Gå til innhold

La oss få litt debatt: Anonym vs. "seg selv" på ne

Anbefalte innlegg

Gjest Shivani
Skrevet

Nå har jeg sett endel innlegg i tråder hvor brukere er "stolte" av (misforstå meg rett) av å "være seg selv" på nettet.

Er det slik? At det er mer ærlig å kunne bli identifisert og ikke anonymisere noe?

For meg er det slik at jeg ønsker å være anonym. Men noen kan sikkert finne ut hvem jeg er om de går inn for det. Dessuten er det opp til en selv å unngå "tabber" som avslører en.

Min begrunnelse er at jeg har en personlig "greie" som jeg har behov for å skrive om, men som veldig få irl vet om. Som tilnærmet anonym kan jeg ha mitt eget fristed. Jeg kan tenke meg at det er slik for mange andre også.

Er det slik at det er "bedre" å være "seg selv" enn å ønske å være anonym?

Videoannonse
Annonse
Gjest sunshine-t
Skrevet

som jeg skrev i en annen tråd her, jeg er meg selv på kg. verken mer eller mindre. og skriver aldri som gjest. ikke fordi jeg ikke "vil" være gjest. men har ikke behov for å skjule meg.

folk kan sikkert finne ut hvem jeg er, viss noen har glede av det på en eller annen måte. selv om jeg er meg selv, så skriver jeg ikke navnene til familiemedlemmer, gatenr, bilnr og sånne ting. det ser jeg ikke vitsen i. det er jeg som er på nett, ikke resten av slekten. og jeg er ikke mindre meg selv, selv om jeg skriver på denne måten.

men bare så det er sagt, sånn at jeg ikke får noen etter meg nå.., jeg har ikke noe i mot at folk skriver som gjest. enkelte vil være anonyme, selv om de passer på hva de ellers skriver. det får man bare respektere.

Gjest Abelone
Skrevet

Jeg har for stort kontrollbehov til at jeg tør å avsløre meg selv her inne. Jeg ville være redd for at noen kjenne meg igjen, og vet noe om meg som jeg ikke vet at de vet....... Jeg skriver om en del personlige ting, og noe som omhandler mine kollegaer og venner, og dette ønsker jeg selvsagt ikke at skal identifiseres.

Men jeg skriver ikke som gjest, for jeg har ikke noe behov for å beskytte Abelone mot noe. Jeg føler at jeg som mitt nick kan skrive om hva som helst - analsex også, om jeg føler for det.

Men jeg skjønner at noen, som kanskje er mer aktive enn meg, og har en veldig tydelig profil her inne, kan ha behov for å beskytte sin profil - og bruker "gjest" noen ganger.

Jeg har ikke problemer med å ta gjester alvorlig, men jeg kjenner at jeg blir litt nygjerrig enkelte ganger.

JEg har byttet nick en gang, fordi jeg ble avslørt av en av mine nærmeste. Det var en veldig ubehagelig følelse, som jeg ikke vil skal gjenta seg. Derfor er jeg mer nøye med hva jeg skriver nå....

Skrevet

Jeg er meg selv, men ønsker ikke å bli identifisert. Ser ingen grunn til at mine kollegaer eks skal vite hvorvidt jeg vil gå fra mannen min, at jeg slår barna mine eller mine favorittstillinger.

Kan være fristende til tider å røpe litt om jobb eller å kommentere saker og ting folk sier om personer her inne fra media, som jeg kanskej kjenner/jobber med/er i familie med. Men jeg tar meg i nakken og sier ikke noe, for da kunne det vært så lett så lett å peke meg ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er "meg sjøl" på nett, men det er viktig for meg å være anonym. Begrunnelsen min er den samme som Shivani har:

Min begrunnelse er at jeg har en personlig "greie" som jeg har behov for å skrive om' date=' men som veldig få irl vet om. Som tilnærmet anonym kan jeg ha mitt eget fristed. Jeg kan tenke meg at det er slik for mange andre også. [/quote']

Jeg er forsiktig med hva jeg skriver, for jeg vil ikke at alle og enhver skal finne ut hvem jeg er. Det er vel et par stykker her inne som vet mer om meg.

Jeg kjente sjøl igjen Suzy, og slo fast at henne trengte jeg ikke å "gjemme meg" for. Jeg kjenner også TefrA ganske godt etter hvert, men bare fra nett. Det ville ikke være noe problem å møte henne irl heller. Tvert imot håper jeg vi får møtes om ikke alt for lenge.

Jeg tror nok alle her inne er "seg sjøl" enten de er anonyme eller ikke. De som er "en annen" her inne er likevel seg sjøl om dere skjønner...

Enten viser de fram ukjente sider ved seg sjøl, eller så lever de ut "et annet liv" som ikke finnes irl, men som likevel på mange måter "er" dem sjøl. Eller den de ønsker å være. Ser ikke noe galt i det heller, så lenge ingen skades av historiene og/elelr figurene de skaper.

Så lenge folk oppfører seg er det likegyldig for meg om de står fram med navn og ansikt eller nick og avatar, for å si det sånn.

Skrevet

For min del er det sånn at jeg har lagt ut en del ting som sikkert gjør at noen kan finne ut hvem jeg er. I hvert fall hvis man gidder å sette sammen informasjon fra forskjellige tråder. Skriver ikke navn, ikke arbeidssted, ikke navn på venner eller slektninger eller noe sånt. Bosted er greit - Oslo er stort. Men skriver ikke hvor jeg opprinnelig kommer fra heller.

Har liksom ikke tenkt så mye over at jeg deler så mye med folk her inne før i det siste. Og at folk som jeg ikke "kjenner" gjennom nick også kan lese her inne, slik at de kan vite hva jeg gjør til en hver tid.

Men konsekvensen av det for min del er at jeg ikke skriver om ting som jeg ikke vil at folk ikke skal vite. Type mine favorittstillinger, om jeg har vært med på dobbel penetrering, hva jeg drømmer om osv. De aller, aller fleste tingene jeg skriver og diskuterer her inne, har jeg eller ville jeg ha fortalt vennene mine også. Dermed føles det ikke så ille om folk finner ut hvem jeg er - det de får vite om meg her inne har jeg aldri forsøkt å skjule.

Tror jeg. Blir så usikker når jeg begynner å tenke på det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen blir jo innmari forbanna om man bare legger ut en side av seg selv da... :hoho:

Skrevet

Jeg er meg selv her inne. Allikevel er det kanskje ikke alt jeg skriver. Men veeldig mye allikevel.

Jeg prøver å ikke skrive for avslørende ting, vil være litt anonym, men det er sikkert ikke noe problem hvis noen går inn for å finne ut hvem jeg er.

Jeg svarer på alt fra spm om sex til matlaging til hverdagslige problemer. Men allikevel ikke noe ikke mine venner vet om meg. Derfor ser jeg det heller ikke som noe problem at de som vet hvem jeg er her inne (virkelig navn osv) vet dette. Fordi jeg ser de som mine venninner.

Jeg gikk vel ikke aktivt inn her for å skape nye venner, men for å diskutere etc. Å møte kjempeflotte mennesker i tillegg, er jo bare bra. Og jeg er kjempeglad for å ha blitt kjent med de jeg har!

Skrevet

Hadde jeg hatt et sterkt behov for å være anonym her så hadde jeg ikke hatt bilde av meg selv i avataren som jeg hadde en stund, jeg hadde ikke gått på KG-treff, og jeg hadde ikke fortalt så mye om meg selv...

Jeg tar det ikke så tungt. Det er det som er så fint her synes jeg.. Jeg forteller om meg selv på godt og vondt, og blir kjent med mennesker.. Og det vil si at de jeg kommer overens med og blir kjent med - de liker meg for akkurat den jeg er - på godt og vondt... Det er en god følelse :)

Er glad for at jeg har valgt å ikke være så anonym egentlig, for jeg har møtt noen fantastiske mennesker på treffet som jeg har fortsatt å holde kontakten med irl, og det er jeg utrolig glad for... :wink:

Men for å si det også da, - jeg forstår fullt ut de som ikke ønsker å gå vekk fra anonymiteten sin her.

Lillian

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg er meg selv, i den grad at jeg har bilde av meg selv ved hvert innlegg (kanskje ikke så smart når det går litt fort & gærent :rodme:), og alt jeg skriver her er sant - eller min mening.

Jeg skriver ikke ting jeg ikke vil at andre skal vite, selvsagt - så andre er kanskje "mer seg selv" enn meg, p.g.a. dette.

Dagboka mi, f.eks., består kun av kjedelige fakta om hva jeg har gjort om dagen - få tanker, og ingenting av det jeg føler som "privat" (det er ganske mye...).

Likevel, jeg passer vel litt inn i;

"du trenger ikke si alt du mener, men du skal mene alt du sier". :kgsmil:

Skrevet

Jeg er nok meg selv her inne - av den enkle grunn at jeg ikke har noe å skjule. Om noen skulle finne ut hvem jeg er kommer det neppe til å bli en tragedie. Iallefall ikke om det er noen fra den plassen jeg bor, for det er neppe noe som kommer med her som ikke allerede flyr rundt i luften i nærmiljøet mitt.

Og hadde jeg villet være helt anonym hadde jeg ikke hatt bilde av både meg og mannen min i avataren for en stund tilbake :D

Det vikrtigste er at KG er et fristed der man kan være hvem man vil. :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er meg selv her inne, men syns jeg har åpnet meg for mye og fortalt for mye. Har ingenting å skjule egentlig, men det kan være greit å beholde noe av anonymiteten også. Det ville nok ikke være noe problem for noen her inne og finne ut hvem jeg er ved å lese dagboken min. Etter mye om og men syns jeg ærlig talt ikke noe om den tanken, og valgte derfor å slette dagboken min.

Nå har jeg heller noen her inne som jeg snakker mye med på PM og som jeg åpner meg for der istedet for å gjøre det foran alle her inne.

Gjest Carmelita
Skrevet

For meg er KG et fristed, ønsker ikke at noen jeg kjenner skal vite at jeg er her. Er ganske ny, men det kan hende at jeg vil diskutere noe jeg nødvendigvis ikke vil at naboen, kollegaer eller venner skal vite.

Skrevet

Jeg forteller lite om meg selv - ønsker overhodet ikke å bli gjenkjent. Mange ganger har jeg gått inn og slettet innlegg jeg har skrevet fordi jeg føler at jeg har skrevet noe som gjør at folk jeg kjenner kan gjenkjenne meg. Det å beholde anonymiteten gjør at jeg ikke kan skrive hva jeg vil - det er litt vanskelig i enkelte diskusjoner. Føler jeg at jeg gir veldig lite av meg selv her på Kvinneguiden - skulle mange ganger ønske at jeg kunne skrevet litt friere, men anonymiteten veier tyngst for meg. Huset mitt og jobben får jeg heller diskutere med de jeg kjenner - så får jeg heller delta i diskusjoner om barneoppdragelse og matoppskrifter her...

Skrevet

Jeg tror nok at jeg var mer anonym i begynnelsen, og tenkte mer over hva jeg skrev og var redd noen skulle gjenkjenne meg. Nå syns jeg ikke det er så farlig lenger. Det er heller ikke så mange i min omgangskrets som vet at jeg er på KG, så sjansen for å bli gjenkjent er ikke så veldig stor.

Jeg skriver det jeg føler og tenker, og er meg sjøl hele veien. Men jeg unngår å svare på tråder jeg syns blir for personlige/intime. Når jeg vurderer om jeg skal svare eller ikke, tenker jeg faktisk på om jeg ville ha fortalt mine nærmeste venner eller sambo det samme...Hvis ikke, så svarer jeg heller ikke. Noe må være forbeholdt Kverula IRL.

KG er for meg et fristed hvor jeg kan glemme omverden og bare kose meg...Skrive litt dagbok, komme i kontakt med hyggelige folk, få et innblikk i andres hverdag - og ikke minst diskutere ting som engasjerer meg.

Om jeg skulle bli gjenkjent en dag, så er ikke det noen katastrofe. Men jeg kommer nok ikke til å bruke eget bilde som avatar på lenge! :wink: (selvom jeg prøvde det i ca 30 sek. forrige uke...)

K

Skrevet

Jeg later ikke som jeg er noe jeg ikke er. Jeg har mange fasetter, mange sider, mange ansikter. Men de er alle meg. Alt jeg skriver er meg.

Det er et poeng for meg!

Skrevet

Ville aldri vært spenende for meg å være en annen her inne. Men jeg har behov for å ikke bli gjenkjent. Ingen krise om det skjer, men synes det er best å være meg, men uten navn og adresse.

Gjest Blaster
Skrevet

Undrer'n er seg selv når han undrer på så mye,

men ellers er han nok en annen.

Ikke mye mer å si om saken. :kul:

Skrevet
Undrer'n er seg selv når han undrer på så mye,

men ellers er han nok en annen.

Ikke mye mer å si om saken. :kul:

Vel!!! JEG lurer vertifall på deg......... :o :ler:

Gjest Blaster
Skrevet

Å lure uten å få svar er ikke gøy,

men slik er det, og slik vil det bli.

Sa fuglen før den fløy..

:briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...