inaballerina Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Hva er viktig for dere når dere skal velge fotograf til den store dagen? Pris? Tidligere erfaring? Stil? Jeg jobber som fotograf, og har lurt litt på dette en stund. Sitter å jobber med prislister for tiden framover, og ville høre med dere hva som er viktig for dere. Er det viktig at man får bilder på cd? Album? Pakkeløsninger? Kreativ fotograf, med ideer og god tid? Pris? Om dere fikk velge, ville dere prioritert pris eller hva dere får med? Hadde vært flott med litt tilbakemeldinger på dette. - Ina
Anglofil Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Da vi valgte fotograf var det å få bildene på cd det aller viktigste, og at vi kunne bruke dem slik vi ville, dvs at vi ikke var bundet til å måtte kjøpe album eller lignende. Vi valgte bevisst ikke de fotografene som kun gav fem bilder i et album, framfor en cd med 500-1000 stykker (høytoppløselige). Vi betaler 8000 kr for to timers session, men får da til gjengjeld mange bilder, noe som er svært viktig for oss. Fotografen er også svært fleksibel, noe vi setter enorm pris på, hvis vi ønsker å ha henne en hel dag i stedet for så er hun åpen for det - og det er jo bare helt supert. Stilmessig var det viktig for å velge en fotograf som var flink til å variere, og som har erfaring med ulike typer fotografering. Vi har ikke fått snakket endelig sammen om selve dagen enda, men jeg har et meget positivt inntrykk av vår fotograf så langt. Endelig resultat vil vi jo ikke få før bryllupsdagen kommer. Mvh Yvonne Endret 9. februar 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Vi ønsker en fotograf som både tar gode portrett bilder og er i stand til å fange øyeblikk i løpet av dagen uten at de trenger å være oppstilt. Når vi valgte fotograf gikk vi gjennom flere serier av bilder som var på fotografens hjemmeside for å se at hun tok den type bilder vi ønsker. Så for oss var det i alle fall viktig å ha et godt grunnlag å kunne vurdere fotografen ut i fra. Vi var også opptatt av at vi selv måtte få rettighetene til bildene, slik at vi kan gjøre med dem som vi vil. Vi ønsker å betale for en god fotograf, ikke for at fotografen skal trykke og sette sammen bildene. Er altså ikke særlig interessert i å få ferdig laget album, publiserte bilder på nettet eller andre slike løsninger. Det ordner vi billigere (og kanskje til og med bedre) selv.
inaballerina Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2011 Jeg skjønner dere så godt, og jeg syns det er rart at ikke flere fotografer tenker i samme rettning. Heller ta mer for fotograferingen, og gi flere bilder tilbake. Det er iallefall sånn jeg tenker når jeg setter sammen pakkene mine. Det finnes så mange bra tilbud på nett som gjør produksjon av bøker og takkekort så enkelt at alle kan få det til. Har dere valg selvstendige fotografer som jobber alene, eller større studioer? Tusen takk for tilbake medling, det er utrolig spennende å høre. 2
Anglofil Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Vi valgte en selvstendig fotograf. Og ja, jeg har opplevd veldig mye merkelig, f.eks var det en fotograf som skulle ha 6000 kr for to timers fotografering, men med da fem bilder i et album. Det takket vi pent nei til, jeg syntes ikke det var et spesielt godt tilbud. Mvh Yvonne Endret 9. februar 2011 av Yvonne
CathFoto Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Bra tiltak med denne tråden, jeg har tenkt på det samme. Bra bra!
Gjest Spinell Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Jeg skjønner dere så godt, og jeg syns det er rart at ikke flere fotografer tenker i samme rettning. Heller ta mer for fotograferingen, og gi flere bilder tilbake. Jeg er helt sikker på at en del fotografer opplever at de må "selge seg inn billig" fordi fotograf-posten på bryllupsbudsjettet er den mange brudepar faktisk kniper mest på. Dette kommer selvsagt av manglende kunnskap om fag og kvalitet. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett argumenter som "Onkel Gunnar har jo sånn derre fint kamera, så vi satser på at han tar bildene. Dessuten er kusine Lise en racer i Photoshop, så hun kan fikse alt som ikke ser helt fint ut".
LilleMyMcLean Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 Som flere over; det avgjørende var at jeg får rettighetene til bildene - ikke bare muligheten til å kjøpe forstørrelser og album fra en visningstime. I vår deal er fotografen med oss hele dagen (!), tar anslagsvis 2500-3000 bilder, vi får de 10% beste etter at han har redigert/ordnet de. Kr 7500,00, pluss kjøregodtgjørelse. Jeg kunne nok være villig til å betale mer for denne tjenesten, men det hadde ikke vært aktuelt å betale 7500 kr for 20 bilder i et album fra studiofotografering.
CathFoto Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Jeg er helt sikker på at en del fotografer opplever at de må "selge seg inn billig" fordi fotograf-posten på bryllupsbudsjettet er den mange brudepar faktisk kniper mest på. Dette kommer selvsagt av manglende kunnskap om fag og kvalitet. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett argumenter som "Onkel Gunnar har jo sånn derre fint kamera, så vi satser på at han tar bildene. Dessuten er kusine Lise en racer i Photoshop, så hun kan fikse alt som ikke ser helt fint ut". Jeg har litt sånn "enten eller" inntrykk av dette. Enten så er folk villige til å betale godt for en god fotograf, og for å få det de ønsker av produkter (cd med rettigheter f.eks). Eller så bruker de en slektning-med varierende hell. Det er sjelden jeg opplever som fotograf at brudepar er veldig opptatt av lav pris i forhold til mine tjenester. Men jeg er en av de som selger cd med rettigheter inn i "pakken", så kan ha noe med det å gjøre også. Uansett, så tenker jeg at det er lov å prute. Finner du en fotograf du liker, men synes det er litt dyrt så er det lov å prøve seg. Noen er ikke prutbare, mens andre kan synes oppdraget i seg selv er spennende nok til å fire litt på kravene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå