med 2 ifra ungdomsskolen i det hele tatt ha en sjans til å klare å få en brukbar karakter i R1 matte?
Rumohra Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Vil en som gikk ut med 2 ifra ungdomsskolen i det hele tatt ha en sjans til å klare å få en brukbar karakter i R1 matte? I utgangspunktet ikke. Men selvsagt, legger du sjelen din i det, muligens skaffer privatundervisning og gambler på en meget dyktig lærer skal jeg ikke si det er umulig. Vet om mange med 5 og bedre fra ungdomsskolen som endte med 2 og 3 i R1.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 I utgangspunktet ikke. Men selvsagt, legger du sjelen din i det, muligens skaffer privatundervisning og gambler på en meget dyktig lærer skal jeg ikke si det er umulig. Vet om mange med 5 og bedre fra ungdomsskolen som endte med 2 og 3 i R1. Så det vil altså ikke lønne seg det da? Hva går egentlig R1 matte ut på?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Så det vil altså ikke lønne seg det da? Hva går egentlig R1 matte ut på? Noe slikt kanskje: http://sinusr1.cappelendamm.no/
Gjest IngvildSF Skrevet 15. juli 2011 #7 Skrevet 15. juli 2011 Jeg skal ta et år nå hvor jeg jobber og tar et årsstudium. Samtidig skal jeg ta opp S1 + S2 eller R1 som privatist. Hadde P-matte da jeg gikk på VGS, og fikk 4 der. Hva tror dere blir enklest av S1 og S2 på et år, eller bare R1 på det året? Viktig at jeg får 4 eller høyere også, pga karaktersnittet mitt.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 Jeg skal ta et år nå hvor jeg jobber og tar et årsstudium. Samtidig skal jeg ta opp S1 + S2 eller R1 som privatist. Hadde P-matte da jeg gikk på VGS, og fikk 4 der. Hva tror dere blir enklest av S1 og S2 på et år, eller bare R1 på det året? Viktig at jeg får 4 eller høyere også, pga karaktersnittet mitt. Lurer på det samme Anonymous poster hash: b54a2...3a7
Persephone Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Hva slags matte tar du i første og hvordan gjør du det i det?
veraa94 Skrevet 4. desember 2014 #10 Skrevet 4. desember 2014 S1+S2 tilsvarer R1 bare uten geometrien. Ved å ta S1+S2 får du 1 realfagspoeng i motsetning til R1 der du bare får 0,5. Du kan se på det slik at S1+S2 er R1 fordelt på to år.Det er altså mye mindre jobb.
Persephone Skrevet 4. desember 2014 #11 Skrevet 4. desember 2014 S1+S2 tilsvarer R1 bare uten geometrien. Ved å ta S1+S2 får du 1 realfagspoeng i motsetning til R1 der du bare får 0,5. Du kan se på det slik at S1+S2 er R1 fordelt på to år.Det er altså mye mindre jobb. Sånn jeg har forstått det får man ikke realfagspoeng av S1 eller S2 siden disse er samfunnsfaglige fag.
veraa94 Skrevet 4. desember 2014 #12 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Sånn jeg har forstått det får man ikke realfagspoeng av S1 eller S2 siden disse er samfunnsfaglige fag. Jo, du får det. Har selv tatt denne fagkombinasjonen Endret 4. desember 2014 av veraa94
Persephone Skrevet 4. desember 2014 #13 Skrevet 4. desember 2014 Jo, du får det. Har selv tatt denne fagkombinasjonen Hmm, jeg googlet det og du har rett. Det er vel kanskje for å gjøre opp for at det tar to år i stedet for ett slik som R1.
drue Skrevet 4. desember 2014 #14 Skrevet 4. desember 2014 Jeg gikk ut med 2 i P-matte (pga dårlig innsats), og jeg klarte R1-matte som privatist. 2
drue Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Sånn jeg har forstått det får man ikke realfagspoeng av S1 eller S2 siden disse er samfunnsfaglige fag. Joda, du får poeng for S1+S2, totalt 1 poeng. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/realfagspoeng/ Endret 4. desember 2014 av drue
sweg Skrevet 4. desember 2014 #16 Skrevet 4. desember 2014 Jeg hadde R1 i to uker i VG2 før jeg ikke klarte å henge med lenger og byttet da til S1. Beste valget jeg noensinne har tatt faktisk. Jeg måtte ha matte i to år, men det gjorde meg ingenting, for jeg likte faktisk å tegne grafer og slikt istedet for å regne med vektorer og slikt. Spørs veldig hva du skal senere. Om du f.eks vil ha en åpen dør til sivilingenørstudiene etterpå, så anbefales R1 slik at du kan ta R2 etterpå. Jeg vil bli lege, så derfor funket S1+S2 som et meget godt alternativ til R1
sweg Skrevet 4. desember 2014 #17 Skrevet 4. desember 2014 Sånn jeg har forstått det får man ikke realfagspoeng av S1 eller S2 siden disse er samfunnsfaglige fag. Nei, S1 og S2 regnes som realfag siden dette er matte.
hjelpme4 Skrevet 5. desember 2014 #18 Skrevet 5. desember 2014 Hva er det enkleste valget innen matematikk - R1 eller S1+S2? http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Happy.gif Enklest S 1-2. Mest nyttig R1. hvis du ikke er en som er glad i å regne matteoppgaver, hadde jeg valgt S 1-2. R1 har en del vanskelig geometri som tar en stund å forstå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå