Supraspinatus Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Da har jeg gått til skrittet å anskaffe meg en landeveissykkel. Løping ble litt for tungt for leggene, og jeg klarer ikke spille fotball og løpe 2 ganger i uken utenom uten å risikere belastningskader. Derfor falt valget på sykkel. Foreløpig blir det bare spinning frem til snø og is er borte. Jeg leste et sted at makspulsen på sykkel ikke er den samme som makspuls når man jogger, visstnok. Må man ha ny makspulstest da, eller tilpasser man treningssonene? I tillegg lurte jeg på om det finnes noen bra treningsprogrammer jeg kan se litt på, eller om jeg bare skal satse på mengde (langt og lenge)?
Cannavaro Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Jeg har erfart det samme selv. Fotball og løping blir det belastningsskader av. Vil allikevel drive fotball vår/sommer, men bruker syklingen som kondisjonsbygger. Spinning nå på vinteren, og deretter blir det deltagelse i flere terrengritt + Lillehammer-Oslo i juni. Har aldri brukt pulsmåler, men bruker isteden "lytt-til-kroppen" - metoden, og kjenner til egen rød sone, og hvor jeg ligger i flytsonen når det gjelder sykling. Jogging er mer kroppslig krevende enn sykling, så det er vel mulig at makspulsen er noe annerledes. Bruker du pulsmåler så kan det sikkert være fornuftig med ny måling. Antar at eminente "Lance" vil gi deg råd her etterhvert...
Gjest Tigress Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Makspulsen på sykling ligg litt under makspuls på springing. Han som testa meg sa at skilnaden som oftest er på 5-10 slag. Men dette med puls er jo så individuelt, ein må berre kjenne på skrotten. Om du veit kor du har makspuls på springing har du jo ein viss idé om kor du skal byrje leite etter sykkelmaksen din. Du får høyre på pusten så får du jo eit pekepinn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå