Gå til innhold

New York, New York!

Sarafina

Anbefalte innlegg

Tenkte å reise til New York for første gang i mars, og gleder meg masse! Har noen tips til hvilket område jeg burde velge å bo? Er jo førstegangsturist der, så vil gjerne at det skal være i nærheten av de viktigste severdighetene (og shoppingen!).

Noen sier jo at Manhattan er så dyrt at det lønner seg å bo utenfor, men jeg vet ikke..? Jeg tenker at cirka 1200 kroner per natt for et dobbeltrom er greit å betale, men helst ikke mer enn det.

Og en ting til: når på året er det best å reise til New York?

Jeg tenker på midten / slutten av mars. Men kanskje er det bedre å vente til litt lenger utpå våren, eller til høsten igjen?

Blir takknemlig for alle svar :)

Ps. dette hotellet har jeg sett litt på:

http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g60763-d93346-Reviews-Salisbury_Hotel-New_York_City_New_York.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Dette er en diskusjon som kommer opp innimellom - noen hevder at man bo på Manhattan (og helst i vegkrysset Times Square) :gjeiper: Jeg har bodd både i Midtown og i Long Island City som ligger rett over East river (altså utenfor Manhattan). På vår siste tur valgte vi Long Island City fordi prisene på hotell der var ca halvparten av hotellene på Manhattan. For vår del var det ikke noe problem å bo utenfor Manhattan ettersom det kun var 2 stopp med subway'en til Manhattan og dermed var det utrolig enkelt å komme seg rundt.

Her er et NYC reisebrev som jeg har laget etter en tur i november 2007: http://gardkarlsen.com/NYC_travelogue_2007.htm . Jeg har også laget dette kartet http://gardkarlsen.com/NYC_google_map.htm . Det viser hvor en del av attraksjonen ligget, restauranter som vi besøkte samt hotellene som vi har brukt. Du kan klikke på markørene for å få mer info. Lykke til med planleggingen :-) Ta kontakt hvis du har noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd i Midtown, syns det var et fint utgangspunkt for hele Manhattan. Vi var så dumme at vi gikk mye mer enn vi tok taxi nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på Upper West Side da jeg var der i juni, rolig og fint strøk, men jeg kommer nok ikke til å bo der igjen. Vil bo "downtown" neste gang, helst ikke så langt unna SoHo (masse gode restauranter og shopping) og områdene der. Virket som at det var der det "skjedde".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, og reisebrevet er til stor hjelp Gard!

Hva tror dere om å bo på 57th Street? Er det i nærheten av East Village og Soho, som jeg har hørt skal være kule områder?

Salisbury Hotel som jeg har sett på virker bra synes jeg, har fått bra anmeldelser og er veldig rimelig til å være på Manhattan.

Ellers, hvilken årstid synes dere det er best å være i New York?

Jeg har ikke kjempegod råd akkurat nå, men dollaren er jo lav. Satser på å holde meg til max 1000 kroner per dag (i tillegg til reise og hotell altså), håper det holder til både shopping, restaurantbesøk, vin og opplevelser! :)

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57th street er helt oppe ved Central Park mens Soho og Villagene (hehe) er helt i andre enden nesten "nederst". Langt nok å gå men greit med taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57th street er helt oppe ved Central Park mens Soho og Villagene (hehe) er helt i andre enden nesten "nederst". Langt nok å gå men greit med taxi.

Okay, takk skal du ha! hehe jeg er helt nybegynner på New York :) skal se nærmere på kartet jeg. Men jeg kan jo bruke taxi da. Ellers da, er 57th et bra område som utgangspunkt for å oppleve Manhattan?

Prisen var bare 7.500 for seks netter per rom, og det syntes jeg var en bra pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang en sånn tråd kommer, vil jeg skrive at snart kommer Gard og sier han har bodd på Long Island. Men jeg rekker det aldri :fnise:

Jeg er en av dem som sverger til Manhattan, helst Midtown så man kan gå over alt :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang en sånn tråd kommer, vil jeg skrive at snart kommer Gard og sier han har bodd på Long Island. Men jeg rekker det aldri :fnise:

Jeg er en av dem som sverger til Manhattan, helst Midtown så man kan gå over alt :)

Hehe...ja, jeg vil bare at folk skal være litt mer nyanserte. Manhattan er faktisk en stor "øy" og det er ikke sikkert at det å bo f.eks. helt sør eller helt nord på Manhattan er så mye bedre enn å bo f.eks. i Brooklyn eller New Jersey. Folk må som regel ty til subway uansett så det viktigste er å finne et hotell som er i nærheten av en subway linje som kan få deg raskt til de tingene som du har lyst å besøke. Og vi valgte hotellet i Long Island City fordi det var ganske billig, ganske nytt og hadde til og med gratis internet og frokost. Men nå har det skjedd mye på reisefronten siden vi var der...med en total kollaps i økonomien har det blitt billigere å bo på Manhattan og da er det helt klart et veldig godt alternativ. Var ikke det politisk korrekt svart eller? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har det skjedd mye på reisefronten siden vi var der...med en total kollaps i økonomien har det blitt billigere å bo på Manhattan og da er det helt klart et veldig godt alternativ. Var ikke det politisk korrekt svart eller? :-)

