Gå til innhold

Fjerne mandler,eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har de siste 4mnd sliti veldig med halsbetennelse. Går nå på min 4 antibiotika kur siden Oktober.

I går var jeg hos øre,nese,hals lege på sykehuset som undersøkte meg. Han sa at det var jo ikke en livsnødvendig oprasjon, men hvis jeg hadde mye problemer med mandlene og det plaget meg, burde jeg fjerne de. Jeg fikk altså valget selv, men klarte ikke bestemme meg der og da, så sa jeg måtte tenke på det først.

Det hadde vært deilig å bare bli kvitt de,for å slippe å bli mer syk, men samtidig så er det jo en grunn til at de er der? Jeg har ikke slitt med halsbetennelser noe tidligere før denne 4mnd perioden, så det er jo mulig at jeg blir frisk nå etter denne kuren og ikke får det igjen.

Grunnen til at jeg nøler er fordi jeg er redd. Redd for å opereres, og redd for ukene etterpå som jeg har hørt er såvidt overlevbare.

Hva burde jeg gjøre? Burde jeg bare gå for det,eller vente å se tilfelle jeg blir frisk og ikke får fler betennelser? Er det virkelig så ille som alle sier de 2-3 ukene etterpå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ta dem bort! Jeg var som deg, hadde masse halsbetennelse, gikk på antibiotikakur ofte, og mandlene hovna alltid heftig når jeg bare ble forkjøla også.

Jeg tok dem bort, hadde vondt i tre uker, og har aldri hatt halsbetennelse siden. Jeg har forsåvidt vært mye mindre forkjøla også, og mindre plaget generelt med halsproblemer.

Og når det kommer til smertene i etterkant av operasjonen, så skal jeg innrømme at det var vondt. Det gikk an å snakke, men det var vanskelig å spise. Men herregud, de smertene overlever du helt fint :) Du får uansett masse sterke smertestillende :)

Skrevet

Jeg har fjernet mandlene, gikk på opptil 8 penicillinkurer i året og var veldig plaget. Hvis det kun har gått 4 mnd ville jeg ha ventet litt og sett ann.. Tiden etterpå var helt j..... I mitt tilfelle og jeg er mye plaget med småforkjølelser og mye vondt i halsen enda når jeg er syk.Ikke sikker på om jeg ville gjort det igjen faktisk..

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg fjernet mandlene fordi de var blitt kronisk hovne. Jeg hadde vondt som bare, ja du vet, i to uker, men etterpå var alt bra og jeg er godt fornøyd :)

Skrevet

Jeg fikk fjernet mine med laser, det var litt sårt i et par timer, dagen etterpå var jeg oppe og spratt og dro på familiebesøk, og ikke noe vondt!

Bruker man laser, fjerner de ikke hele mandlene som ved operasjon. Men jeg har ikke hatt halsbetennelse siden, dette er halvannet år siden. Før det hadde jeg halsbetennelser HELE tiden. Dette er min første 100% friske vinter siden... jeg ble født! :P

Så jeg hadde uten tvil sjekket opp mulighetene for å fjerne med laser i stedet for operasjon.

Skrevet

Fjernet også mandlene i voksen alder. Vanvittig vondt i to uker men definitivt verdt det. De hovnet opp helt uten grunn og var bare fryktelig plagsomme.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg fjernet mine med laser for 3 år siden, og det var virkelig ikke ille i det hele tatt. Brukte ikke engang opp det jeg fikk resept på av smertestillende av legen.

Hadde gjort det igjen når som helst.

Skrevet

Okei, takk for svar!:) har ikke slitt noe med mandlene før disse 4mnd, har ganske små mandler som aldri er hovne ellers og blir frisk etter hver antibiotikakur jeg går på.

Problemet er bare at det har kommet ny halsbetennelse noen dager etter endt kur 4 ganger nå:P

Så er fortsatt litt usikker på om jeg bare burde fjerne de, eller om jeg burde vente å se om jeg blir syk igjen nå som jeg er frisk.. Vil ikke gå gjennom det "helvete" om jeg ikke MÅ.

Men om de fjerne mandlene med laser og ikke fjerner de helt, kan man ikke da på halsbetennelse igjen senere?

Vil gjerne ha fler anbefalinger hva jeg burde gjøre og erfaringer hvordan det er:)

Skrevet

Hvis du blir syk igjen rett etter endt antibiotikakur, betyr det mest sansynlig at du har fått for svak dose eller rett og slett feil type antibiotika. Rart at ikke legen din har reagert på dette, men...

Blir det en runde til, får du be om en skikkelig "hestekur" så du får tatt skikkelig knekken på det!

Jeg har forøvrig også fjernet mandler i voksen alder, men hadde da vært så plaget i lang tid at jeg hadde mindre vondt uka etter operasjonen enn uka før ;)

Skrevet

Oi det var mye plager bare på 4mnd. 4 antiobiotikakurer siden oktober? Huff, IKKE gjør det mer! Antibiotika er hardt for kroppen. Jeg har hatt mange halsbetennelser og problemer med mandlene hele livet, og legen ga meg antibiotika rett som det var. Uten at jeg kan være sikker, så har jeg troen på at det er all denne antibiotikaen som har ført til at jeg har konstant forstoppelse pga det har tatt knekket på fordøyelsessystemet :( Når jeg får barn blir det ikke mye antibiotika på dem med mindre det er absolutt nødvendig.

