Gå til innhold

Fjerne mandler,eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vært hos legen nå. Fikk resept på "Influensavaksine" som visstnok skulle ta svineinfluensa og streptokokker osv.. Noen som har erfaring med denne? han sa den også kunne gi tilbakefall eller noe sånt:S

I forhold til operasjon, anbefalte han meg å vente og se om jeg ble syk igjen. Ble jeg syk igjen iløpet av en mnd, så burde jeg dra inn å få fjernet mandlene.

Så da er det vel bare å håpe på at jeg ikke blir syk igjen!

Spørr igjen, da jeg er litt skeptisk på denne vaksinen,selvom legen anbefalte meg å ta den:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden ryddet for avsporing.

Supramundane, mod.

Skrevet

Vært hos legen nå. Fikk resept på "Influensavaksine" som visstnok skulle ta svineinfluensa og streptokokker osv.. Noen som har erfaring med denne? han sa den også kunne gi tilbakefall eller noe sånt:S

I forhold til operasjon, anbefalte han meg å vente og se om jeg ble syk igjen. Ble jeg syk igjen iløpet av en mnd, så burde jeg dra inn å få fjernet mandlene.

Så da er det vel bare å håpe på at jeg ikke blir syk igjen!

Hæ? Vaksine mot bakterier? Som også vaksinerer mot virus? Er du sikker på dette? :P

Skrevet

Han sa så.. at det skulle være mot streptokokker og var også mot svineinfluensa:P aner ikke jeg,bare den holder meg frisk er jeg fornøyd:)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Fjernet mandlene i går, og det var egentlig en ganske greit opplevelse. Jeg er livredd for leger, sykehus, sprøyter og alt som er, men det gikk veldig fint, veldig hyggelige mennesker som tok godt vare på meg. Derimot var litt verre å våkne, men fikk en del smertestillende intravenøst og lå der et par timer.

Utover kvelden i går hovna drøvelen min mer og mer opp, og den er stort sett i veien for alt. Mat (!!), vann, is, svelge spytt, harke, ALT. Utrolig vanskelig å få sove i natt, da jeg i tillegg måtte ligge med hodet høyt, noe som er vanskelig for meg som er vant til å ligge i fosterstilling, noen ganger utenfor puta, høhø :sjenert:

Våknet for en halvtimes tid siden, og nå gjør det ganske vondt. Kan ikke ta smertestillende før kl 8 heller, men vet at smertene kommer til å forverre seg en god del de neste dagene, så prøver å tenke på noe annet og tåle det.

Er da en 16 år gammel jente, så det er mulig jeg får mindre vondt enn du som er 91-modell. Har hørt at jo eldre man er, jo vondere gjør det.

Var jeg deg, ville jeg ABSOLUTT ventet med operasjonen. Det kan være forbigående det du opplever, og det er kjipt og unødvendig med vond operasjon hvis du kan få ''samme resultat'' av å gå det av deg.

Skrevet

Fjernet mandlene i går, og det var egentlig en ganske greit opplevelse. Jeg er livredd for leger, sykehus, sprøyter og alt som er, men det gikk veldig fint, veldig hyggelige mennesker som tok godt vare på meg. Derimot var litt verre å våkne, men fikk en del smertestillende intravenøst og lå der et par timer.

Utover kvelden i går hovna drøvelen min mer og mer opp, og den er stort sett i veien for alt. Mat (!!), vann, is, svelge spytt, harke, ALT. Utrolig vanskelig å få sove i natt, da jeg i tillegg måtte ligge med hodet høyt, noe som er vanskelig for meg som er vant til å ligge i fosterstilling, noen ganger utenfor puta, høhø :sjenert:

Våknet for en halvtimes tid siden, og nå gjør det ganske vondt. Kan ikke ta smertestillende før kl 8 heller, men vet at smertene kommer til å forverre seg en god del de neste dagene, så prøver å tenke på noe annet og tåle det.

Er da en 16 år gammel jente, så det er mulig jeg får mindre vondt enn du som er 91-modell. Har hørt at jo eldre man er, jo vondere gjør det. Var jeg deg, ville jeg ABSOLUTT ventet med operasjonen. Det kan være forbigående det du opplever, og det er kjipt og unødvendig med vond operasjon hvis du kan få ''samme resultat'' av å gå det av deg.

Det du har hørt er helt rett - iallefall når det kommer til min opplevelse av mandelfjerning. Det var uhorvelig ubehagelig og skikkelig uggent - men, jeg hadde gått gjennom det en gang til når jeg tenker på hvor usannsynlig lite syk jeg har vært etter at mandlene ble fjernet.

Det er visst noe som heter "vondt skal vondt fordrive" ;)

Gjest Ina Lunatic
Skrevet

Jeg fjernet mandlene 1. mars. Etter det har jeg hatt TO problemer. Det ene er at alt jeg drikker kommer ut nesa. Rett og slett fordi svelgefunksjonen ikke funker helt.

På grunn av at jeg får i meg så lite væske så har jeg fått en liten forstoppelse. (Kaller man det, det?) For å være helt ærlig, så var det deilig å ha vondt et annet sted enn i halsen en stund. :P

Jeg ble ikke ekstremt plaget med mandlene før i august i høst. Da fikk jeg etellerannet som gjorde at jeg hadde så hovne manlder at jeg ikke kunne svelge. Da dette gjentok seg i desember og tre dager etter endt pencelinkur i desember dro vi til legen.

Grunnet mine sterke allergier burde mandlene blitt fjernet for leeeeeenge siden.

Jeg får stort sett i meg knuste isbiter og saft nå. Har fortsatt problemer med svelget.

Jeg har i alle fall hatt mer vondt før og det verste er faktisk stikkpillene..

- Jente 16

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fjernet mandlene for 10 dager siden.... Jeg var livredd, etter å ha lest her inne bla....Og jeg ble positivt overrasket, syns ikke det var noe problem i det hele tatt! Litt vondt, men trodde det skulle være mye verre....Fjernet ved vanlig operasjon, ikke laser. Så det trenger ikke være så ille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...