Gå til innhold

Arbeids og oppholdstillatelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet hvordan jeg må gå frem for å få oppholdstillatelse og arbeidstillatelse for å bo og jobbe i Amsterdam ? Eller om jeg må søke om tillatelser i det heletatt?

Kanskje bare registrere meg hos politiet? Slik som personer fra england gjør.. Bare registrer seg hos politiet, og kan dermed bo og jobbe i norge på ubestemt tid..

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Nederland og det er ikke noe spesielt med Amsterdam.

Norge er EEA og går under EU/EEA reglene. Jeg er student her nede men skal fortsette å bo her. Så langt har min oppholdsgrunn vært at jeg er student, men til sommeren vil det endre seg, da min grunn blir at jeg vil være med familie og jobbe her.

Du må møte med IND.nl, der du må ha med deg fødselsattester, foreldrenavn etc etc, med apostillestempel på. Du ringer de og setter på et møte der du går igjennom noen spørsmål. Om du allerede har fått deg jobb kan du søke om opphold og arbeidsgiver må da skrive at du jobber der.

altså, www.ind.nl det er Immigratiedienst, for immigranter altså.

Lykke til! Ø=

Gjest lostlove
Skrevet (endret)

Jeg bor i Nederland og det er ikke noe spesielt med Amsterdam.

Norge er EEA og går under EU/EEA reglene. Jeg er student her nede men skal fortsette å bo her. Så langt har min oppholdsgrunn vært at jeg er student, men til sommeren vil det endre seg, da min grunn blir at jeg vil være med familie og jobbe her.

Du må møte med IND.nl, der du må ha med deg fødselsattester, foreldrenavn etc etc, med apostillestempel på. Du ringer de og setter på et møte der du går igjennom noen spørsmål. Om du allerede har fått deg jobb kan du søke om opphold og arbeidsgiver må da skrive at du jobber der.

altså, www.ind.nl det er Immigratiedienst, for immigranter altså.

Lykke til! Ø=

Så spennende ;) jeg kunne kanskje også tenkt meg for å bo i Nederland i fremtiden! :ler:

Hvorfor har du bestemt deg for å bo videre? Er det ett bra land? Savner du ikke Norge? ;)

Endret av lostlove
Skrevet

Mener ikke ta over tråden din TS! Men jeg svarer LostLove hvis det er greit?

Det er flere ting jeg trives med her nede. Jeg har bodd både på landet i Norge, og i Oslo så har fått med meg flere aspekter ved å bo i Norge.

Jeg trives veldig godt og jeg har selvfølgelig tenkt om jeg kan tenke meg å flytte tilbake til Norge. Og jeg avskriver ikke Norge som mye negativt, men noe av det jeg misliker er at ting er dyrt samt at det blir så innmari kaldt og harde vintere, som påvirker våre liv :) . F.eks vi vet aldri om bilen starter når vi skal på jobb? Her er slikt ikke noe problem.

Været, folkene hyggelige og høflige, interesserte i andre. Kjekt å komme seg rundt med sykkel. Skattenivå er omtrent likt som Norge, permisjonsløsning for mødre er litt kortere,men er normalt at mor kun jobber deltid, og det er nesten unormalt å jobbe fulltid hvis man har småbarn. Selv kan jeg tenke meg fulltid ;) Det er så mye stemning, små cafeer og markeder, stoler og bord på gata hvor man kan sitte en god vårdag i mars og ta en lunch, mens gatemusikanter spiller ;)

Det er nok hele stemningen og at det er mye gamle byer og historie her som gjør at jeg føler det slikt, samt at det ikke er så ulikt Norge på mange ting. Et stort pluss er jo også at man slipper å kutte grønnsaker selv, fordi her kan du kjøpe grønnsaksposer som er spesifikk innhold: Thaimix grønnsaker (til thaimat), italiensk grønnsakmix (til pasta), kinesisk, etc. Det er veldig lett å være sunn her! :)

Du får sifra hvis du drar nedover hehehe

Skrevet

Jeg har arbeids og oppholdstillatelse i Nederland, men er ikke helt sikker på hvordan vi gikk frem (gjennom mannen min)

Vi er gift og det var veldig enkelt:)

Vi bor ca 2,5 timer nord for Amsterdam da, men det er sikkert samme opplegg der. Nederland er et veldig vakkert, fredelig og koselig land, eneste jeg irriterer meg litt over er trappene.. :kjefte:

Beklager det (nesten) meningsløse innlegget, poenget var at det er veldig enkelt å få til ting der, i forhold til Norge..

Gjest lostlove
Skrevet

Jeg skal først og fremst til Amsterdam nå om 2 uker for å treffe igjen en venn :ler:

Så hvem vet, kanskje jeg velger å flytte ned for å bosette meg med han ;)

Kjekt å se at det bor norske damer der da fra før av, som er på KG :ler:

Du sisste anonyme, er du gift med en lokal en der nede? :skravle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...