AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Jeg kjenner en som lar sønnen sin på 11 år kjøre snøscooter alene. Riktignok på egen tomt, men uten tilsyn. Vil jo ikke blande meg opp i andre sine regler, men har reagert på dette. Hadde aldri tort å la mine egne unger gjøre det. Er det lov?
antibac Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Du må ha sertifikat for å kjøre snøscooter, så nei, det er ikke lovlig.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Dette er vel ikke spesielt uvanlig, men lovlig er det ikke. Mine brødre kjører selv snøscootere, og har gjort det i 3 år ihvertfall. Er vel 13 og 15 nå. Den eldste av de kjører dessuten bil, faktiskt veldig bra også. Selvfølgelig kjører han ikke på veien, men på tomten. (Kjører vel dessuten rallycross nå). Han er også flink å kjøre med henger på bilen, flink til å rygge . Selv begynte jeg ikke å kjøre moped før jeg ble rundt 14, og kjørte frem til jeg ble 16. Etter jeg fikk sertifikatet for moped tror jeg at jeg kjørte 2-3 ganger.. Etter dette kjørte jeg bil et par ganger, og ventet til jeg ble 18, da jeg tok førerkortet. Det er forskjell på folk, og om foreldrene til 11-åringen tilater dette (altså at de vet om dette) så synes jeg ikke du skal bry deg. Det er deres barn. 1
Chakoya Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 (endret) Hvis det er snakk om snøscooter er aldersgrensen for dette 16 år. Er det snakk om scooter/moped er aldersgrensen for dette opprinnelig 16 år. Men man kan øvelselskjøre fra 15 år. Man øvelselskjører dog ikke alene. Jeg synes at loven er til for å holdes. Og at dette er rapporteringsgrunnlag til politiet. Det kan godt tenkes mange mener man skal holde seg til sine egne ting. Men å bryte loven er faktisk ikke lov. Og dessuten, skaderisiko for mopedister er faktisk ganske høy. Han kan bli skadet selv om han kjører på eiendommen. Og det er i bunn og grunn strengt forbudt. Jeg synes det er viktig og at folk ikke får for mye selvtillit når det kommer til kjøretøy i hendene sine. For mange med for høy selvtillit som ikke har fått lært inn SIKKERHET osv tar mer sjangser i trafikken og utsetter andre & seg selv for fare. Men skal du rapportere må du ha konkrete bevis. Gjerne bilder som beviser det er han osv. Rykter osv fungerer ikke som bevis. Moped og motorsykelister personskaderisiko Trafikksikkerhetshåndboken Endret 8. februar 2011 av Chakoya 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Du kan jo gi politiet et anonymt tips. Ikke særlig kult når gutten har et uhell og blir grønnsak.
Gjest Pet Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 De er vel ikke så nøye på det oppe i nord?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå