Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 12 år, jeg har spillt håndball siden jeg var 6 år så jeg har spillt i 6år. Jeg lurer på om jeg er ammel nok til at jeg og en vennine av meg som har spillt i 5 år bynner som trenere for de som er 8 og 9 år? Må jeg vente noen år? Kan jeg være trener sammen med en jente jeg kjenner på 14 år? Har dere noen tips til meg?

Takk for hjelpa skal huske dere ♥

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann:-)

Som aktiv håndballtrener (og håndballmamma) så kan jeg i allefall prøve å svare deg.

Du er nok desverre i yngste laget for å trene et lag alene- vil nok også synes du er i yngste laget for å være med ei på 14.

MEN, når det er sagt- hva med å høre med de voksne trenerene for de aller yngste lagene i klubben du spiller? Om du kan få være med som trenerassistent? Jeg ville i allefall gjerne sagt ja til at både du og venninnen kunne være med på treninger, både for å hjelpe og tipse laget jeg trener (jenter 9). Fått hatt egne økter med opplegg hvor dere styrer hva som skal skje.

Men at du skal ta på deg et fast ansvar synes jeg du er for ung til. Det å være trener binder deg faktisk opp en god del. For det første må du ha et program klart i forkant av hver trening, så avviklingen av treninger/kamper- hva om du blir syk/ blir bedt i bursdag/masse lekser eller har kamper på samme tid som laget du trener?

I tillegg krever det å være trener for denne aldersgruppen mye mer enn bare det håndballfaglige- du skal tørke tårer, avverge krangler, diskuterer med trassige, slitne spillere, kunne gi et fullverdig tilbud både til de helt helt ferske på laget (som nesten ikke kan kaste ball) og til de som har holdt på i 3-4 år som nå har avansert til finter/tekniske skudd etc etc..

Jeg er som sagt trener for jenter 9. Vi trener foreløpig 1.5 time i uka, og skal øke til to treninger (a 1 time) hver uke. Jeg bruker ca 1-2 timer hver eneste uke bare på organisering av håndballakivtetene- i tillegg til selve treningene og kampene.

Jeg anbefaler deg igjen å heller spørre de voksne som allerede er trenere til de yngste om å få være assistenttrener. Få erfaring og lære. På sikt kan du ta et trenerkurs for så å kunne bli trener for et eget lag (de yngste trenerene i klubben vår er 17 år). Dommerkurs kan også kanskje være noe å tenke på (Vi har hatt 15-16åringer som dommere for 4er håndball i allefall)?

Skrevet

Dette var bra svart! Broren min spiller på gutter 8. Kanskje jeg kan snakke med oppmannen der og spørre om å være trenerassistent en trening og få ha hele oppleget en trening :-) Skal skjekke opp litt! Takk for svar.

Skrevet

Høres ut som en kjempegod ide!! Krysser fingre for at du får lov! For at du skal være best mulig forberedt anbefaler jeg at du leser litt på håndballforbundets sider om barnehåndball og ulike treningstips.

Bruker ofte tips fra disse sidene selv:-)

Håper du får lov, for jeg kjenner at jeg som selv er trener jubler over assistenter! (Har selv noen storesøstre som blir med på treninger og kommer med gode tips og råd).

(Gjentar også tipset om å vurdere dommer/kampleder-kurs for Isbjørnserien (4er håndball). Dette gir god erfaring til både eget spill og med tanke på trenerlærdom )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...