henki91 Skrevet 10. februar 2011 #21 Skrevet 10. februar 2011 Jeg er ikke komfortabel med leger og sykehus selv jeg, men dette her hadde jeg gjort uten å mukke. Det er jo aldri noe du kommer til å angre på!! Hm ja, det frister å få gjort det, det er vel det beste.. Men jeg er livredd jeg, oprasjonen og dette går sikkert fint,men tiden etterpå høres jo helt forferdelig ut:S med blod og sårskorper som løsner og greier
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #22 Skrevet 10. februar 2011 Jeg hadde ikke blod i halsen eller løse skorper. Bare litt ru i halsen selvfølgelig. Noen får det til å høres forferdelig ut, og ja, de har kanskje opplevd det slikt. Men for folk flest er det greit å gjennomføre, og folk gjør dette hver dag. Tenk realistisk.
LetThemEatCake Skrevet 10. februar 2011 #23 Skrevet 10. februar 2011 När jag var liten var jag sjuk nästan hela tiden. Jag hade 50 öroninflammationer innan jag fyllde 8 och trumhinnorna är ärrade för att jag spräckt dem så många gånger.. Jag opererade bort mandlarna och näspolyperna när jag var 8 och har varit kjempefrisk sedan dess! Gör det. Det är verkligen värt det om du ofta är förkyld eller sjuk. Det gjorde ont i ett par veckor, men jag fick äta hur mycket is jag ville, så jag var nöjd ändå!
Antoinette Skrevet 10. februar 2011 #24 Skrevet 10. februar 2011 Uansett hva slags inngrep det er snakk om så finner man skrekkhistorier, men man kan ikke la seg styre av det. Som gjest her skrev; tenk realistisk.
henki91 Skrevet 10. februar 2011 #25 Skrevet 10. februar 2011 Ja,prøver å tenke realistisk,men det er vanskelig. Alle sier forskjellig og jeg vet vet ikke hva jeg går til. Eneste jeg har forstått er at det er grusomt vondt den første uken og rundt 6-8 dag, men vondt er jo forskjellig fra person til person. men ja, får høre hva legen sier han syntes på mandag:) men blir nok fort oprasjon på meg ja..
Gjest henki91 Skrevet 10. februar 2011 #26 Skrevet 10. februar 2011 Noen som har noen bra tips/anbefalinger til meg isåfall? I ukene etterpå osv? Eller noe jeg burde spørre om på sykehuset før oprasjonen for eksempel? Greit å være godt forberedt, så det blir "best mulig". Hva burde man unngå for å ikke få infeksjoner i sårene for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #27 Skrevet 10. februar 2011 Tror du tenker mer avansert på det enn hva det er. Du får ikke spist noe særlig de førse dagene, så det er vanlig at folk har kjøpt inn is, soft is osv. Selv drakk jeg mye vaniljesaus. Infeksjon? Du orker ikke spise noe uansett, og du klarer ikke pusse tennene overalt i munnen og bak på tunga, så ikke tenk at det er så vanskelig. Å forberede seg er det bare å kjøpe inn flytende mat-suppe, etc. Og ha mye å se på tv, film osv. Ukene? Det er ikke mer enn 1-2 uker som regel, og etter dag 8-10 er de fleste i fin form, bare at det er litt ru i halsen. Du trenger ikke gjøre en dritt med sårene i halsen. Det gror av seg selv. Du uroer deg unødig.
Strikkedilla Skrevet 10. februar 2011 #28 Skrevet 10. februar 2011 Jeg skal forsøke å gi deg en beskrivelse av hvordan det var for meg, men dette er jo veldig individuelt. Det blir gjort på dagkirurgi. Man faster, møter opp om morgenen og blir operert i løpet av formiddagen. Husker ikke så mye for jeg våknet opp etterpå. Husker da at halsen var veldig "øm" og at det var vanskelig å snakke. Dro hjem etter et par timer, fikk med smertestillende i form av stikkpiller. Første par dagene var egentlig ikke så værst, jeg fikk i meg lite mat, litt is og kald suppe. Dag 3-8 var helt jævelig ( dette er som sagt individuelt, men gir deg min opplevelse) jeg hadde så vondt at jeg måtte inn igjen på sykehuset for en sjekk og sterkere smertestillende. Spiste ikke fra dag 3 til 12,drakk kun vann.. Var på skolen igjen etter ca 14 dager. Nå er det gått flere år og jeg er mye plaget med småforkjølelser, blir liksom aldri kjenpesyk, men hangler kjempelenge. Har vært i kontakt med ønh spes i ettertid og han sa at mandlene hadde en oppgave, å beskytte mot bakterier osv, og at de var blitt mer tilbakeholdne med operasjon enn det de var tidligere. Vet ikke hvordan dette er på ulike sykehus. Jeg håper dette gir deg noe å gå etter, jeg sier ikke at det ikke er riktig av deg å fjerne de, men at jeg ville nok sett ann litt...:-) 4 mnd med plager er ikke lenge, og en operasjon er en operasjon, det er alltid en risiko uansett hvor vanlig det er. Lykke til:-)
henki91 Skrevet 11. februar 2011 #29 Skrevet 11. februar 2011 Jeg skal forsøke å gi deg en beskrivelse av hvordan det var for meg, men dette er jo veldig individuelt. Det blir gjort på dagkirurgi. Man faster, møter opp om morgenen og blir operert i løpet av formiddagen. Husker ikke så mye for jeg våknet opp etterpå. Husker da at halsen var veldig "øm" og at det var vanskelig å snakke. Dro hjem etter et par timer, fikk med smertestillende i form av stikkpiller. Første par dagene var egentlig ikke så værst, jeg fikk i meg lite mat, litt is og kald suppe. Dag 3-8 var helt jævelig ( dette er som sagt individuelt, men gir deg min opplevelse) jeg hadde så vondt at jeg måtte inn igjen på sykehuset for en sjekk og sterkere smertestillende. Spiste ikke fra dag 3 til 12,drakk kun vann.. Var på skolen igjen etter ca 14 dager. Nå er det gått flere år og jeg er mye plaget med småforkjølelser, blir liksom aldri kjenpesyk, men hangler kjempelenge. Har vært i kontakt med ønh spes i ettertid og han sa at mandlene hadde en oppgave, å beskytte mot bakterier osv, og at de var blitt mer tilbakeholdne med operasjon enn det de var tidligere. Vet ikke hvordan dette er på ulike sykehus. Jeg håper dette gir deg noe å gå etter, jeg sier ikke at det ikke er riktig av deg å fjerne de, men at jeg ville nok sett ann litt...:-) 4 mnd med plager er ikke lenge, og en operasjon er en operasjon, det er alltid en risiko uansett hvor vanlig det er. Lykke til:-) Takk! får høre hva legen sier på mandag og tenke litt til på det.
henki91 Skrevet 11. februar 2011 #30 Skrevet 11. februar 2011 (endret) Tror du tenker mer avansert på det enn hva det er. Du får ikke spist noe særlig de førse dagene, så det er vanlig at folk har kjøpt inn is, soft is osv. Selv drakk jeg mye vaniljesaus. Infeksjon? Du orker ikke spise noe uansett, og du klarer ikke pusse tennene overalt i munnen og bak på tunga, så ikke tenk at det er så vanskelig. Å forberede seg er det bare å kjøpe inn flytende mat-suppe, etc. Og ha mye å se på tv, film osv. Ukene? Det er ikke mer enn 1-2 uker som regel, og etter dag 8-10 er de fleste i fin form, bare at det er litt ru i halsen. Du trenger ikke gjøre en dritt med sårene i halsen. Det gror av seg selv. Du uroer deg unødig. Vet jeg bekymrer meg for mye og unødig, men jeg er livredd sykehus,leger osv. Er også veldig usikker på hva jeg skal velge og må bestemme meg ganske snart om jeg skal få gjort det denne våren. Har både gode grunner til å gjøre det og la være. Endret 11. februar 2011 av henki91
Gjest Mandelgrøt Skrevet 11. februar 2011 #31 Skrevet 11. februar 2011 Hei! Jeg tok mandlene for tre år siden, da var jeg 19. Hadde da gått et par år med 3-5 halsbetennelser i året. Ble henvist til ØNH i august og fikk operasjon i desember. Faste fra kvelden før, inn på morgenen i 9-tiden og ut i 17-18-tiden. For min del har det vært det beste jeg har gjort noensinne. Har ikke vært "ordentlig" syk siden da (bank i bordet!). Kanskje et par dager med feber til sammen. Litt småforkjøla, men det er jo bare periodevis og går over. Jeg vet ikke om det er nødvendige opplysninger oppi det hele, men jeg har ingen allergier, verken mot pollen eller mat eller noe annet. Den første uka var verst, brukte stikkpiller og spiste riskrem (var i jula). Tvang i meg litt mat fordi det var jul. Dyttet inn stikkpiller om morgenen, midt på dagen og om kvelden (for å få sove). Hadde hørt mange skrekkhistorier om blødende sår, sårskorper som løsner og slikt, men ingen ting av dette hendte meg. Jeg syns heller ikke 4 mnd er lang tid med sykdom. Ville gitt det en runde til før jeg bestemte meg. Jeg ville også passet på å ta probiotika om jeg hadde fått i meg så mye antibiotika som du gjør. Det får du gjennom youghurt (vanlig, drikkeyoghurt, Biola o.l.) eller tabletter som du kan kjøpe på apoteket. Ikke ta probiotikaen sammen med antibiotikaen, for da drepes probiotikaen. Ta det litt etter at du har tatt tablettene, og fortsett etter endt kur. Husk at det også er vanlig å måtte vente noen måneder på operasjonen, så det er ikke sånn at om du bestemmer deg på mandag får du operasjonstidspunkt på tirsdag. Derfor kan du sjekke ut mulighetene for å avlyse operasjonen, og kanskje si ja til operasjon men avlyse om det viser seg at du ikke får betennelse igjen. Det er sikkert hauger av folk som står i kø og gjerne vil ha operasjonen med en gang uansett. Midt oppi det hele må du tenke på at det faktisk er en operasjon med de risikoer det fører med seg. Men mindre du tar de med laser (som jeg ikke kjenner risikoene for). Selv om det er en "samlebåndsoperasjon" som gjøres mange ganger om dagen, er det fortsatt en operasjon med narkose og det hele. Risikoen er minimal - men den er der. Derfor syns jeg det ikke er bra å bagatellisere.
Sola^ Skrevet 11. februar 2011 #32 Skrevet 11. februar 2011 Synes det høyres ut som at antibiotikakurene ikkje har fungert skikkeleg. Kanskje legen bør revurdere kuren. I tillegg hugs å ta vitaminer og vær nøye med handvasken.
henki91 Skrevet 11. februar 2011 #33 Skrevet 11. februar 2011 Hei! Jeg tok mandlene for tre år siden, da var jeg 19. Hadde da gått et par år med 3-5 halsbetennelser i året. Ble henvist til ØNH i august og fikk operasjon i desember. Faste fra kvelden før, inn på morgenen i 9-tiden og ut i 17-18-tiden. For min del har det vært det beste jeg har gjort noensinne. Har ikke vært "ordentlig" syk siden da (bank i bordet!). Kanskje et par dager med feber til sammen. Litt småforkjøla, men det er jo bare periodevis og går over. Jeg vet ikke om det er nødvendige opplysninger oppi det hele, men jeg har ingen allergier, verken mot pollen eller mat eller noe annet. Den første uka var verst, brukte stikkpiller og spiste riskrem (var i jula). Tvang i meg litt mat fordi det var jul. Dyttet inn stikkpiller om morgenen, midt på dagen og om kvelden (for å få sove). Hadde hørt mange skrekkhistorier om blødende sår, sårskorper som løsner og slikt, men ingen ting av dette hendte meg. Jeg syns heller ikke 4 mnd er lang tid med sykdom. Ville gitt det en runde til før jeg bestemte meg. Jeg ville også passet på å ta probiotika om jeg hadde fått i meg så mye antibiotika som du gjør. Det får du gjennom youghurt (vanlig, drikkeyoghurt, Biola o.l.) eller tabletter som du kan kjøpe på apoteket. Ikke ta probiotikaen sammen med antibiotikaen, for da drepes probiotikaen. Ta det litt etter at du har tatt tablettene, og fortsett etter