Til saken: Jeg fjernet mine mandler da jeg var 21. Før det var jeg mye syk, flere ganger i året med vond hals. Etter jeg fjernet dem så har jeg fått et nytt liv sånn sett. Kun "syk" 1 gang i året kanskje engang ikke syk! Bedre ånde og :P

Om du er redd for operasjon så tenk realistisk at folk gjør dette hver eneste dag og etter 2 uker er du i tipp topp stand igjen.Altså helt tipp topp tilbake til normalen. :)

3 uker har jeg aldri hørt om at folk har gått med vondt. Det er første uka og dag 7-8 som er værst, fordi da setter sårene seg. Det er trist at folk med 1 dårlig erfaring skal skremme andre. Det er vanligvis greit for folk flest. Du får jo også piller å proppe inn bakenden (ja, det nytter ikke å svelge piller de første dagene) og de fungerer raskt. Bare ha pillene ved senga og engangshandsker slik at du kan putte dem inn hvis du våkner på natta.

Skrevet

Jeg har som sagt aldri hatt halsbetennelse eller noe problemer med halsen/mandlene tidligere. Så det er dette som får meg til å lure på om jeg heller vil vente å se om det bare kan være en periode nå,som går over og forhåpentligvis ikke kommer tilbake igjen:)

Så jeg ikke gjør det unødvendig liksom. Er bare spent på om jeg får betennelse enda en gang nå som jeg er frisk igjen.

Er ferdig med denne 4 kuren på søndag og skal til kontroll hos legen på mandag.

Men er usikker på om jeg tørr å la være å operere også,tilfelle det vender tilbake f.eks neste vinter.. Har bedre muligheter for å få gjort det nå enn senere,når jeg begynner å studere osv.

Skrevet

Kanskje er det for svak antibiotika, eller muligens du som heller trenger en styrkelse av immunforsvaret. Jeg var mye små-forkjøla før, men etter at jeg begynte med inntak av multivitaminer, omega3 og sink, så har jeg (bank i bordet) vært frisk som en fisk.

Å ta en operasjon bare fordi du har vært syk en vinter, det hadde aldri jeg gjort.

Sånn ellers, du har ikke slutta å røyke før dette? Hørt mange som har fått kjempeproblemer med halsbetennelse etter det, å hatt behov for 3-4 antibiotikakurer, men etterpå blitt helt kvitt halsproblem.

Skrevet

Jeg fjernet mandlene da jeg var en baby. Rett og slett forde jeg holdt på å dø. Bedre å fjerne de nå,enn senere har jeg hørt.

Skrevet

Hadde ikke nølt et sekund, veldig glad for at mine foreldre hørte på barnelegen som sa at de måtte ut. Jeg hadde mer eller mindre kronisk halsbetennelse som liten.

Skrevet

Men jeg nøler fordi dette er ikke ett kronisk problem for meg:) jeg har kun slitt med det i disse 4 mnd her, aldri før. Det er nok immunforsvaret mitt som har fått seg en knekk.. Men legen sa sist jeg var der at jeg hadde immunforsvar som fungerte helt greit:S

Har gått på to kurer med apocillin og to kurer med dalacin, alle gangene i 10 dager og har også blitt kvitt sykdommen helt etter hver endt kur.

Har aldri røykt før, så har ikke sluttet med det nei:) Tar tran, omega 3, c og b vitaminer hver dag og har gjort det det siste halvåret.

Skrevet

Verken legen eller øre,nese,hals spesialisten sa at disse MÅTTE ut. De sa at det er noe jeg må velge selv. Hvis jeg sliter veldig med plagene mine, forsvant disse ved at jeg fjernet de, men det var ingen "nødvendig" oprasjon sånn sett. Mandlene er små, fine og friske ellers når jeg ikke er syk:)

Skrevet

Prøv sink, det har jeg klokketro på når det er snakk om immunforsvar!!

Hjalp på meg iallefall:)

Skrevet

Verken legen eller øre,nese,hals spesialisten sa at disse MÅTTE ut. De sa at det er noe jeg må velge selv. Hvis jeg sliter veldig med plagene mine, forsvant disse ved at jeg fjernet de, men det var ingen "nødvendig" oprasjon sånn sett. Mandlene er små, fine og friske ellers når jeg ikke er syk:)

Nei, det er kanskje ikke kronisk nå men det kan fort blir det. Få de vekk og eliminer hele problemet.

Skrevet

Nei, det er kanskje ikke kronisk nå men det kan fort blir det. Få de vekk og eliminer hele problemet.

Ja, det jeg er redd for at det skal bli om jeg venter.

Skrevet

Ja, det jeg er redd for at det skal bli om jeg venter.

Jeg er ikke komfortabel med leger og sykehus selv jeg, men dette her hadde jeg gjort uten å mukke. Det er jo aldri noe du kommer til å angre på!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...