Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Hvordan tolker dere dette: Oppgavens omfang skal være på ca. 180 000-230 000 tegn (80–100 sider). Det er alt som står. Er det tegn med eller uten mellomrom (det har jo en del å si for tallet) og er det med eller uten forside, innholdsfortegnelse osv.? Ganske sløvt å ikke presisere sånne ting..

Når det står sånn så er det vel egentlig opp til deg selv å tolke. Men det dokumentet jeg har nå, som er på 35 sider, har 74 889 tegn med mellomrom. Hvis vi ganger dette med 2,5 er vi oppe i 87,5 sider og 187 222 tegn med mellomrom, så da vil jeg tro at det er med mellomrom det menes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Armule

Enten er det at de komplimenterer hverandre, eller så er de komplimentære ja.

Men at de også kompliserer hverandre, det kan man være sikker på! :skratte:

Og siste setningen, tror jeg skal jobbe med natt til 2. mai! :gjeiper:

Komplimentere blir et annet ord igjen i denne sammenhengen! Det er en variant av kompliment, ikke komplementær.

Generelt: et søk hos språkrådet viser at de ikke har ordet "komplementere" eller "komplementerende", men "komplittere" ligger der så det burde kunne brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplimentere blir et annet ord igjen i denne sammenhengen! Det er en variant av kompliment, ikke komplementær.

Generelt: et søk hos språkrådet viser at de ikke har ordet "komplementere" eller "komplementerende", men "komplittere" ligger der så det burde kunne brukes :)

Ja, jeg så at det var med e og ikke i. Men det er litt rart at komplementerende ikke finnes i ordlistene. Mener å huske at dette er også et matematisk uttrykk for når noe går over i noe annet (som f.eks. 2 utvalg). Og da mener jeg at vi omtalte utvalgene som komplimentære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer fasiten! Språkrådet sier:

"Ofte kan en tro at ord som er i hyppig bruk, er rette, men det gjelder ikke alltid. Det er kompletterende du bør bruke, det vil si at noe er gjort fullstendig, komplett. Les det som står om komplement og avledninger av det ordet her http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=komplementere&begge=+&ordbok=begge. "

Nå viser ikke linken til noe oppslag da, så vet ikke helt hva hun tenkte på, men uansett så har jeg fått svar på det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyttig tråd for en spirende masterstudent. :) Dere er inspirerende.

Jeg skal begynne å skrive til høsten, så nå går tiden med til å skrive en prosjektskisse. For noen fortoner dette seg kanskje som lett, men jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg egentlig skal ta med i denne skissa.

Har dere her skrevet deres egen prosjektskisse? I så fall; hvis noen har et par stalltips, hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en mal om hva som skulle være med i en prosjektbeskrivelse, har dere fått en slik? Et forslag kan være:

1. Innledning med problemstilling og hypotese (Ditt interessefelt, fagfelt for oppgaven, konkret problemstilling, avgrensing av problemstilling, forskbarhet, hvorfor er problemstillingen interessent, arbeidshypotese)

2. Teori (hva bygger du oppgaven på, hvorfor er denne teorien relevant?)

3. Metode og materiale (hvilken metode/metoder har du tenkt å bruke, hvorfor har du valgt disse, hva er styrkene og svakhetene med de metodene, hvilket empirisk materiale har du tenkt å bruke).

4. Disposisjon og fremdriftsplan (foreløbig disp. på oppgaven, arbeidsplan for skrivingen).

5. Litteratur (vi satte opp både litteratur brukt i prosjektbeskrivelsen og litteratur vi hadde tenkt å bruke i selve oppgaven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, Tabris,dette var til stor hjelp.

Vi har egentlig ikke fått annen beskjed enn skrive en prosjektskisse, uten at de da har gått mer inn på hva en prosjektskisse faktisk er. Har hørt flere fortvile litt over dette her i Oslo..

Men nå har jeg en mal, så da får jeg tro det blir fart i sakene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dere karakter på prosjektbeskrivelsen? For oss telte den 30%, og vi fikk en poengsumm som legges sammen med den endelige karakteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fikk bare bestått/ikke bestått.