endt kur. Husk at det også er vanlig å måtte vente noen måneder på operasjonen, så det er ikke sånn at om du bestemmer deg på mandag får du operasjonstidspunkt på tirsdag. Derfor kan du sjekke ut mulighetene for å avlyse operasjonen, og kanskje si ja til operasjon men avlyse om det viser seg at du ikke får betennelse igjen. Det er sikkert hauger av folk som står i kø og gjerne vil ha operasjonen med en gang uansett. Midt oppi det hele må du tenke på at det faktisk er en operasjon med de risikoer det fører med seg. Men mindre du tar de med laser (som jeg ikke kjenner risikoene for). Selv om det er en "samlebåndsoperasjon" som gjøres mange ganger om dagen, er det fortsatt en operasjon med narkose og det hele. Risikoen er minimal - men den er der. Derfor syns jeg det ikke er bra å bagatellisere. Takk for utfyllende svar og tips,det beroliget meg litt. Har aldri hørt om probiotika før. Skal jeg for eksempel bare drikke ett glass Biola hver dag etter endt kur? Ventetiden sa ØNH legen kun var ett par uker her nå, så jeg ville få operasjon relativt for. Men ja, har mest lyst til å vente og se om jeg blir syk igjen, enn å operere om jeg ikke MÅ. Har hørt om en såkalt "hestekur" noen som har slitt med infeksjoner lenge osv har fått, som de brukte i gamledager eller noe for å ta knekken på sykdom. Noen som vet noe om dette?
Gjest Mandelgrøt Skrevet 11. februar 2011 #34 Skrevet 11. februar 2011 Takk for utfyllende svar og tips,det beroliget meg litt. Har aldri hørt om probiotika før. Skal jeg for eksempel bare drikke ett glass Biola hver dag etter endt kur? Ventetiden sa ØNH legen kun var ett par uker her nå, så jeg ville få operasjon relativt for. Men ja, har mest lyst til å vente og se om jeg blir syk igjen, enn å operere om jeg ikke MÅ. Har hørt om en såkalt "hestekur" noen som har slitt med infeksjoner lenge osv har fått, som de brukte i gamledager eller noe for å ta knekken på sykdom. Noen som vet noe om dette? Dosering er jeg ikke sikker på. Ta det opp med legen neste gang du snakker med ham/henne, h*n burde vite mer om dette, eventuelt spør på apotek. Det er reseptfritt. Hvis du er veldig usikker venter du. Hvis det er såpass kort ventetid på operasjon kan du bestemme deg ved neste sykdomsrunde, om den kommer. Som tidligere nevnt er det en "enkel" operasjon, men jeg ville ikke tatt den ukritisk likevel.
Snop Skrevet 11. februar 2011 #35 Skrevet 11. februar 2011 Jeg vil bare skyte inn en ekstra ting her. Alle antibiotikakurene mine endte opp med kraftige problemer med sopp som jeg har slitt med i halvannet år. Det er ganske normalt å få etter mange antibiotikakurer, men ikke alle legger merke til dem annet enn slapphet og diverse andre diffuse symptomer. I mitt tilfelle kommer det ut med jevne mellomrom i samtlige kroppsåpninger Jeg sitter as we speak med hvitt soppbelegg i halsen og ubehag i luftveiene.... Skulle ønske jeg tok operasjon/laser litt før sånn at jeg hadde sluppet både sopp og bakterier. En annen ting er at hyppig bruk av antibiotika fører til resistens. Dette er ikke bare et individuelt problem hvis du ender opp bevisstløs på sykehus en dag (for å sette det på spissen, men hvem vet) og antibiotikaen ikke funker på deg, men det er også et globalt problem fordi det fører til resistente, nye og hissigere bakterier. Så jeg vil absolutt si at det er VERDT det å slippe å ta mer antibiotika. Det er også VERDT det å ta laser i stedet for operasjon. Det de da gjør er å gjøre mandlene betydelig mindre i tillegg til å "pynte" på dem, jevne dem ut sånn at bakteriene ikke setter seg i groper. Det er veldig effektivt - og det verste som kan skje er at det ikke virker så bra (noe det gjør) og DA kan du heller ta den fæle operasjonen. Men jeg hadde absolutt heller prøvd laser først. Jeg mistet tellingen etter 10 antibiotikakurer i 2008, og jeg hadde da slitt hele mitt liv. Så når det funket så bra på meg, har jeg stor tro på at du også vil få gode resultater.
Scorpina Skrevet 11. februar 2011 #36 Skrevet 11. februar 2011 (..)Er det virkelig så ille som alle sier de 2-3 ukene etterpå? Ja, godt er det ikke - MEN, du slipper ørti halbetennelser og alt som fører med seg av det ubehaget (og slipper samme ørti timer hos lege/legevakt=medisiner=ekstra kostnader). Jeg tok mandlene mine for ca 10 år siden etter å ha hatt 10 halsbetennelser på 7 måneder. Operasjonen ble gjort på dagkirurgisk avdeling. Iom det er et åpent sår i halsen så vil du nok føle deg rimelig sår og øm den første tiden men det går over!!! Jeg anbefaler å ta mandlene hvis du er såpass plaget!
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #37 Skrevet 12. februar 2011 Jeg ble operert på dagkirurgisk på A-hus i går, på formiddagen. Veldig fornøyd med A-hus, flinke leger og snille sykepleiere som kom med is med en gang jeg våknet Er i overraskende god form, ikke noe ekkelt blod eller oppkast. I tillegg var narkosen den beste søvnen jeg har hatt på lenge.. Fikk spist fire is og litt babymat og sjokolademelk i går, det er litt rart og ubehagelig men ikke smertefullt. Fikk sove greit og er i grei form i dag. Litt vondt og stramt er det jo, men ikke uhåndterbart på noe vis. Tar stikkpiller tre ganger om dagen, paralgin og voltaren. Har ikke blødd i det hele tatt! Vet at det antakelig blir vondere etterhvert, så jeg prøver å få i meg mest mulig næring og veske nå som jeg har det greit. Ellers er jeg bare veldig glad for å ha gjort det, hadde veldig store mandler med kronisk tonsilitt. 28 år. Lykke til, uansett hva du velger!
princess89 Skrevet 12. februar 2011 #38 Skrevet 12. februar 2011 Jeg hadde det helt forferdelig etter denne operasjonen og jeg har faktisk frarådet de som har spurt meg om dette.. Jeg kunne ikke snakke på en uke, fikk ikke i meg mat og kastet opp hele tiden. Lite gøy! Ikke hjalp det heller. Jeg tok av samme grunn som deg. Ikke for å skremme deg eller noe sånt - men noen må også si det negative..
henki91 Skrevet 14. februar 2011 #39 Skrevet 14. februar 2011 Vært hos legen nå. Fikk resept på "Influensavaksine" som visstnok skulle ta svineinfluensa og streptokokker osv.. Noen som har erfaring med denne? han sa den også kunne gi tilbakefall eller noe sånt:S I forhold til operasjon, anbefalte han meg å vente og se om jeg ble syk igjen. Ble jeg syk igjen iløpet av en mnd, så burde jeg dra inn å få fjernet mandlene. Så da er det vel bare å håpe på at jeg ikke blir syk igjen!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #40 Skrevet 14. februar 2011 Jeg hadde det helt forferdelig etter denne operasjonen og jeg har faktisk frarådet de som har spurt meg om dette.. Jeg kunne ikke snakke på en uke, fikk ikke i meg mat og kastet opp hele tiden. Lite gøy! Ikke hjalp det heller. Jeg tok av samme grunn som deg. Ikke for å skremme deg eller noe sånt - men noen må også si det negative.. Heldigvis skjer ikke dette folk flest. Derfor er det litt dumt å skremme, når det ikke er normalen. Jeg kan f.eks si" Jeg holdt på å dø når jeg skulle fjerne mandlene". Hvor ofte skjer det da? unødvendig å si sånt når oddsen for at det skjer er veldig liten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå