Gå til innhold

Ribbebukse strikkeoppskrift med bilder eller video

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

...Finnes det noe sted? Jeg er ganske så nybegynner og vil lage en sånn bukse. Hvor lang tid bruker man som regel på en sånn bukse? Til en ettåring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke tro at det finnes noen videoer med fullstendig gjennomgang av hvordan man strikker en ribbebukse.

Først ville jeg funnet en GOD oppskrift (Garnstudio/Drops sine er omtrent håpløse å følge), uten at jeg har strikket den vil jeg tro Nøstebarn sin er OK. Lån boken "Strikk til Nøstebarn" på biblioteket, eller kjøp den om du har planer om å strikke mer barne- og babytøy etterhvert. Det er også noen fine oppskrifter til voksen i den boken.

Husk at når du strikker har man to "basismasker": Rett og vrang. Uansett hvor innviklet og vanskelig mønsteret er, er det i bunn og grunn rett og vrang man strikker.

Les mønsteret helt gjennom. Om det ser vanskelig ut må du ikke få panikk. Begynn øverst og strikk deg gjennom. Det er gjerne lettere å forstå oppskriften når du sitter med strikketøyet i hendene.

Dersom du står fast kan du søke hjelp her, på Hobbyboden (norges største håndarbeidsforum) eller søke opp videoer på YouTube.

Skrevet

Sjekk med siden til Norsk strikkeforum. Der er det vel ikke noe du ikke får hjelp til. De som er der er supermennesker etter min mening. Har selv fått mye hjelp der.

Gjest Nanette
Skrevet

Da har jeg kjøpt garn og skal prøve å strikke ribbebukse. Jeg har aldri strikket på strømpepinner tidligere, men det er vel ikke vanskeligste i verden? Eller? Jeg skal ikke følge fargemønsteret men tenkte 3-4 riller i samme farge før jeg skifter farge. 3 rett og 3 vrange. Tenkte å prøve på denne: http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=29&lang=no

Takker for tips til strikkeforum, skal ta en titt på de. :kaffekopp:

Gjest Nanette
Skrevet

Da har jeg stoppet opp fordi jeg ikke skjønner oppskrifta.

Når arb måler 10-13-14 (15-16) cm økes det på hver side av 3 rett midt foran - les Øketips - øk på hver 2.omg totalt 12 ganger = 108-120-120 (132-132) m.

Øketips: Hent opp tråden fra forrige omg og strikk denne rett eller

vrang ettersom det som passer inn i vrborden - de 3 første m som økes strikkes rett, de 3 neste vrang osv.

Hvor er midt foran? Skal jeg telle fra start og når jeg har strikka halvparten av maskene så har jeg kommet omtrent midt på, og skal derfra begynne å øke? Eller skal jeg starte med øking? Jeg skjønner svært lite av oppskriften.

Skrevet

Der har du grunnen til at jeg bruker Drops-oppskrifter svært lite..

Uansett, "midt foran" er over der du skal ha delingen for beina. På bilde nr. 2 på oppskriften ser du hvordan det skal bli etterhvert.

Tror ikke det er så nøye hvor du har "midt foran" så lenge du er konsekvent.

Gjest Nanette
Skrevet

Norsk strikkeforum får jeg ikke engang til å registrere meg fordi jeg får til svar at svaret er feil på sånn sikkerhetsgreier og der må man være registrert for å skrive.

Derfor spør jeg her, det MÅ da være noen som kan å strikke her på dette forumet vel??

Så jeg spør igjen:

Jeg sitter fast her på oppskrifta:

Når arb måler 10-13-14 (15-16) cm økes det på hver side av 3 rett midt foran - les Øketips - øk på hver 2.omg totalt 12 ganger = 108-120-120 (132-132) m.

Øketips: Hent opp tråden fra forrige omg og strikk denne rett eller

vrang ettersom det som passer inn i vrborden - de 3 første m som økes strikkes rett, de 3 neste vrang osv.

Hvor er midt foran? Skal jeg telle fra start og når jeg har strikka halvparten av maskene så har jeg kommet omtrent midt på, og skal derfra begynne å øke? Eller skal jeg starte med øking? Jeg skjønner svært lite av oppskriften.

Gjest Nanette
Skrevet

Der har du grunnen til at jeg bruker Drops-oppskrifter svært lite..

Uansett, "midt foran" er over der du skal ha delingen for beina. På bilde nr. 2 på oppskriften ser du hvordan det skal bli etterhvert.

Tror ikke det er så nøye hvor du har "midt foran" så lenge du er konsekvent.

Men er det der jeg starter da? Eller er det regnet fra start til midten av alle maskene, og da er det midten og der skal jeg øke, midt på arbeidet og ikke ved start?

Skrevet (endret)

Men er det der jeg starter da? Eller er det regnet fra start til midten av alle maskene, og da er det midten og der skal jeg øke, midt på arbeidet og ikke ved start?

Det går for det samme hvor du starter å øke, så lenge det er på hver side av 3 rett.

Sammenlign strikketøyet ditt med bildet i oppskriften mens du strikker.

Du kan prøve å melde deg inn på Hobbyboden også, der er det mye hjelp å hente!

Endret av PecanPie
Gjest Nanette
Skrevet

Hvor blir det penest å starte å øke? Hvos ville du ha startet å øke? :)

Skrevet

Jeg ville nok startet å øke når jeg har strikket 1/4 av maskene omtrent. Eller etter halvparten av maskene.

Da ville jeg nok strikket til jeg hadde kommet til den "3 rett" som er der jeg ønsker å øke, enten 1/4 eller halvveis på "runden rundt". Deretter hadde jeg økt 1 rett, 3 rett, øk 1.

Neste runde ville jeg strikket rett over disse fem maskene.

Så ville jeg ha strikket til økningen, 1 rett, øk, 3 rett, øk, 1 rett.

Rett over alle disse maskene.

2 rett, øk, 3 rett, øk, 2 rett

Rett over alle disse maskene.

3 rett, øk, 3 rett, øk, 3 rett

Når jeg da kommer tilbake til dette stedet ville jeg strikket 3 rett, 1 vrang, 3 rett, 1 vrang, 3 rett.

3 rett, 1 vrang, øk, 2 rett, øk, 1 vrang, 3 rett

Osv. På den måten lager man nye "ribber" i skrittet. Husk at resten av buksa er i ribbestrikk, disse maskene er bare der man skal øke.

Nesten så jeg lurer på å strikke denne nå, siden jeg har engasjert meg sånn i den. :sjenert:

Gjest Nanette
Skrevet

Tusen takk Pecanpie, du er en engel! :klemmer: Du forklarer så bra, nå skal jeg prøve på dette! :kaffekopp:

Skrevet

Lykke til Nanette. :tommelopp:

Det er egentlig ikke så vanskelig, men Garnstudiooppskriftene kan være litt vanskelige å tolke.

Gjest Nanette
Skrevet

Forresten; skal jeg strikke rett over alle de første økemaskene? Der det står øk?

Skrevet

Forresten; skal jeg strikke rett over alle de første økemaskene? Der det står øk?

Ja, fram til du har økt tre ganger. Da trikker du vrangt over de økte maskene, fram til du har økt totalt seks ganger (tre rett, tre vrang). Så gjentar du, fram til du har økt totalt 12 ganger (mener jeg det sto i oppskriften).

Gjest Nanette
Skrevet

Takk for god veiledning! :) Kan hende jeg spør mer underveis men dette hjalp kjempemye! :klemmer:

Skrevet

Hvordan går det med strikkingen? Begynte på samme buksa i dag, og er snart ferdig med økningene. :)

Gjest Nanette
Skrevet

Så flink og rask du er! Jeg har starta på det ene benet, første gang jeg strikker med strømpepinner så det går seint. Skal strikke enda en bukse rett etter at jeg er ferdig med denne mens jeg har det enda i fingrene. :)

Gjest Nanette
Skrevet

Pecanpie, strikker du med strømpepinner eller rundpinne på beina? Jeg strikker med strømpepinner men det går jo så tregt, tar så lang tid. Er det vanlig? :sjenert:

Skrevet

Hvis du ikke er vant med å strikke med strømpepinner kan det fort ta litt tid. Man bruker jo en del tid på å skifte pinne, sånn i det store og det hele. Dessuten er jo ribbestrikk kjedelig.. :sjenert:

Jeg strikker begge beina samtidig på én rundpinne, hehe! Teknikken jeg bruker kalles også "magical loop", det ligger haugevis med mer eller mindre gode instruksjonsvideoer på nettet. Det går ikke veldig mye fortere enn om jeg hadde strikket ett ben om gangen, man strikker jo én runde på hvert ben om gangen, men jeg bruker ensfarget garn og har bare en viss mengde, så da er det greit at jeg vet at de blir like lange.

Uten at jeg har sett videoen med lyd, tror jeg

videoen er god. For å strikke på rundpinne trenger du en ganske lang pinne (jeg vil tro 60 eller 80 cm holder når du skal strikke ett ben om gangen på akkurat denne buksen) som har rette spisser. Pinner kjøpt på strikkebutikker i metall eller bambus skal passe fint tror jeg, selv bruker jeg omtrent bare KnitPro utskiftbare. Det er en veldig grei teknikk når du får den i fingrene, men litt knot er det jo til å begynne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...