Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire forbrukslån på tilsammen ca 120000 etter en dum og slitsom periode i mitt liv. Har også studielån på ca 150000. Jeg tjener gjennomsnittelig (380 000) i året, men denne forbruksgjelden tynger meg. Jeg eier ikke bolig eller bil jeg kan selge, og alt jeg har til overs går med til renter og gebyrer på disse lånene. Har prøvd å få refinansiering hos de som driver med det, men der har jeg enten fått avslag eller tilbud om å låne 10 til 30000 med en rente på 22%, noe som ikke er aktuelt. Jeg har ingen som kan stille som kausjonist/sikkerhet og ingen som kan gi meg et privat lån. Har kuttet ned der jeg kan, flyttet til billigere og mindre leilighet, kun strøm utenom mtp utgifter. Noen som har vært i samme situasjon og fått hjelp? Er det ev. en ide å melde seg som student igjen og ta opp studielån for å betale ned forbrukslånet? Er vel 80000 i året studenter får nå?

Hilsen dum anonym bruker som vil komme på rett kjøl.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt kontakt med banken der du har lønnskonto? De er ofte mer fleksible enn banker hvor du ikke har like langt kundeforhold.

Skrevet

Har du tatt kontakt med banken der du har lønnskonto? De er ofte mer fleksible enn banker hvor du ikke har like langt kundeforhold.

Det stemmer at hovedbanken ofte er enklere å få refinansiert forbruksgjeld i, men det forutsetter at en har noe å ta pant i. Hvis ikke vil det være et usikret lån og da kompanserer banken den ekstra risikoen dette er med en høy rente.

Ts, har du foreldre eller andre som kan stille sikkerhet i egen bolig (realkausjon) for deg? Da kan du refinansiere og få boliglånsrente. Hvis det er slik at du sliter med å betale forbruksgjelden, og ikke har mulighet til å stille med tilleggssikkerhet, er det mulig å forhandle med hver enkelt kreditor slik at du får til en nedbetalingsplan ut fra hva du faktisk har økonomi til å betale. Men ut fra inntekten din bør du ha mulighet til å betale gjelden din. Da er det slett ikke sikkert kreditorene er villig til å endre betingelsene. I tilfelle bør du prøve og betale en del mer enn minstesummen i måneden slik at gjelden faktisk minker.

Skrevet

Uansett synes jeg du skal ta kontakt med banken din for en samtale. Trolig vil et samlet forbrukslån i banken være billigere enn 4 ulike forbrukslån hos ulike (og dyrere?) tilbydere. Banken kan kanskje samle lånene dine på ett sted. Det beste ville da også vært om for eksempel foreldre kunne stilt med realkausjon, slik at du får lavere rente.

Skrevet

Det stemmer at hovedbanken ofte er enklere å få refinansiert forbruksgjeld i, men det forutsetter at en har noe å ta pant i. Hvis ikke vil det være et usikret lån og da kompanserer banken den ekstra risikoen dette er med en høy rente.

Ts, har du foreldre eller andre som kan stille sikkerhet i egen bolig (realkausjon) for deg? Da kan du refinansiere og få boliglånsrente. Hvis det er slik at du sliter med å betale forbruksgjelden, og ikke har mulighet til å stille med tilleggssikkerhet, er det mulig å forhandle med hver enkelt kreditor slik at du får til en nedbetalingsplan ut fra hva du faktisk har økonomi til å betale. Men ut fra inntekten din bør du ha mulighet til å betale gjelden din. Da er det slett ikke sikkert kreditorene er villig til å endre betingelsene. I tilfelle bør du prøve og betale en del mer enn minstesummen i måneden slik at gjelden faktisk minker.

Hei,

nei har ingen foreldre eller andre som jeg kan spørre om dette. Foreldrene mine er trygdede og eier heller ingen bolig, søsken er for unge og annen familie er ikke nært nok.

Betaler mer enn minstesummen hver gang jeg har anledning til det, og har klart å blitt kvitt et lån på 10000. Problemet er de resterende hvor hverken banken eller nav vil gi meg rådgivning. Derfor jeg lurte på dette med studielån for å betale ned forbrukslånene...

Jeg trenger hjelp, men føler jeg blir avvist fordi jeg tjener for mye eller ikke eier bolig.

Skrevet

Jeg har fire forbrukslån på tilsammen ca 120000 etter en dum og slitsom periode i mitt liv. Har også studielån på ca 150000. Jeg tjener gjennomsnittelig (380 000) i året, men denne forbruksgjelden tynger meg. Jeg eier ikke bolig eller bil jeg kan selge, og alt jeg har til overs går med til renter og gebyrer på disse lånene. Har prøvd å få refinansiering hos de som driver med det, men der har jeg enten fått avslag eller tilbud om å låne 10 til 30000 med en rente på 22%, noe som ikke er aktuelt. Jeg har ingen som kan stille som kausjonist/sikkerhet og ingen som kan gi meg et privat lån. Har kuttet ned der jeg kan, flyttet til billigere og mindre leilighet, kun strøm utenom mtp utgifter. Noen som har vært i samme situasjon og fått hjelp? Er det ev. en ide å melde seg som student igjen og ta opp studielån for å betale ned forbrukslånet? Er vel 80000 i året studenter får nå?

Hilsen dum anonym bruker som vil komme på rett kjøl.

Du skriver at du står helt alene og ikke har mulighet å få hjelp av foreldre osv. Da blir det i så fall å refinansiere 4 forbrukslån til ett stort forbrukslån med tilsvarende høye renter. Gebyrene vil bli redusert og du kan spare noe, helt sikkert. Som Allison skriver ønsker ikke "seriøse" banker å gi forbrukslån i denne størrelsen. (jobber i bank selv). Mitt tips til deg: De gangene du får mer lønn(feripenger, desemberlønn, skattepenger) må du betale inn større summer. Erfaring fra min jobb tilsier at nesten ingen med vanlig lønn makter å betale ned forbrukslån over kr 50 000,-. Man betaler noe for så å trekke ut igjen. Man må betale i stor poster ( 10,15 tusen) a gangen. Drit i sommerferie bruk alt du kan på lånet. Få det ned i null og start planer om egen bolig i stede... :)

Skrevet

Mulig du har søkt hos denne banken, men tipser likevel :)

www.yabank.no

Ut ifra hva jeg forstår har de privatlån opp til 250 000,- hvor du med din inntekt klassifiseres til å få lån...verdt et forsøk :)

Nav er også forpliktet til å sette deg i kontakt med deres økonomiske rådgiver :)

Lykke til!

Skrevet

Har du prøvd bank2, de er vel mer eller mindre spesialisert på vanskelig gjeld. Vet de har blitt brukt en god del ved refinansiering.

Hvis du får store gjeldsproblemer er det en liste over gratis rådgivingstjenester her.

• 1 måned senere...
Gjest Blondie65
Skrevet

Bank2 hjelper kun de som har misligholdt lånene sine.

Jeg ville forhørt meg med egen bank om de kan gi et lån på hele eller noe av summen som gikk over et antall år slik at rente+avdrag her går ned.

Hvis du skal registrere deg som student og få lån kan du ikke ha fulltidsjobb. Hvordan skal du finansiere studiene hvis hele studiegjelden skal gå til nedbetaling av forbruksgjelden?

Jeg ville laget en plan for å betale ned over et visst antall år. Finn ut hvor mye du må betale pr måned for å få det til og betal ned et og et lån på denne måten. Du vet allerede psykisk effekt av å bli kvitt et lån. Det virker som du er godt i gang og fortsett sånn så skal du se at du snart er på rett spor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...