Gå til innhold

Kjøpt hus idag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja,da har vi fått kjøpt hus:) endelig!

Men problemet da at vi kjøpte hus for 2,2 og vi får ikke mer lån.

Å huset må pusses opp.. Noen som har tips til billig oppussing?

Lån til oppussing,men fra hvor?

Første gangen vi kjøper noe:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lag en liste over hva som gjøres og begynn der :) Og jo mer man gjør selv jo billigere blir det jo. Hvis bad er en av tingene som på pusses opp ville jeg ventet med det til dere har muligheten til å refinansiere lånet og hive i litt feriepenger i potten og for det er en ting det ikke lønner seg å spare for mye inn på.

Men ting som nytt gulv og kjøkken kan derimot gjøres ganske billig hvis man er nevenyttig (eller kjenner noen som er det) og samtidig er flink til å se etter tilbud hos de foskjellige forhandlerene.

Hvor mye har dere å bruke og hva er viktigst å få gjort?

P.S:

Gratulerer!!

Endret av Shade
Skrevet

Tusen takk:)

badet og kjøkkenet er jo første prioritet egentlig,men det blir dyrt:(

Vi har bare 30 000 oppspart,derfor tenkte vi å låne rundt 100.000 fra Gjensidige kanskje.

Har sett litt på IKEA kjøkken å det virker jo som ett billig alternativ:)

Men hvor langt kan vi komme med 130.000?

Skrevet

Gratulerer med hus!!

(og med jobb resten av livet, hehe)

Som Shade over meg skriver; Sett opp en oversikt over hva som MÅ gjøres, og en over hva dere ønsker å gjøre. Vær kritisk til hva som havner på hvilken liste (dvs "feil" farger osv kvalifiserer ikke til "må")

Dersom dere holder ut med huset sånn som det er nå en tid, et halvt til ett år f.eks., og i tillegg klarer å spare litt i mellomtiden, tipper jeg banken straks er mer medgjørlig!

Summen dere klarer å spare hver måned forteller banken noe om hvor mye mer lån dere klarer å håndtere. Dessuten vil (forhåpentligvis) boligen ha steget litt i verdi samtidig som gjelden har krympet litt i perioden. Dersom dere i tillegg kan vise til at boligens verdi kommer til å stige dersom dere får låne det dere trenger til oppussingen, ordner det seg nok.

Lykke til, og kos dere med hus!

Hilsen meg som tar ting "over langen" og holder på med oppussing og påbygg på tredje året... :sjenert:

Skrevet

Kjøp et billig dusjkabinett, så holder badet i flere år til. Med mindre rørsystemet må byttes, holder kjøkkenet noen år, også. Så dere MÅ vel strengt tatt ikke pusse opp her og nå.

Det er for øvrig helt vanlig at man ikke får lån til å pusse opp, da det ikke er sikkerhet for den summen.

Skrevet

Hvis det ikke holder på å falle sammen tror dere at dere kunne klart å leve med badet i 1/2-1 års tid til og så prøve å snakke med banken igjen?

Når vi pusset opp i den forrige leiligheten satte vi inn nytt kjøkken fra ikea og gjorde alt selv, men selv om vårt kjøkken var veldig lite kom det på ca 30000, da kjøpte vi kjøleskap og den innebygde ovnen et annet sted mens de andre hvitevarene var fra ikea.

Bad har jeg aldri pusset opp men jeg kan tenke meg at det blir en del mer enn 100000 hvis man skal fikse alt

Skrevet

Husk at hva som MÅ gjøres og hva man VIL gjøre er to forskjellige ting. Det er dyrt med forbrukslån så hvis dere kan slippe det er ingenting bedre. Man kan ikke forvente å få alt i tipp topp stand med en gang man flytter i første bolig. Vi lever fortsatt med bad og kjøkken som ikke er gjort noe med siden 70-tallet. Lite pent med manglende skuffefronter på kjøkken og lyserose slitte fliser på bad og vi har bodd her i 3 år. Da det er bedre å pynte litt og gjør småarbeid slik at man kan leve med til man faktisk har råd til å gjør noe med det. Konsentrer dere heller om å pusse opp billigere rom der det er snakk om gulv, tapet og maling. Når resten av huset er fint så bryr man seg litt mindre om det som er mindre fint også.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med nytt hus!

Dere KAN ta opp forbrukslån, pusse opp i en fei, få ny takst og refinansiere huslånet. Dette forutsetter at dere kan betjene et høyere lån enn det dere har i dag, mao at det er sikkerheten som gjør at dere ikke får låne mer, ikke betalingsevnen. Faren er jo at boligmarkedet synker i mellomtiden.

Vi gjorde dette, det var egentlig fordi vi ikke var klar over at det ikke var mulig å få boliglån til å pusse opp. Så vi kjøpte et gammelt hus som så for j**%& ut, omtrent uten å ha noe egenkapital. Så selv om vi kunne betale mer i lån, så ville ikke banken gi oss mer, siden huset ikke var verdt mer. Det føltes ganske skummelt å pusse opp på forbrukslånpenger, men det gjorde i alle fall at vi fikk tingene unna i en fei, for rentene løper jo. I ettertid er vi strålende fornøyde med den sjansen vi tok.

Når det gjelder summer: 130’ er ikke nok til badet en gang hvis du setter ut hele jobben til et firma. Men hvis du gjør en del selv, og bare leier inn håndverkere til småoppdrag, får du pengene til å strekke mye lenger. Og kjøp inn alt av materialer selv, håndverkerne tar hårreisende påslag her, og det er mye bedre å lete seg fram til gode tilbud selv. Finn.no er et flott sted, vi kjøpte bla kjøkken med alle hvitevarer der, alt så nytt og ubrukt ut. (Alt folk vil rive ut et tilnærmet nytt kjøkken er over min fatteevne)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...