Gå til innhold

sjefen utbetaler ikke lønn, men "låner ut penger til meg"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..

Nå har dette gått så langt at jeg synes jeg må gjøre noe.

Jobber i en liten produksjonsbedrift med kun en regnskapsfører/adm/økonom/,mens resten jobber som "lager" (7-8stk). Vi har dermed ikke noe forbund.

Sjefen min skylder meg lønn fra 2009 desember på 13.000kr som enda ikke er utbetalt. vil jeg miste denne om jeg ikke krever den straks..?gått en stund.

siste lønninga nå i januar 2011 skulle jeg få rundt 20.000kr, men det var tydeligvis noe feil med systemet som gjorde at jeg fikk kun 3.000kr. ringte å spurte sjefen og han sa feil med systemet og at jeg kan få et lån fra bedriften istedenfor.

synes dette begynner som en stygg mønster. hva er det jeg påtar meg når jeg tar opp slikee "lån",,,?? og vil jeg miste de pengene som jobbenhar krav på å utbetale meg, hvis jeg ikke krever inn lønna etter en god stund..?

Dette skjer bare meg på jobben, for jeg er ikke en sterk person,,,jeg tør liksom ikke å si ifra..jeg kan ikke sitte og lese arb miljøloven opp og ned for å klare å finne hva slags rettigheter jeg har... ://

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å ta det direkte opp med den som utbetaler lønningene?

Skrevet

Meld deg inn i en fagforening, da får du hjelp om du plutselig må ta opp kampen. Har ingen råd dessverre...

• Liker 2
Skrevet

Ring til de ansvarlige for lønn (de som du ga ditt skattekort til)

Ha lønnslippene forran deg på skjermen, og referer til summene du har fått, og spør om de er riktige :)

Samtalen kan være noe sånt som;

Jeg har fått noen litt rare summer fra dere i det siste, og vil bare sjekke om noe er feil. Summene jeg har fått er xxx i desember, og xxx i februar.

Har det skjedd en feil noe sted, eller er dette korrekt?

Skrevet

Snakk med arbeidstilsynet, de kjenner regelverket og kan fortelle deg hvilke rettigheter du har. De kan også "ta kampen" for deg dersom du trenger det.

• Liker 1
Skrevet

Finn et fagforbund som du kan melde deg inn i! Du kommer til å trenge hjelp med å få tak i pengene tror jeg dessverre. Jeg var i lignende situasjon for en del år siden og har fortsatt en arbeidsgiver som skylder meg 10000... men de ser jeg nok dessverre aldri noe til. Fagforening er det som gjelder! Alene får du trøbbel.

Skrevet

hei..

Nå har dette gått så langt at jeg synes jeg må gjøre noe.

Jobber i en liten produksjonsbedrift med kun en regnskapsfører/adm/økonom/,mens resten jobber som "lager" (7-8stk). Vi har dermed ikke noe forbund.

Sjefen min skylder meg lønn fra 2009 desember på 13.000kr som enda ikke er utbetalt. vil jeg miste denne om jeg ikke krever den straks..?gått en stund.

siste lønninga nå i januar 2011 skulle jeg få rundt 20.000kr, men det var tydeligvis noe feil med systemet som gjorde at jeg fikk kun 3.000kr. ringte å spurte sjefen og han sa feil med systemet og at jeg kan få et lån fra bedriften istedenfor.

synes dette begynner som en stygg mønster. hva er det jeg påtar meg når jeg tar opp slikee "lån",,,?? og vil jeg miste de pengene som jobbenhar krav på å utbetale meg, hvis jeg ikke krever inn lønna etter en god stund..?

Dette skjer bare meg på jobben, for jeg er ikke en sterk person,,,jeg tør liksom ikke å si ifra..jeg kan ikke sitte og lese arb miljøloven opp og ned for å klare å finne hva slags rettigheter jeg har... ://

Lønnen for 2009 ike utbetalt? hordan gjorde du det med selvangivelsen i fjor da? har du skattet? Syns det lukter er, ta kontakt med ligningskontoret ditt

Skrevet

Lønnen for 2009 ike utbetalt? hordan gjorde du det med selvangivelsen i fjor da? har du skattet? Syns det lukter er, ta kontakt med ligningskontoret ditt

Regner med at det skulle stå desember 2010.

Mener at det ved en konkurs kun er lønnskrav fra de siste tre eller fire månedene du kan kreve å få utbetalt. (Noen andre her kan sikkert avkrefte/bekrefte dette).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...