Gjest Cipheria Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Jeg har tenkt å søke skole, men jeg er plaget med angst. Har hatt det siden veldig ung alder, men det er bare et halvt år siden jeg gikk til legen med det. Nå lurer jeg på å søke på særskilt vurdering men har en del spørsmål. På sidene til SO står det nesten ingenting. Jeg var i det hele tatt usikker på om psykisk helse var inkludert. Det jeg lurer på er hvilke forhold som kan tilrettelegges ved angst. Problemene mine går hovedsaklig på å sitte i befolkede rom på eksamen eller i timene generelt. De siste årene på skolen har jeg greidd å sitte stille kanskje en 2- 3 timer om gangen viss jeg har en god dag. Ellers er det ikke uvanlig at jeg går etter den første timen. Så det hadde vært greit med litt spillerom der. Det andre er at jeg kunne tenke meg å ha eksamen i enerom eller lignende. På eksamener har jeg bare prøvd å skrive så raskt som mulig for å komme meg vekk. Den siste eksamenen jeg tok strøk jeg på fordi jeg ikke klarte å sitte i rommet. Er det mulig å få ta eksamenen slik? Noen som har erfaringer med særskilt vurdering og angst? Må jeg få attest fra legen som skal sendes inn?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Legeattest er nødvendig, ja. Jeg har ikke erfaring med tilrettelegging pga angst, men jeg har fått innvilget ekstra tid til eksamen pga. diabetes. Jeg vet ikke hva du kunne tenke deg å studere, men på mange skoler legger de ut mye av morgendagens forelesningsstoff på nettet, så selv om du ikke møter opp kan du likevel få med deg innholdet i forelesningen. Da jeg tok min bachelor var det ikke sammenhengende undervisning gjennom hele dagen; man hadde ofte et par timers hull mellom timene så man kunne jobbe med stoffet på egenhånd. Når det gjelder eksamen i enerom vet jeg dessverre ingenting, men tror du dette ville vært bedre? Du får sannsynligvis ikke sitte alene uansett; du må nok sitte der i mange timer med en sensor som stirrer bare på deg hele tiden.... huff. Du kunne kanskje prøvd å få omgjort den skriftlige eksamenen til en muntlig i stedet? Det har jeg lest at går an, og da slipper du ut mye tidligere.
Glitnir Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Hvorfor ikke ta kontakt med studiestedet som er aktuelt og spørre hva de kan tilby av tilrettelegging i din situasjon? Dette er nok veldig varierende fra skole til skole og studium til studium.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Bare et lite spm: Dersom du sliter med å sitte i et rom med mange andre folk, har du gjort deg noen tanker om hvordan du evt vil takle å sitte i åpent kontorlandskap? For om du har tenkt å studere på høyere utdanning, iallefall om det innebærer noe hvor du skal sitte på kontor, så kan det jo være at du må dele kontor med endel andre folk. Du bør tenke på slike ting også, tenker jeg da. Slik at du slipper å pådra deg studielån, og ikke tørr å søke jobb,.
Gjest Cipheria Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Takk for svar. Jeg har sendt en mail til studiet. Når det gjelder eksamen i enerom vet jeg dessverre ingenting, men tror du dette ville vært bedre? Du får sannsynligvis ikke sitte alene uansett; du må nok sitte der i mange timer med en sensor som stirrer bare på deg hele tiden.... huff. For meg er det bedre.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 Flere studiesteder har noe som heter "studier med støtte (sms)" som er for nettopp de som har psykiske lidelser. Du får google det. Ang. særskilt vurdering må du ha med legeattest, samt sannsynliggjøre i søknaden at du har samme kunnskapsnivå som andre, dette gjør du vha karakterutskrift og uttalelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå