AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Jeg har en skoleoppgave som jeg trenger litt hjelp med og håper noen vil se på Spørsmålet er; hva er samlet dekningsbidrag i år 4? Bedriften ABC vurderer å starte produksjon av produkt Z, men de er usikre på hvor lønnsomt prosjektet er. De ber derfor om din hjelp til å beregne prosjektets nåverdi. En del budsjettforutsetninger fremgår av tabellen nedenfor: Budsjettforutsetninger: Tidspunkt (År) 1 2 3 4 5 Salgspris per enhet 2 200 2 100 2 000 1 900 1 800 Direkte materialer per enhet 650 700 750 800 850 Direkte lønn per enhet 400 440 480 520 600 Dekningsbidrag per enhet 1 150 960 770 580 350 Solgt kvantum per år (antall enheter) 1 500 1 650 1 800 1 400 1 100 Betalbare faste kostnader per år 360 000 360 000 360 000 360 000 360 000 Bindingstider i antall måneder Råvarelagringstid 2 Produksjonstid 1 Ferdigvarelagringstid 2 Kundekreditt 2 Leverandørkreditt I tillegg skal du legge følgende opplysninger til grunn: Du skal se bort fra merverdiavgift og skatt. Alle inn- og utbetalinger forutsettes å skje på tidspunktene 0, 1, 2, 3, 4 og 5. På tidspunkt 0 skal arbeidskapitalbehovet beregnes med utgangspunkt i følgende forutsetninger: Råvarene tilsettes straks et produkt tas under bearbeidelse, mens lønnskostnadene påløper jevnt under produksjonsprosessen (som er 1 mnd). De betalbare faste kostnadene påløper når produksjonen starter (slik at bindingstiden blir summen av bindingstiden for perioden råvarene ligger på lager, produksjonen pågår og ferdigvarene ligger på lager). På tidspunktene 1 , 2 , 3 og 4 er arbeidskapitalbehovet 35 % av salgsinntektene i henholdsvis årene 2, 3, 4 og 5. På tidspunkt 5 blir all arbeidskapital oppløst. For å produsere Z må det investeres i en maskin som koster 2,5 millioner kroner. Den 31.12.år 5 antas maskinen å kunne bli solgt for kr 200 000. Din oppgave er å beregne nåverdien til prosjektet når kapitalkostnaden er henholdsvis 10% og 20% per år
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Nå har en bruker lagt inn flere oppgaver de siste dagene. Bare rene oppgaver og ikke noe om hvordan h*n selv tenker. Du lærer ingenting på at andre løser oppgaven for deg. Jeg jobbet med et case på BI. Vi var to som jobbet sammen. Caset skulle vi ta med på eksamen. Der kunne vi få spørsmål og dersom det beløpet var høyere og ikke lavere hva ville da skje med skatt, overskudd mm. Altså så måtte vi ha en viss peiling uansett løsningsforslag vi hadde med oss på caset. Jeg fikk en A og min samarbeidspartner strøk. Løsning på caset var det samme. Hvem skjønte faktisk hva vi hadde gjort og faget?.
aluminium Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Det er det flotte med BI, og sikkert andre høyskoler også. Man kan få veldig dårlig karakter på eksamen, selv om man har gjort alle utregninger riktig. Det som er vesentlig er hvorvidt man faktisk skjønner hva man driver med, og det gjennomskuer sensor med en gang. Hvem som helst kan pugge en formel og få ut et tall, forskjellen mellom de som pugger og de virkelig gode er at de sistnevnte faktisk skjønner sammenhengene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå