Gå til innhold

Hjelp til appelsinsorbet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Appelsinsorbet og sjokoladefromasj er det beste hun vet, så jeg har tenkt å lage dette når hun fyller tredve i neste uke. Fromasjen er grei, den kan jeg.

Men har aldri laget appelsinsorbet før, og finner så mye forskjellig på nettet!

Noen steder står det at man bare tar appelsinsaft, vann og sukker og fryser ned mens man rører av og til, og i andre oppskrifter skal det eggehvite og gelatin, eller en av delene.

Jeg vil gjerne lage en skikkelig god sorbet, som kunne vært servert på en restaurant helst ;)

er det noen som har peiling på en oppskrift som gir en god og fyldig sorbet?

Gjør ikke noe om det er mye arbeid :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg er glad i denne:

Appelsinsorbet - til 6 personer

10 - 12 appelsiner

90 gram melis

2 ts sitronsaft

1) Skjær appelsinene i to og press godt ut saften uten å ødelegge skallene (sorbetes serveres i skallene).

Oppløs melisen i appelsinsaften, tilsett sitronsaft og hell bladingen i en boks som kan stå i fryseren.

Dekk med bakepair og frys i 1 time.

2) Skrap ut restene av kjøtt og hinner fra 6 halve appelsinskall, pakk dem i plast og sett i kjøleskapet.

3) Ta sorbeten ut av fryseren etter 1 time og rør eventuelle frosne kanter inn i midten. Sett tilbake i fryseren. Gjenta hver time til sorbeten er nesten helt stivnet. La den fryse natten over.

Fordel sorbeten i appelsinskallene (som er renset og har stått i kjøleskapet) og frys dem til de skal serveres.

Sorbeten virker veldig hard etter siste omgang i fryseren, men den smelter raskt så den må serveres med en gang.

Tips: press ekte sitron til stronsaften, ikke fall for fristelsen til å kjøpe "sitronsaft" på flaske.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Denne høres bra ut, det er første gang jeg ser melis i en sorbèt oppskrift.

Vet du noe om forskjellene mellom å ha melis i og f.eks eggehvite? I forhold til konsistensen på sorbèten?

Jeg spurte en heimkunnskapslærer, og hun anbefalte å velge en oppskrift med eggehvite fordi det sannsynligvis ble mer sånn klissete som sorbèt skal være. Men melis er jo også klissete, så det høres jo ut som en god idè! :)

Jeg kommer sikkert til å prøve både denne oppskriften og en med eggehvite i dag, lage to små testporsjoner. Takk for hjelpen! :)

Skrevet

Denne høres bra ut, det er første gang jeg ser melis i en sorbèt oppskrift.

Vet du noe om forskjellene mellom å ha melis i og f.eks eggehvite? I forhold til konsistensen på sorbèten?

Jeg spurte en heimkunnskapslærer, og hun anbefalte å velge en oppskrift med eggehvite fordi det sannsynligvis ble mer sånn klissete som sorbèt skal være. Men melis er jo også klissete, så det høres jo ut som en god idè! :)

Jeg kommer sikkert til å prøve både denne oppskriften og en med eggehvite i dag, lage to små testporsjoner. Takk for hjelpen! :)

Melis er før sødmen. Eggehviten vil gjøre sorbeten litt mer kremete, men den tar også litt smak.

Det som er vanskeligst med sorbet er å unngå at det blir saftis.

Ta et googlesøk så finner du sikkert mange oppskrifter. Ev prøv youtube.com eller videojug.com

• Liker 1
Skrevet

Melis er før sødmen. Eggehviten vil gjøre sorbeten litt mer kremete, men den tar også litt smak.

Det som er vanskeligst med sorbet er å unngå at det blir saftis.

Ta et googlesøk så finner du sikkert mange oppskrifter. Ev prøv youtube.com eller videojug.com

Jeg skjønner at melis er for sødmen :) men de andre oppskriftene jeg har sett inneholder sukker i stedet, og da ser jeg for meg at melis vil skape en mer klisset/kremet konsistens.

Har søkt mye på google, ble så forvirra fordi oppskriftene inneholdt så mye forskjellig. Så derfor skrev jeg her for å få kontakt med noen som har prøvd ut selv. :)

Tenker også at det største problemet er å unngå saftis, derfor syns jeg de oppskriftene som inneholdt noe mer enn bare appelsinsaft, vann og sukker høres mest aktuelle ut.

Skrevet (endret)

Jeg skjønner at melis er for sødmen :) men de andre oppskriftene jeg har sett inneholder sukker i stedet, og da ser jeg for meg at melis vil skape en mer klisset/kremet konsistens.

Har søkt mye på google, ble så forvirra fordi oppskriftene inneholdt så mye forskjellig. Så derfor skrev jeg her for å få kontakt med noen som har prøvd ut selv. :)

Tenker også at det største problemet er å unngå saftis, derfor syns jeg de oppskriftene som inneholdt noe mer enn bare appelsinsaft, vann og sukker høres mest aktuelle ut.

Melis blir ikke mer klissete enn sukker. Det er jo akkurat det samme innholdet. Når du lager sorbet er det viktig at du løser sukkeret i vann først. Hvis ikke får du sukkerkorn i isen. Det vil du ikke ha. Melis løser seg litt fortere i væsken, som juice, uten at du trenger å varme det opp. Gjerne derfor man bruker melis. Melis er også dyrere enn sukker.

Jeg har hørt fra ihuga sorbetmakere at glukose(glukosesirup) er en viktig ingrediens for å få riktig konsistens. Noen bruker og likør eller sprit for å hindre full innfrysning.

Glukose får du på apoteket, men det er sykt dyrt der. Hvis du har en konditor i nærheten kan du spørre der om de vil selge deg dersom de har.

Edit: Noen visket meg i øret at de kan ha glukose på hobbyforretninger som Panduro. Ta en kikk der.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Melis blir ikke mer klissete enn sukker. Det er jo akkurat det samme innholdet. Når du lager sorbet er det viktig at du løser sukkeret i vann først. Hvis ikke får du sukkerkorn i isen. Det vil du ikke ha. Melis løser seg litt fortere i væsken, som juice, uten at du trenger å varme det opp. Gjerne derfor man bruker melis. Melis er også dyrere enn sukker.

Jeg har hørt fra ihuga sorbetmakere at glukose(glukosesirup) er en viktig ingrediens for å få riktig konsistens. Noen bruker og likør eller sprit for å hindre full innfrysning.

Glukose får du på apoteket, men det er sykt dyrt der. Hvis du har en konditor i nærheten kan du spørre der om de vil selge deg dersom de har.

Edit: Noen visket meg i øret at de kan ha glukose på hobbyforretninger som Panduro. Ta en kikk der.

Hmmm... Jeg tror jeg går for den første foreslåtte oppskriften her, pluss en med eggehvite, for å se hva som blir best. Tiden begynner å renne ut, så jeg har ikke tid til å rundt og lete etter glukose. Men takk for tipset! :)

Men melis må jo ha noe annet i seg en sukker? Blander du sukker i vann blir det sukkervann, blander du melis i vann blir det en seig masse som stivner...

Skrevet

Fant ut nå hva som gjør melis annerledes! :)

Det inneholder potetstivelse i tillegg til sukker.

• Liker 1
Skrevet

Hmmm... Jeg tror jeg går for den første foreslåtte oppskriften her, pluss en med eggehvite, for å se hva som blir best. Tiden begynner å renne ut, så jeg har ikke tid til å rundt og lete etter glukose. Men takk for tipset! :)

Men melis må jo ha noe annet i seg en sukker? Blander du sukker i vann blir det sukkervann, blander du melis i vann blir det en seig masse som stivner...

For å lage vanlig hvit glasur bruker man også eggehvite. Ellers hverken ser eller smaker den så veldig godt.

Men prøv med eggehvite. Det burde jo bli bra.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Fant ut nå hva som gjør melis annerledes! :)

Det inneholder potetstivelse i tillegg til sukker.

Masse gode råd og informasjon fra Supraspinatus :)

Og 'ja' melis inneholder littegrann (et par prosent) stivelse :)

Blir spennende å høre hva du ender opp med å skulle lage. Smaken er litt forskjellig så derfor er den ene varianten egentlig like god som den andre, - det avhenger av hvilken smak den som smaker har :)

Skrevet

Jeg har laget nå, med melis og juice jeg presset fra appelsiner. Hadde ikke tid til å være forsiktig med skallene (typisk meg å utsette alt til siste lita...) så jeg får servere det i små skåler jeg har i masse forskjellige farger. Blir fint tror jeg. :)

Det ble ca 1 liter juice, og jeg tok 7 toppede spiseskjeer melis og saften fra en halv sitron. Jeg har ikke kjøkkenvekt, så jeg bare smakte underveis til jeg syns det var passe.

Så har jeg laget en mørk sjokoladefromasj og en lys sjokoladefromasj med biter av marshmallows i, som jeg skal servere sammen med sorbèten.

Er kjempespent på resultatet, når sorbèten er helt ferdig! :)

Skrevet

Resultatet ble veldig bra, men smakte nesten nøyaktig som solois! Så konsistensen ble ikke akkurat som jeg hadde ønsket, men både bursdags"barnet" og de andre gjestene var veldig fornøyd med desserten, de visste jo ikke hvordan jeg hadde tenkt at det skulle se ut, hehe... :)

Neste gang tror jeg at jeg vil prøve med eggehvite i tillegg (jeg rakk ikke prøve begge deler så jeg tok bare den anbefalte oppskriften her siden jeg følte meg sikker på at det ble bra), for smaken var perfekt, det var bare litt sånn solois konsistens i stedet for litt mer kremet.

Alt i alt bra resultat syns jeg! :) Og takk igjen for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...