Joda :) Setter stor pris på reisebrevene dine, jeg. Det er sikkert ulike oppfatninger om det, men jeg synes man opplever mest i New York til fots. Selv om det er lange avstander. Fra Midtown kan man gå både til Central Park og museumsdistriktet, og motsatt retning til Battery Park og sydenden av Manhattan. Men jeg kjenner helt klart folk som definerer gangavstand annerledes enn meg, og ikke ville drømt om å gå så langt. Noen syns det er for langt å gå over Brooklyn Brigde til og med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE dra om sommeren :fnise: Vi dro i juni og varmen var uutholdelig:( Jeg ville dratt om våren eller høsten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har lagt merke til at du er veldig aktiv i reiseforumene Gard, og det er jo kjempebra! Å reise er å leve - er det ikke det det heter?

Da lurer jeg på: hva er det beste stedet du har vært? Og da tenker jeg både på by, strand osv. atskilt.

Jeg reiser forresten til New York den siste uka i mars. Hva tror dere om klimaet da? Har lest på statistikken at mars faktisk er kaldere enn november i NY, men jeg håper på litt varmere vær da, reisr jo i slutten av måneden...

GLEDER MEG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kom jeg på et spørsmål til! Jeg elsker filmer og tv-serier, og i New York er det vel mulig å få med seg en innspilling, talkshow eller liknende?

Noen som har tips? Jeg elsker alle talkshowene som Ellen, Oprah, David Letterman osv., og andre show er heller ikke å forakte.

Dessuten er det jo sightseeing-turer med temaer som sex og singelliv, Gossip Girl etc..?

Noen som har tips?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen holder til i LA og Oprah i Chicago :P

Den Sex and the City-touren tror jeg du kan bestille på forhånd, prøv å google sex and the city tour :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i NY i høst, og bodde på dette hotellet http://www.cosmohotel.com/

Anbefales på det sterkeste! Hotellet er ikke noe luksushotell, men de rengjør rommet hver dag, og skifter håndklær o.l. Rommene var litt små, men plettfritt når det kom til renhold. Og badet var flislagt, fint og rent. Vi var en gjeng, så var innom 4 forskjellige rom, alle like bra. Kostet ca. $200 natten.

Subway rett utenfor hotellinngangen, så du slipper å gå så langt. Er det ett tips jeg vil gi folk som reiser til NY, så er det å droppe taxi, og ta beina fatt! Eller subway. Vi tenkte taxi var billig (i forhold til norske priser er det jo det), men det er mye trafikk, tar tid, og blir fort noen hundrelapper per dag! T-bane er så utrolig mye kjappere.

Hotellet ligger ikke langt fra SoHo og ground zero, SoHo er desidert best for shopping. T-banen utenfor hotellet går direkte opp til times square, og derfra er det bare til å traske rundt og se fifth ave. o.l.

Et par kvartaler fra hotellet finner du en butikk som heter Amish, dagligvare, der shoppet vi frokost hver morgen. Uendelig med frukt og helsekost til en billig penge. Ble jordbær og blåbær i enorme mengder hver dag. Greit hvis du vil slippe feitende amerikanske frokoster. Anbefaler også Olive Garden hvis det er litt stramt med penger, de har god mat til en billig penge. Og du får alltid god salat til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, på times square har de et turistkontor. Det fant vi ut siste dagen:(

Men der får du en stor og fin guide bok gratis, der det er oversikt over alt av restauranter, shopping, film, teater, museum, osv.. Turistkontoret ligger rett ved fridays om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser til New York i påsken og fikk et veldig bra tilbud (håper jeg) på The New York Helmsley. På hotellets egen nettside har de ulike tilbud hvis du bestiller lang tid i forveien, og for vår del klaffet det med et tilbud der vi betalte for to netter hvis vi ble i tre. Vi skal være der seks netter, og endte opp med en gjennomsnittspris på 190 dollar natta.

Har jo ikke vært der enda selv, men det har i alle fall gode tilbakemeldinger på Tripadvisor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Sex and the City-turen på det sterkeste, vi storkoste oss ihvertfall;) Bestilte på nett (husker ikke nettsiden akkurat nå), skrev ut "billettene":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i Murray Hill (på Manhattan) og det fungerte utmerket for vår del. Så lenge man bor nært en subwaystasjon er det, som Gard sier, ikke så nøye hvor man egentlig bor.

Men vi forvillet oss over til Queens en sen, sen kveld, og det var ikke noe særlig trivelig å gå opp i gaten der for å komme over til andre siden av subwayen. Der var det veldig øde, bortsett fra noen gjenger som hang på gatehjørnene... :overrasket: Syns det var skummelt, jeg! Hehe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...