Gå til innhold

Hvor mye gir dere i bursdagsgave til en 17-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Det nærmer seg 17-årsdagen til 17-åringen vår.

Han bor hos sin mor og lurer på i dette tilfellet hvor mye dere gir i beløp i bursdagsgave?

Vi opplevde nemlig i fjor bursdag til søsterens bursdag og til jul forøvrig at moren "smisker" med ungene for å gi de høyest gave. Dette er en "lek" vi ler av og ikke gidder å være med på. Ifjor bursdag fikk søstra(14 år) 2000 kr! Vi ga 400 pluss litt klær. Jeg syns dette tar helt av. Heldigvis er ungene takknemlige uansett, men dere skjønner sikkert at det hadde vært fint med en slags bekreftelse på hva som er vanlig. Hva gir dere?

Hilsen Lykkelit1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en 1000-lapp og ting jeg trengte (nattpysj til ca. 200kr og noen glass til ca. 200kr) da jeg ble 17 for to år siden. Dette var fra både mamma og pappa. Jeg ble såklart superglad og takknemlig, men hadde blitt like takknemlig for "bare" gavene eller for en mindre sum enn 1000 kroner i tillegg til gavene.

Skrevet

17 kroner? "Her har du - for hvert år du har levd, gutten min" og så smiler du ditt søteste smil. Hans spørrende ansikt er sikkert verdt spøken :gjeiper:

En tusenlapp, kanskje?

Skrevet

Då eg fylde 17, budde eg i USA, eg fekk ein tur til california + litt små ting :)

Men det er fordi eg allereie var der og var då ei fin mulighet.

Skrevet

Jeg synes rundt 1000 kr er greit, eller 500 kr og noen klær, evt andre ting han ønsker seg.

Synes selv at 2000 kr er mye å gi til en 17-åring. Men har likevel hørt om flere som får 20 000 til BSU osv til 16-årsdag, så ikke vet jeg. Det varierer vel fra familie til familie :-)

Skrevet

500 + klær er vel passe, men jeg synes ikke 2000 var overdrevet heller. Kommer helt ann på hva som er vanlig i familien og sånt. Jeg har alltid fått dyre bursdagsgaver, men ofte også nødvendige. Til 17-årsdagen min fikk jeg 1000 kroner + mørkekjøringskurs (som en del av kjøreopplæringen. Ikke veldig morsom gave, men nødvendige greier). Ellers har jeg brukt og fått feks dyre allværsjakker eller boblejakker, så det å bruke mye penger på gaver trenger ikke nødvendigvis å være helt feil, spesielt ikke hvis man kjøper nødvendige ting...

Gjest BabyBlue
Skrevet

Får vel dyrere ting jeg har bruk for (kvalitetsjakker, mobil) eller penger. 2000 er ikke helt på tryne, om det var ment for datteren din å bruke det på noe hun trenger og ellers ikke har hatt råd til. Men om det bare var et tilfeldig beløp å bruke på tull blir det litt unøvendig?

Hva som er vanlig synes jeg burde komme ann på foreldrenes økonomi.

Skrevet

Til 17 årsdagen min fikk jeg en vinterjakke til 3000 kroner, men det er jo forsåvidt noe jeg har nytte av og jeg har den jakken fortsatt. Da jeg stod på snowboard fikk jeg somregel sessongkort i bursdagsgave, men om det var noe mine foreldrene mine mente ikke var nyttig, som klær osv fikk jeg rundt 1000 lappen, bortsett fra 20 årsdagen fikk jeg en tv til 6-7 tusen.

Er ikke pengene som teller egentlig, til jul i år fikk jeg parfyme og litt småtteri, mens min søster fikk iphone 4. Klager ikke jeg selv om gaven hennes kosta sikkert 5-6 ganger så mye.

Spørs jo litt på økonomien deres, men om dere har bra økonomi syns jeg rundt 1000 kroner er ganske passe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...