I dag startet jeg dagen med å sitte på en kaffebar og jobbe. Herrgud så deilig å få litt avveksling fra den samme, triste lesesalen hver dag! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fikk bare godkjent/ikke godkjent, og man kunne ikke levere inn masteroppgaven før prosjektbeskrivelsen var godkjent.

Høres herlig ut med avveksling, Ping! Jeg sitter nå på universitetsbiblioteket og jobber (men har ikke vært så veldig effektiv i dag :sjenert: ), men har ellers sittet en del hjemme de siste par ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi fikk bare godkjent/ikke godkjent, og man kunne ikke levere inn masteroppgaven før prosjektbeskrivelsen var godkjent.

Samme her og. Og tror ikke jeg kjenner noen som ikke har bestått skissa (selv om de endre oppgavetema heeeelt når de skulle skrive selve oppgaven)

Satt akkurat en halv time ute i sola! :briller: Gud, så deilig!!!

Var tydeligvis i litt filosofisk mood, og tenkte at den tiden vi (ihevrtfall jeg) har hatt på universitet som studen har vært de beste årene i mitt liv. Til tross for stress, mas og eksamener har jeg masse minner fra pubbene, festene, venner og til og med min mann har jeg fått meg her! Og hvor deilig er det ikke å ikke måtte på jobb kl 8-9 hver dag?! Kunne komme til forelesninger til 10-12 tiden, spise lunch med dine medestudenter, ta en øl i sola kl 16 og surre videre ned til byen, fordi dagen etter kan du bare sooooove så lenge du vil?! Åhhhh, blir nesten litt nostalgisk her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så vimsete men samvittighetsfull av meg at jeg gleder meg litt til å få dagen tvangsstrukturert, jeg da. :lol: Ellers har du selvfølgelig helt rett. Jeg kommer til å savne studiedagene, selv om det akkurat nå ikke er noe som frister mer enn å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis prosjektbeskrivelsen ikke ble godkjent, så var det bare å kjøre en ny runde - forbedre, levere til veileder, vente på tilbamelding osv. Så man får så mange sjanser man trenger.

Jeg kommer også til å savne studietiden, det har vært helt fantastisk. Den friheten og fleksibiliten man har som student er noe jeg har satt svært stor pris på. Hadde vi vært milionærer så hadde jeg nok blitt evighetsstudent (selv om jeg ville tenkt meg om en gang til før jeg tok en ny master. :gjeiper: ).

Sånn sett har jeg grudd meg litt til studietiden var over, men der har masteroppgaven hjulpet på. Slik det er nå så gleder jeg meg til å få meg en jobb - tenk å kunne lukke døra klokken fire på ettermiddagen, gå hjem og ha ren FRITID resten av kvelden. Høres helt fantastisk ut akkurat nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg er i den situasjonen at jeg faktisk HAR fast jobb. Og en periode jobbet jeg uten å studere på kveldene og kan ikke si at jeg synes det var så mye mer moro enn studiene, selv om man kan lukke døra kl 16 og ikke tenke noe særlig mer på jobben før dagen etter. Så fort man har funnet jobbet og jobbet der en stund, blir dagene rutine. Det skal mye til for å få den fleksibiliteten og friheten man hadde når man var student. Så Blindern kommer jeg nok til å savne MYE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er høyst sannsynlig at jeg vil savne studietiden når jeg har jobbet en liten stund. ;) Derfor håper jeg etterhvert å få meg en jobb som er relevant for utdannelsen, så jeg trives mer i den enn hva jeg har jobbet med tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og der var vi tilbake til 0 igjen ja... Åh.. Tungt å drive med teori etter en alt for mektig lunch. :natti:

Kom arbeidslyst og treng deg på! Her motstand skal du finne!!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 her, og det er krise for jeg leverer oppgaven om nøyaktig én måned og har igjen 30 sider :( Må kanskje begynne å venne meg til tanken på å feire sommerferie sammen med oppgaven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...