Gå til innhold

Til dere med barnehage barn:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere om ettermiddagen?

Asså, når spiser dere middag iforhold til kvelds, og hva slags aktiviteter gjør dere mellom disse måltidene?

Hva "ritualer" har dere på kveldsstellet?

Er dere mye ute nå, selv om det er mørkt, kaldt og drittvær?

Gleder meg til å få en liten en som livner opp dagene litt :) (kommer nok til å angre på at eg har sagt det senere men :rodmer: )

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Vi er ikke mye ute nå i ruskeværet. Barna er mye ute i bhg og de har ikke stort behov for å være ute. Vi tar det litt med ro med tegning/maling/lego eller andre leker, kanskje litt lesing. Bading, herjing og masse kos før det blir barne-tv, kveldsmat og lesing.

Skrevet

Datteren min kommer hjem ca. fire og legger seg sju, så det er ikke så mye tid til å være ute, dessuten får hun sin "dose" i barnehagen. Vi spiser middag når hun kommer hjem, men vanligvis vil hun ikke ha noe særlig, og får komme ut av stolen. Så ser hun litt DVD eller TV, pusler puslespill, bygger, løper rundt i leiligheten og herjer, eller vi leser bok. Så er det kvelds, stelling og legging.

Skrevet

Jeg henter datteren min halv fem og hun legger seg syv, så det er ikke mye vi får gjort. De dagene storesøsteren ikke skal på trening, spiser vi middag rundt fem, ferdig ca kvart over, ti på halv seks. Så rydder jeg opp etter middag, mens jentene leker. Jentene bader annenhver dag, fra seks til halv syv. Da er det Drømmehagen og en flaske med melk. Sitter gjerne på fanget mitt. Så i seng kl 19. Og det var den dagen...går alt for fort. :(

Skrevet

Når vi kommer hjem lager som regel jeg middag mens mannen rydder litt, og sønnen vår får gjøre det han har lyst til, og får spise litt frukt eller grønnsaker mens han venter på middag. Han liker å slappe av med en bok eller se tv eller ligge på gulvet med lekebilene sine. Han er ute ca halve dagen i barnehagen, så vi går ikke ut med mindre han har veldig lyst, og det er sjelden.

Etter middag er det barne-tv, deretter leser vi i bøker (har en liten bokorm :) ) og så er det tid for kveldsstell. To dager i uka dusjer eller bader han, ellers er det egentlig bare en rask vask med klut, tannpuss og på med pysj.

Vi spiser middag i 18-tida, så det blir kveldsmaten hans.

Ellers har vi to ritualer som er uunnværlige for en liten tass; han får velge seg en liten lekebil som han pleier å sovne med i handa, samt at vi må varme dyna og puta over ovnen. Da sovner han så og si umiddelbart ;)

Skrevet

Vår gutt er halvannet år.

Jeg henter han i barnehagen mellom tre og halv fire, så blir det litt lek med lego og togbane fram til middag klokka fire. Etter det er det litt lek igjen, eller boklesing. Han dusjer annenhver dag, og da gjør vi dette i halv sekstiden, for å få roet han ned igjen før leggetid. Kveldsmat litt over seks, og gjerne litt frukt. Så er det i seg klokka halv sju, og han sovner som regel med en gang.

Vi er veldig lite ute på ettermiddagen nå som det er så tidlig mørkt. Han er en god del ute i barnehagen, så vi tar det heller igjen i helgene. Håper å få være litt mer ute til våren og sommeren :)

Skrevet

Snuppa vår er 14 mnd, og blir hentet halv fire ca hver dag. Hun legger seg klokka seks (vi prøver å tyne det til nærmere sju, men da blir hun veeeldig trøtt og grinete), så det er ikke mange timene vi får sammen.

Når vi kommer hjem, leker vi litt på gulvet, og spiser middag sammen. Så lekes det litt mer, og så er det evt bading, drømmehagen, lesing etc før hun sovner.

Vi får ikke vært ute noe særlig før i helgen. Men her har det vært snø og is og snøfokk i mange måneder, så jeg gleder meg virkelig til våren nå, når det blir bart, da er det lettere å ta trilleturer og å være litt ute i frisk luft.

Pga det dårlige været, blir ikke de minste i barnehagen tatt med ut så ofte. De er stort sett inne.

Skrevet

Gutten vår er 2,5 år.

Han hentes i bhg ca 1530, når vi kommer hjem leker han stort sett litt med bilene sine eller hører på lydbok og / eller leser litt mens middagen lages. Spiser mellom 1600 og 1630.

Så er det mer lek (kaster litt ball med hunden vår, spiller litt fotball i gangen, duplo eller togbanebygging, boklesing etc) før han ser 30 minutter med barnetv. Spiser kveldsmat 18.30, og deretter nattstell. Bader ca 2 ganger i uka, resterende dager er det vask og tannpuss og på med pysj. Legger oss sammen inn i senga hans hvor jeg leser for ham i ca 10 minutter, og synger et par-tre sanger etter hans ønske. Slukker lyset rundt 19.30, da er det natta.

En dag i uka er vi på barnesvømming i svømmehallen, så da går mer eller mindre hele ettermiddagen / kvelden med til det.

Skrevet

Her er det stort sett det samme som er nevnt over,har en jente som blir 2 om noen mnd.

hentes i bhg 16-16.30,da spiser vi som regel middag sammen med pappaen,så får hun leke litt før det er kveldsmat og opp og stelle og så i seng.

Ser det er mange som ser på drømmehagen,var en her som bare var 14 mnd og såg på det?

synes det er tidlig med tv titting eg da,min jente ser så og si aldri på tv.

ikke er hun særlig interessert heller,for øvrig...men er vel kansje forskjell på barn ang det.

:)

Skrevet

Her spiser vi middag fem, men vurderer å endre på det, for ettermiddagen er så kort. Det jeg ser for meg er å gi barna en halv banan eller noe når de kommer hjem klokka fire, og så spise middag sammen klokka seks. Sånn det er nå, blir det hjem–leke–middag–rydding–lek–senga. Innbiller meg at det hadde vært kjekkere å kunne leke i nesten to timer før middag, da blir det tid til litt større prosjekter (togbane/perling/pusling), og så får heller oppvasken stå til ungene er i seng.

Har tre barnehagebarn, forresten.

Skrevet

Syns det er synd at jobben skal "ta så mye tid" fra ungene... Alle med små barn skulle fått sluttet to timer før MED lønn :) hehe! Ser her at det er noen som bare har tre timer til dagen med barna sine, det syns eg er trist.. Men som dere sier, får ta det igjen i helgene, selv om eg jobber annen hver helg... :)

Eg tenkte veldig at når barnet mitt kommer SKAL vi ut hver eneste dag, uansett vær, men er jo sant som dere sier, de er mer en nok ute i bhg :)

Takker for svar! :)

Skrevet

Syns det er synd at jobben skal "ta så mye tid" fra ungene... Alle med små barn skulle fått sluttet to timer før MED lønn :) hehe! Ser her at det er noen som bare har tre timer til dagen med barna sine, det syns eg er trist.. Men som dere sier, får ta det igjen i helgene, selv om eg jobber annen hver helg... :)

Eg tenkte veldig at når barnet mitt kommer SKAL vi ut hver eneste dag, uansett vær, men er jo sant som dere sier, de er mer en nok ute i bhg :)

Takker for svar! :)

Det kommer til å gå fint! Tre timer er jo i tilfelle bare ettermiddagstiden, jeg tipper at de barna som legges såpass tidlig, våkner ganske tidlig og kan ha litt hjemmetid om morgenen? Og hvis du jobber anenhver helg, har du vel fri på andre tidspunkt? Fint å ha en frimandag i stedet for frilørdag iblant :)

Skrevet

Om sommeren er vi mye ute etter barnehagen, men det er sjelden vi orker nå om vinteren. Det blir jo mørkt så tidlig også, og ungene får lekt ute på dagtid i barnehagen.

Jeg henter datteren min på to i halv fem-tiden, og så leker vi inne fram til halv seks (i hvert fall hvis vi ikke må i butikken først). Så lager jeg middag mens hun ser barne-tv fra halv seks. Mannen er hjemme seinest seks, og da spiser vi sammen alle tre. Etter middag har vi en time hvor vi koser, leser bok, leker, tar kveldsstell osv - og halv åtte er hun som regel i seng uten problemer. Dagen går fort, ja...

Skrevet

Nå er jeg hjemme i perm, så henter 2åringen rundt 15. (Hun sover fra 12 til 14 i barnehagen, og etterpå har de fruktmåltid, vil at hun skal få det med seg)

Eller så henter pappaen henne på veien hjem om han er ferdig i "skapelig" tid. (varierer litt når han er ferdig på jobb).

Så lager vi middag når de kommer, eller jeg har den klar, kommer helt an på hvordan dagen har vært her med baby.

Enten vil snuppa hjelpe til å lage middag, eller så har hun mer lyst å slappe av litt i sofaen med litt tv-titting før middag. Så spiser vi middag sammen og koser oss. Etterpå leker hun med seg selv/oss. Her har pappaen vært superflink med å prioritere lek med henne mye, siden jeg er veldig opptatt med den 1 mnd gamle babyen vår.. Innelek blir det iallefall nå på vinterstid, utetid har hun hatt nok av i bhg. Tven står på når det er barne-tv tid (17:30 til 18:30) og det varierer litt hvor interessert hun er i å følge med,. Uansett er vi alle i stua og koser oss og prater. Ca 18:30 er det kveldsbad med pappaen, og da koser de seg lenge på badet. Hun er i seng rundt 19- 19:30. Om hun spiser kvelds kommer an på hvor mye hun spiste til middag. Ofte får hun en skive foran barnetv eller noe.

Skrevet

Det kommer til å gå fint! Tre timer er jo i tilfelle bare ettermiddagstiden, jeg tipper at de barna som legges såpass tidlig, våkner ganske tidlig og kan ha litt hjemmetid om morgenen? Og hvis du jobber anenhver helg, har du vel fri på andre tidspunkt? Fint å ha en frimandag i stedet for frilørdag iblant :)

nei, eg har ikke det, men eg har jo kveldsvakter så eg får hele dagen med barnet :) kommer nok også til å gå ned i 80% stilling når eg begynner på jobb igjen så vi har en hel dag sammen :)
Skrevet

Er ikke alle som har barn som våkner tidlig. Da gutta mine gikk i barnehagen måtte jeg vekke dem for å rekke å levere dem i barnehagen før jobb, og rakk såvidt å hente dem mellom halvfem og fem pga arbeidstid og pendlevei. Da var det rett hjem og la dem leke mens jeg laget middag som ble barnas kveldsmat, for om de ikke la seg i syvtiden klarte jeg ikke å vekke dem på morgenen. Men vi hadde lang leggeprosess med høytlesning etc da. Men jeg må innrømme at det var en sår og trist periode, for jeg hadde følelsen av at jeg aldri så dem i våken tilstand...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...