Gå til innhold

Nespresso

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Har fått meg kaffemaskin og mottatt 16 forskjellige kapsler (smaksprøver).

Har prøvd 3 eller 4 til nå, men synes egentlig de er ganske like i smak?

Det er helt forskjellige farger på kapslene, så de skal ikke ligne sånn sett.

Men jeg bruker en kopp som akkurat får plass på maskinen (ca 100-150 ml tipper jeg).

Er det veldig viktig å lage kaffen etter den anbefalte størrelsen som står på nettet til hver type? Espresso, Lungo osv. Altså bruke en kapsel til den koppen den faktisk er beregnet til?

Synes det kan bli veldig sterkt å bruke en hel kapsel på en kopp som bare er 25 ml!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ofte espressovariantene som Lungo også, funker helt strålende. :)

Jeg har kopper som passer til både lungo og espresso, men noen ganger får jeg lyst på en "stor" kopp kaffe og da bruker jeg to kapsler og kjører dem på lungo. :)

Håper du skjønte noe av svaret mitt og at det var noe hjelp i det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For variasjonens skyld jukser jeg innimellom og bruker en espresso som lungo, dvs. med mer vann enn den skal ha. Velger da en av de sterkere typene, som f.eks. den svarte. (Husker ikke i farta hva den heter.) Ellers så er favoritten til hverdags den grønne lungoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager en kopp espresso slik den skal lages, og så tar jeg ut kapselen og fyller på med vann fra maskinen. Americano. :)

Jeg kjører ikke veldig mye vann gjennom kapselen, foretrekker heller påfyllet etterpå. Synes også smakene kommer bedre fram da, men det kan være at jeg innbiller meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker den Dulcao do Brasil. :) Kan ikke si jeg kjenner noe honningsmak, men syns den har en veldig sterk og aromatisk kaffesmak som skiller seg fra de andre. :) Ristretto (den sorte) er ganske sterk på smak, men litt bitter for min del. Kanskje man kjenner det mer på lukt og bitterhet i kaffesmaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere!

Har fått meg kaffemaskin og mottatt 16 forskjellige kapsler (smaksprøver).

Har prøvd 3 eller 4 til nå, men synes egentlig de er ganske like i smak?

Det er helt forskjellige farger på kapslene, så de skal ikke ligne sånn sett.

Men jeg bruker en kopp som akkurat får plass på maskinen (ca 100-150 ml tipper jeg).

Er det veldig viktig å lage kaffen etter den anbefalte størrelsen som står på nettet til hver type? Espresso, Lungo osv. Altså bruke en kapsel til den koppen den faktisk er beregnet til?

Synes det kan bli veldig sterkt å bruke en hel kapsel på en kopp som bare er 25 ml!

Hei, jeg synes kaffetypene er veldig forskjellige. Generelt sett er det ganske viktig å bruke den riktige mengden væske, men det er jo opp til deg selv. Likevel, prøv å lage litt mindre mengde enn du pleier og bruke f.eks Indriya, Ristretto eller Allegro. Da får du en skikkelig espresso, slik den skal være. mmm... :-).

Dersom du bruker for mye væske, blir kaffen overekstrahert og litt bitter og tynn.

S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kaffen fra nespresso har det med AROMOA heller enn smak å gjøre. I kaffekapslene ligger det kvernede kaffebønner, stort sett. Om du hadde sett for deg at variantene skulle komme som forskjellige kaffetyper får du sette deg ned og steame litt melk og ha i honningen ect. selv.

Selv elsker jeg den kaffen der. Foreldrene mine har en kaffemaskin som er mye dyrere og som er billigere i drift (kapslene fra nespresso er jo forholdsvis dyre med en 3-4 kroner per kopp), men for meg er det likevel den perfekte blandingen av enkelt å styre med på morningen og god smak. Jeg kjenner forskjell på de forskjellige typene, men det er jo ikke større enn forskjellen på forskjellige typer bønner i en kaffemaskin som maler hele bønner. Hvis du kjenner etter oppdager du at noen er bitre mens andre er fyldigere i smaken, noen har sterkere kaffesmak, og andre svakere og at det som sagt er litt forskjell i aromaen.

:)

Mine favoritter er Rosabaya og Arpeggio. Men varierer mye mellom espressovariantene. Lungo-smakene slo aldri helt an her i huset, hender jeg bestiller en tipakning av og til, men jeg synes rett og slett de er tammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kaffen fra nespresso har det med AROMOA heller enn smak å gjøre. I kaffekapslene ligger det kvernede kaffebønner, stort sett. Om du hadde sett for deg at variantene skulle komme som forskjellige kaffetyper får du sette deg ned og steame litt melk og ha i honningen ect. selv.

