Gå til innhold

Hva betyr navnet ditt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du hva navnet ditt betyr, og hvor det kommer fra? Og "passer" det til din personlighet?

Navnet mitt har to opprinnelser, og betyr to ting.

Det ene er gælisk og betyr "Irland", og den andre opprinnelsen er gresk, og betyr "fred".

Tenker litt at "fred" er et ord som passer godt for meg, da jeg er den mest fredelige i min familie, og sjeldent har konflikter, og jeg liker støy og bråk dårlig.. Jeg var også den av mors barn (hun har mange) som var roligst som barn, og aldri gråt.

Men det blir vel litt som med horoskop, at man kan lese noe i enhver "betydning" og finne noe som passer en selv. Synes likevel det er litt morsomt.. :sjenert:

Irland har jeg ingenting med... Vil jo gjerne besøke landet, men ingen tilknytning utenom det. Eller, jo, jeg er veldig glad i irsk musikk, irske puber og Irish coffee. Og jeg digger dialekten :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valiant

Det Første navnet mitt betyr Gutt\Ung mann og er av Norrøn Opprinelse

Det andre navnet mitt betyr Gud er nådig og er av Gresk opprinnelse

Det tredje navnet mitt betyr Kriger med bue av barlind og er av Norrøn opprinelse

Endret av Valiant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Anne og det betyr nåde. Det kommer fra jomfru Marias mor, Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet mitt betyr sterk og myk, eller "den lille sterke" som det så poetisk blir sagt i noen navnebøker. Jeg liker å tro at det passer til meg iallefall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Bryr meg egentlig ikke om om noen her vet hva jeg heter, er tross alt 63414 kvinner som har Anne som første fornavn, og 12146 kvinner som har Anne som eneste fornavn.

ANNE

Usage: French, English, Scandinavian, Finnish, German, Dutch, Basque

Pronounced: AN (French, English), AH-nə (German), AHN-nə (Dutch)

French form of ANNA. In the 13th-century it was imported to England, where it was also commonly spelled Ann. The name was borne by a 17th-century English queen and also by the second wife of Henry VIII, Anne Boleyn (the mother of Queen Elizabeth I), who was eventually beheaded in the Tower of London. This is also the name of the heroine in 'Anne of Green Gables' (1908) by Canadian author L. M. Montgomery.

ANNA

Usage: English, Italian, German, Dutch, Scandinavian, Finnish, Estonian, Greek, Hungarian, Polish, Russian, Czech, Slovak, Bulgarian, Icelandic, Catalan, Provençal, Breton, Biblical, Old Church Slavic, Biblical Latin, Biblical Greek

Other Scripts: Αννα (Greek), Анна (Russian, Bulgarian, Church Slavic)

Pronounced: AN-a (English), AHN-nah (Italian, Dutch, Polish), AH-nah (German, Russian)

Form of Channah (HANNAH) used in the Greek and Latin Old Testament. Many later Old Testament translations, including the English, use the Hannah spelling. The name appears briefly in the New Testament belonging to a prophetess who recognized Jesus as the Messiah. It was a popular name in the Byzantine Empire from an early date, and in the Middle Ages it became common among Western Christians due to veneration of Saint Anna (usually known as Saint Anne in English), the name traditionally assigned to the mother of the Virgin Mary. In the English-speaking world, this form came into general use in the 18th century, joining Ann and Anne.

The name was borne by several Russian royals, including an 18th-century empress of Russia. It was also the name of the main character in Leo Tolstoy's novel 'Anna Karenina' (1877), a woman forced to choose between her son and her lover.

HANNAH

Usage: English, Hebrew, French, German, Dutch, Biblical

Other Scripts: חַנָּה (Hebrew)

Pronounced: HAN-ə (English), HAH-nah (German)

From the Hebrew name חַנָּה (Channah) which meant "favour" or "grace". Hannah was the mother of the prophet Samuel in the Old Testament. As an English name, Hannah was not regularly used until after the Protestant Reformation. The Greek and Latin version Anna is used in the New Testament and was traditionally more widely used as a Christian name.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yvonne betyr Gud er nådig - navnet kan også være avledet av Yves, Yvette, buskytter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første navnet mitt betyr vakker og det andre betyr dydig.. Jeg er nok heller helt gjenomsnittlig enn vakker, og dydig..? Vel, tror ikke det nei.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt navn betyr "Ta vare på guds løfter"

Har altså 2 navn. Det første er gresk, og det andre er spansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet mitt betyr "vakker".

Om jeg synes det passer? Vel, vakker er vel å ta hardt i, men en gang hvert jubelår er jeg da sånn passelig fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet mitt er en annen versjon av det franske navnet "Jeanne" og betyr Gud er nådig.

Da har man lært noe nytt i dag og :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt navn betyr "Ta vare på guds løfter"

Har altså 2 navn. Det første er gresk, og det andre er spansk.

Ramona Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramona Elisabeth?

Nope. :sjenert:

Elisabeth er hebraisk. :opplyser:

Og Ramona betyr styrke!

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...