Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Jeg tror det skal være 80 sider ren tekst, så litteraturliste og slikt kommer i tillegg. Men flott med plan! Kan være godt å ta en helg fri, så er du ladet opp til mandag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok :) Flott at du skjønte innlegget selv om jeg bidro med en del skrivefeil! Det som er med min oppgave er at jeg ikke har brukt noe særlig sitater, og heller ikke noe annet som "opptar plass", så derfor begynner jeg nå med mine 62 sider og nærme meg det jeg skal ha av tegn. Derfor tenkte jeg at kanskje sidetallet var litt piffpaff så lenge tegnene er på plass. Nei, slutt og tenk, skriv på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre regler er at de 80 sidene inkluderer tekst, sitater og tabeller. Illustrasjoner, grafer og slikt faller utenfor. Men jeg ville nok sjekka med instituttet ditt, ville ikke blitt overraska om andre hadde litt annen praksis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt er det vel fagplanen som gjelder. Er det ikke spesifisert der, er det opp til deg selv å tolke. Den regelen følger både studenter og lærere hos oss, i hvert fall.

Dermed kan jeg slippe unna med 60 sider (+- 10%) inkl. alt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

På master i arkeologi i Tromsø står dette:

"Mastergradsoppgaven skal være mellom 50 og 70 sider (20 000 - 28 000 ord), eksklusive figurer, litteraturliste og appendiks. En side skal være lik ca. 2200 tegn uten mellomrom/2500 tegn inkl. mellomrom."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det veldig konkret når det kommer til antall ord/siden.I veiledningen står det: "for masteroppgaver er begrensningen på 36000 ord +/- 10%, dvs fra 32 400 til 39 600 ord. Punktum finale.

Det står også at dette tilsvarer ca 90 sider, men det stemmer nok ikke helt. jeg har ca 34000 ord nå og er på 114 sider. Men skriver kvantitativt, så tabellene tar nok en del plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår sier:

I størrelse skal masteroppgaven normalt være på 150 000 tegn (ca. 60 sider), +/- 10 prosent. Litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Det betyr at alt annet kommer inn under de 150 000 tegna/60 sidene, som forside, innholdsfortegnelse og bilder, figurer og tabeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å finne riktig ord! Kan dere hjelpe?

Hva heter det når to teorier utfyller hverandre? Altså, den ene teorien gjør rede for et prinsipp, den andre for et annet, og sammen danner de en helhet. Gjelder ikke bare for teorier altså, men det er det jeg skal bruke det i forhold til. Jeg trodde det het komplementerende, men i følge Språkrådets ordbok på nett er det ikke noe som heter det. Jeg finner ordet komplimenterende, men det betyr noe annet...

Anyone? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er troende til å bruke ordet "komplementerende", ihvertfall. Det heter jo "komplementær", og det må da bøyes sånn? Ikke at nettet er noen god kilde på sånt, men det er ganske mange treff fra seriøse sider som bruker ordet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er troende til å bruke ordet "komplementerende", ihvertfall. Det heter jo "komplementær", og det må da bøyes sånn? Ikke at nettet er noen god kilde på sånt, men det er ganske mange treff fra seriøse sider som bruker ordet også...

Jeg fant nå at kompletterende er synonymt med hva jeg tenker på, men jeg var da virkelig sikker på at komplementerende også var et riktig ord. Så at det var mange som brukte det ja, men tror jeg går for kompletterende.

Setningen blir da: Vi ser da at de to teoriene xxx har valgt som pedagogisk fundament kan virke kompletterende ved at de... . Høres det helt feil ut?

Endret av KatteLatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh. Litt? :ler: Men jeg bruker jo det gale ordet selv, så jeg tror ikek du skal høre på meg.

(men setningen funker bra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva som er det vanskeligste i en masteroppgave? DEN SISTE SETNINGEN! Himmel, så håpløst det skal være da? :snurt:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh. Litt? :ler: Men jeg bruker jo det gale ordet selv, så jeg tror ikek du skal høre på meg.

(men setningen funker bra!)

:fnise:

Kanskje det vil være riktigere å skrive at de kompletterer hverandre, i stedet for å si at de er kompletterende... Tror jeg må sove på denne... :sovne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere hva som er det vanskeligste i en masteroppgave? DEN SISTE SETNINGEN! Himmel, så håpløst det skal være da? :snurt:

Klaget til sambo, og han forslo "Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur." :ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det at de komplimenterer hverandre, eller så er de komplimentære ja.

Men at de også kompliserer hverandre, det kan man være sikker på! :skratte:

Og siste setningen, tror jeg skal jobbe med natt til 2. mai! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet dere hva som er det vanskeligste i en masteroppgave? DEN SISTE SETNINGEN! Himmel, så håpløst det skal være da? :snurt:

Hei! DET er det ikke lov til å klage over altså!! :kjefte::fnise:

Gratulerer med å ha kommet dit!

Klaget til sambo, og han forslo "Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur." :ler:

Akkurat det uttrykket bruker den ene læreren hos oss også, når hun skal beskrive dårlige oppgaver som bare består av "så gjorde vi det, og så gjorde vi det - og alle var enige om at det var en fin tur!" :fnise:

Kompliserende er helt klart en dekkende beskrivelse! :legrine: Lurer på om jeg hadde fått noen reaksjoner om jeg hadde skrevet det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KatteLatte: Jeg tror "komplementere" er riktig ord i setningen din :)

Det tror jeg også... Men det er bare én ting å gjøre, sende mail til Språkrådet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tolker dere dette: Oppgavens omfang skal være på ca. 180 000-230 000 tegn (80–100 sider). Det er alt som står. Er det tegn med eller uten mellomrom (det har jo en del å si for tallet) og er det med eller uten forside, innholdsfortegnelse osv.? Ganske sløvt å ikke presisere sånne ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...