Selv elsker jeg den kaffen der. Foreldrene mine har en kaffemaskin som er mye dyrere og som er billigere i drift (kapslene fra nespresso er jo forholdsvis dyre med en 3-4 kroner per kopp), men for meg er det likevel den perfekte blandingen av enkelt å styre med på morningen og god smak. Jeg kjenner forskjell på de forskjellige typene, men det er jo ikke større enn forskjellen på forskjellige typer bønner i en kaffemaskin som maler hele bønner. Hvis du kjenner etter oppdager du at noen er bitre mens andre er fyldigere i smaken, noen har sterkere kaffesmak, og andre svakere og at det som sagt er litt forskjell i aromaen.

:)

Mine favoritter er Rosabaya og Arpeggio. Men varierer mye mellom espressovariantene. Lungo-smakene slo aldri helt an her i huset, hender jeg bestiller en tipakning av og til, men jeg synes rett og slett de er tammere.

Hei dere!

TS igjen :)

Skal forsøke tipset om å bruke den mengden vann som er meningen for hver type.

Det er kanskje litt som med vin, mange forskjellige typer som ligner på smak, men har forskjellige aromaer og fyldighet. Blir nok mer trent etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

Trenger litt hjelp med melkesteameren.

det fulgte ikke med bruksanvisning til denne, siden den ble kjøpt brukt. Men har lest den på nettet da.

Her er min maskin: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://fixya.net/Products/N/Nespresso/177x150/c190_titanium_espresso_machine_4966.jpg&imgrefurl=http://www.fixya.com/support/nespresso/coffee_and_espresso_makers/page-2&usg=__Erbs0H7XzK6ibDdmYsOIZUNDjvc=&h=150&w=177&sz=5&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=dC2uT1TjxwlIiM:&tbnh=120&tbnw=141&ei=CC9UTcD3GJCdOvux_OwI&prev=/images%3Fq%3Dnespresso%2Bc190%26um%3D1%26hl%3Dno%26biw%3D1280%26bih%3D685%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=1087&vpy=118&dur=2223&hovh=120&hovw=141&tx=120&ty=25&oei=CC9UTcD3GJCdOvux_OwI&esq=1&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:7,s:0

Men så var det med en sånn gummislange til steameren.

Hvordan skal jeg bruke den egentlig?

Fant ikke bilde av den. Virker ikke som den hører til selve maskinen egentlig.

På maskinen er det bare et rør ved siden av.

Og hva som er forskjellen på Cappuchino og CaffeLatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg melkesteamer til min nespresso maskin, men min mor har det til sin, og hvis jeg husker riktig skal den slangen være tilkoblet til en annen fancy liten dings som festes på vanndysen, og så skal slangen gå ned i et glass melk, slik at melken går gjennom slangen, den fancy dingsen, og så kommer melkeskummet ut av vanndysen, og dermed oppi koppen som det skal være melkeskum i.

Ehm, ja det ble en veldig rotete forklaring, håper du forstod noe av det (og at jeg husket riktig nå!) :sjenert:

*med vanndysen så mener jeg det røret på siden av maskinen

Endret av Jaenelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg melkesteamer til min nespresso maskin, men min mor har det til sin, og hvis jeg husker riktig skal den slangen være tilkoblet til en annen fancy liten dings som festes på vanndysen, og så skal slangen gå ned i et glass melk, slik at melken går gjennom slangen, den fancy dingsen, og så kommer melkeskummet ut av vanndysen, og dermed oppi koppen som det skal være melkeskum i.

Ehm, ja det ble en veldig rotete forklaring, håper du forstod noe av det (og at jeg husket riktig nå!) :sjenert:

*med vanndysen så mener jeg det røret på siden av maskinen

Tror jeg skjønner hva du mener :)

På side 5 her, ser du hvordan man gjør det med bare vanndysen (røret på selve maskinen). Det virker som at melken ikke går gjennom røret da, bare varmes og skummer det. Men man må vaske det etterpå da.

Er det forresten stor forskjell på å steame melk med vanndysen eller med slangesystemet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk ikke opp bilde via den linken, men jeg kan tenke meg at den slangen kanskje er for å gjøre det lettere på ett vis? :forvirret:

Ellers så er nespresso maskinen til min mor veldig gammel (men ser nesten lik ut som din), og på den tror jeg ikke det var mulig å steame melk uten å ha melkesteameren som ekstra tilbehør. Kanskje det kan ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UK_5023_mediaCrossUpSellImage.jpg

Kanskje linken virker nå?

Men er ca en sånn :)

Skal gå og prøve nå :)

Capucchino er det altså skummet og caffe latte er varm melk? :)

Fikk det til!

Ble veldig god kaffe!

Takk for hjelpen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...