Gå til innhold

Hvilke navn kunne du brukt på dine barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å ta del i den Alexsander diskusjonen. Jeg har et etternavn som skrives med O, men uttales med Å. Veldig mange som skriver å, og det er veldig irriterende og rette det opp hele tiden. (Og det ser idiotisk ut med Å.)

Alexsander er korkete å uttale, og enda vanskelig å skrive. Fetteren min heter Paul + et annet navn, og det er mange som skriver det som Pål, pga. litt utenlandsk uttale.

Hvorfor i all verden må en gjøre ting så vanskelig? Om du liker å si det med dobbel s, så gjør det, men for barnet skyld så hadde det vært best å skrive det på tradisjonssett. Alexander eller Aleksander.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedvig er også fint! :)

Hmmm... Sitter med følelsen av at jeg har hengt meg opp i jentenavn fra Ibsen sine stykker. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedvig er også fint! :)

Hmmm... Sitter med følelsen av at jeg har hengt meg opp i jentenavn fra Ibsen sine stykker. :sjenert:

:strix: til deg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å uttale det "Aleks-sander"? Blir ikkje det veldig "snublete"? Dei fleste vil vel uttale Alexander/Aleksander som "Alek-sander". Ville du verkeleg uttalt dei to s-lydane på rad? Eg tvilar...

Nei.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Nei, kva?

Nei, det går ikkje an å uttale det med to s'ar, eller nei, det blir ikkje snublete å uttale det med to s'ar?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kva?

Nei, det går ikkje an å uttale det med to s'ar, eller nei, det blir ikkje snublete å uttale det med to s'ar?

Som sagt: nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som et barn av litt for oppfinnsomme foreldre, gi barnet deres et navn med en "naturlig" stavemåte.. Sofia trenger ikke bli Zophia.. Har dere funnet et fint navn dere er fornøyde med er det null poeng i å gjøre det mer spesielt med en stavemåte som ikke er logisk for andre enn dere selv.. Å måtte stave navnet sitt er selvfølgelig ikke verdens undergang, men når du har hørt "jøss, det var en snodig stavemåte" x antall ganger blir man bare litt smålei...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jente: Ronja, Aurora, Lara, Sophia, Anna, Leah, Christina, Alexandra.

Gutt: Nathaniel, Nicholas, Nick, Marcus, Jasper, Benjamin.

+++ :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, kva svarar du nei på?

Gjer du deg vrang med vilje eller?

Eg spør berre fordi eg er interessert i namn og stavemåtar, og meiner at det rett og slett ikkje er mogleg å uttale namnet Alexsander utan å konsentrere seg skikkeleg kvar gong... Det blir akkurat som folk som gir ungane dobbeltnamn der fyrstenamnet ender på same bokstav som andrenamnet startar på, som feks Jon-Nils, Tom-Martin osv. Ser/høyrer du verkeleg ikkje at det blir ufatteleg tungt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du personlig fornærmet?? Dette var da (etter min mening..) en morsom tråd.. og på et diskusjonsforum må man tåle at man blir utfordret på det man sier. Alexsander er jo faktisk uvanlig, ikke så rart folk lurer på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å uttale det "Aleks-sander"? Blir ikkje det veldig "snublete"? Dei fleste vil vel uttale Alexander/Aleksander som "Alek-sander". Ville du verkeleg uttalt dei to s-lydane på rad? Eg tvilar...

Får ikke håpe han blir en lesper :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg får bare beklage, fordi jeg mente virkelig ikke noe med at jeg skrev nei. Jeg er verken sint eller sur, og jeg beklager hvis det ble tolket slik. Jeg synes diskusjonen er interessant selv, men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal skrive, siden jeg har forklart mine synspunkter før mange ganger. Det er ikke meningen å virke vrang, men for er det verken vanskelig eller uvanlig å uttale navnet slik, og det har jeg også forklart tidligere.

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, jeg får bare beklage, fordi jeg mente virkelig ikke noe med at jeg skrev nei. Jeg er verken sint eller sur, og jeg beklager hvis det ble tolket slik. Jeg synes diskusjonen er interessant selv, men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal skrive, siden jeg har forklart mine synspunkter før mange ganger. Det er ikke meningen å virke vrang, men for er det verken vanskelig eller uvanlig å uttale navnet slik, og det har jeg også forklart tidligere.

ok, hørtes ut som du gikk inn for å være vanskelig eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skikkeleg nysgjerrig, eg, på korleis det er mogleg å meine at det verken er tungt eller vanskeleg å seie "Alekssander". Kva med Jon-Nils og Tom-Martin då? Tykkjer du det og er grei skuring?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skikkeleg nysgjerrig, eg, på korleis det er mogleg å meine at det verken er tungt eller vanskeleg å seie "Alekssander". Kva med Jon-Nils og Tom-Martin då? Tykkjer du det og er grei skuring?

Hvis man skal si Alexsander og få med seg alle bokstavene, må man si Aleks-liten-pause-sander. Riktig det, Imli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal si Alexsander og få med seg alle bokstavene, må man si Aleks-liten-pause-sander. Riktig det, Imli.

Er det eg prøver å få fram, men ikkje så lett å gjere det skriftleg ;) Du forklarte det betre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Alex og Sander kan gå sammen, men jeg stusser over måten det er satt sammen på. Staveproblemene er allerede tatt opp, men hva med uttalen? Alexsander må jo rette på andre mer eller mindre hver gang man møter nye personer som skal rope en opp, f.eks. i skolesituasjon, som mest sannsynlig vil rope opp "Aleksander" (med mindre man sier fra på forhånd).

Man gjør selvsagt som man vil, men jeg mener at det er greit å tenke gjennom navnene, uttale og stavemåte, før man gir det til et barn.

Selv har jeg ikke tenkt gjennom navn, men jeg liker Oddbjørn ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...