AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Hei alle Kan noen fortelle meg hvordan det fungerer med flytting når man har delt foreldreansvar, men jeg har daglig omsorg, og mor har samvær? Kan jeg flytte til en annen by? Og hvordan ville evt. samvær fungert? Etter retten har hun datteren vår annen hver helg, og en dag i uka. Vil dette da si at flytting rett og slett blir umulig? Datteren vår begynner på skole til sommeren og det vil da være umulig å reise til mor en gang i uken. Hun hadde også ALDRI gått med på flytting. Hvordan fungerer dette? Er det virkelig slik at jeg er låst til denne byen med null venner og familie, kun en jobb og datteren min?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Du har rett til å flytte innen Norge. Du må gi beskjed 6 uker i forkant. Videre samvær får dere avtale sånn at det blir praktisk gjennomførbart.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Tingen er at avtale oss imellom er helt umulig og jeg måtte derfor ta dette til retten. Hvem må evt. betale for at hun kommer til en annen by å henter datteren vår/jeg kjører datteren til nåværende by?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Det er vanlig å dele transportutgifter ved samvær.
pøbelsara Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 (endret) Hvis dere allerede har vært i retten for å få til enighet om samvær, vil jeg tro at moren til barnet ditt sikkert er villig til å slåss i retten en gang til for det samværet hun har. Det er barnets beste som skal vektlegges i en slik sak - så hvis retten finner det er til barnets beste at du og mor fortsetter å bo så nær hverandre at mor kan ha alminnelig samvær, kan det hende at du ikke kan flytte dit du vil og ta barnet med. Edit: Du lan selvsagt flytte dit du vil, men retten kan evt. avgjøre at barnet skal bli boende hos moren hvis hun velger å gå til retten igjen, og retten finner at det er best for barnet å bli boende i det nærmiljøet barnet allerede har tilknytning. Endret 8. februar 2011 av pøbelsara
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Hvis dere allerede har vært i retten for å få til enighet om samvær, vil jeg tro at moren til barnet ditt sikkert er villig til å slåss i retten en gang til for det samværet hun har. Det er barnets beste som skal vektlegges i en slik sak - så hvis retten finner det er til barnets beste at du og mor fortsetter å bo så nær hverandre at mor kan ha alminnelig samvær, kan det hende at du ikke kan flytte dit du vil. TS her. Ja det var det jeg fryktet..... Hun hadde garantert fått hjelp av familie og tatt ting til retten igjen. Uff, da er jeg vel stuck her i fremmed by...
Gjest En mann Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Hei alle Kan noen fortelle meg hvordan det fungerer med flytting når man har delt foreldreansvar, men jeg har daglig omsorg, og mor har samvær? Kan jeg flytte til en annen by? Og hvordan ville evt. samvær fungert? Etter retten har hun datteren vår annen hver helg, og en dag i uka. Vil dette da si at flytting rett og slett blir umulig? Datteren vår begynner på skole til sommeren og det vil da være umulig å reise til mor en gang i uken. Hun hadde også ALDRI gått med på flytting. Hvordan fungerer dette? Er det virkelig slik at jeg er låst til denne byen med null venner og familie, kun en jobb og datteren min? Du er ikke låst til den byen, har du bosted på datter (meldt din adresse folkeregister)kan du flytte med datter.Ny meklingsattest må lages om dere ikke blir enige, har du bosted og skal flytte send melding om flytting inne 6 uker og bestill mekling på familevernkontoret. Har du samvær kan den andre forelder ikke kreve du flytter etter. Flytter samværsforelder må ny samværsavtale lages. Vil ikke bostedsforeldre dette kontakter du familervernkontoret for mekling, møter ikke den andre er det dens problem, du har meklingsattest. Du har oppfylt dine plikter, da du som samværsforelder jkan flytte selv om du har forledreansvar. Virker som dattern din har bosted hos deg siden hun er mest der. Den som har bosted kan flytte hvor en vil i landet, men varsle den andre part innen 6 uker før flytting. Nekter den part som har samvær at barnet skal flytte, kan den part som har samvær annlegge sak mot flyttingen. Har dere delt bosted , dvs bytter adr i folkeregister annet vært år, betaler skatteklasse 2 annet vært år, og dler barnetrydgde kan den som flytter ikke ta med barnet uten at dena dre vil. Dere har da avtale skriftlig delt bosted. Du får finne ut hva dere har avtale på. Kontakt advokat å få hjelp, god innvestering kan det være. Legger ved noe her, resten kan du lese på http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld.html?id=298 http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-006.html Barnelova. § 36. Kvar barnet skal bu fast Foreldra kan gjere avtale om at barnet skal bu fast hos anten ein av dei eller begge. Er foreldra usamde, må retten avgjere at barnet skal bu fast hos ein av dei. Dersom det ligg føre særlege grunnar, kan retten likevel avgjere at barnet skal bu fast hos begge. Endra med lover 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 14 des 2001 nr. 98 (ikr. 1 jan 2002, etter res. 14 des 2001 nr. 1416), 30 aug 2002 nr. 67 (ikr. 1 jan 2003, etter res. 30 aug 2002 nr. 938), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 35a (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). § 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med. Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet. Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 35 b (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728). § 42. Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Dersom ein av foreldra vil flytte, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (ikr. 1 mai 1989, men slik at endringa i andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 44 (ikr. 1 apr 2004 etter res. 20 juni 2003 nr. 728), 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 1 juli 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500). Fra NOU 2009:9 www.regjeringen.no Barneloven inneholder ingen definisjon av delt bosted, men begrepet forstås slik at barnet ikke har fast bopel hos én av foreldrene, men bor fast hos begge. Etter gjeldende rett er ikke grensen mellom delt bosted på den ene side, og fast bosted hos den ene med samvær for den andre knyttet til tiden barnet til-bringer eller bor hos den respektive forelder. Det avgjørende er hva som fremgår av avgjørelsen eller avtalen om spørsmålet, det vil si normalt om ordningen er betegnet som det ene eller det andre. Utdrag brosjyre Q-1034.reiseksotander Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.I noen tilfeller er det nødvendig at barna reiser i følge med en voksen. I utgangspunktet vil barnets alder og modenhet avgjøre om barnet kan reise alene, eller om det må ha følge av en voksen. For enkelte transportmidler er det faste aldersgrenser for når et barn kan reise alene. Dersom foreldrene er uenige om hvorvidt barnet kan reise alene når barnet har oppnådd den alder som kreves for det enkelte transportmiddel, må den aldersgrensen som er satt i utgangspunktet være avgjørende. Unntaksvis må det kunne aksepteres at reisekostnadene også skal omfatte en voksen ut over aldersgrensen når det er urimelig å la barnet reise alene. I en slik vurdering må for eksempel barnets alder, modenhet, funksjonsdyktighet, reisens varighet og det forhold at barnet må bytte transportmiddel underveis tillegges stor vekt. Av hensyn til barnet bør også høyere reisekostnader godtas i en overgangsperiode slik at barnet gradvis får en tilvenning til å reise alene. Der partene ikke blir enige om noe annet, må reisekostnadene som skal fordeles være rimelige og nødvendige. Hvis en av foreldrene påstår at den andre ikke har valgt den billigste løsningen, må den som setter frem påstanden kunne bevise dette. Det må tas med i vurderingen at det er barnets beste som skal være avgjørende og at en dyrere reisemåte i noen tilfeller kan være et bedre alternativ for barnet. Håper dette vil hjelpe deg.
Gjest En mann Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Hvis dere allerede har vært i retten for å få til enighet om samvær, vil jeg tro at moren til barnet ditt sikkert er villig til å slåss i retten en gang til for det samværet hun har. Det er barnets beste som skal vektlegges i en slik sak - så hvis retten finner det er til barnets beste at du og mor fortsetter å bo så nær hverandre at mor kan ha alminnelig samvær, kan det hende at du ikke kan flytte dit du vil og ta barnet med. Edit: Du lan selvsagt flytte dit du vil, men retten kan evt. avgjøre at barnet skal bli boende hos moren hvis hun velger å gå til retten igjen, og retten finner at det er best for barnet å bli boende i det nærmiljøet barnet allerede har tilknytning. Eller at hun har problemer som gjorde BF fikk bosted , BM "vanlig samvær". De som har vanlig samvær har lite å si vanligvis om den med bosted flytter. Dette vel å merke om den med bosted kan ivartea barnet fullt ut. Finnes masse av rettspraksis på dette.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Hei En Mann :-) Takk for svar, jeg trykker meg inn på linkene nå. Barnet har bosted fast hos meg, hvert år. Jeg har den daglige omsorgen, mens mor har samvær. Jeg har hatt barnet siden fødselen, hun har kun hatt samvær. Retten og sakkyndig mente at barnet burde bo hos meg og være mest med meg selv om mor mente anderledes. Jeg har iallefall retten på min side nå men mulig det blir anderledes om det skulle komme evt ny rettsak pga flyttingen. Jeg er absolutt ikke intr i å flytte fra datteren vår, og ville aldri i verden ha overlatt henne til en GAL mor ( det er det hun er....). Håper jeg finner en løsning på dette.
Gjest En mann Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Hei En Mann :-) Takk for svar, jeg trykker meg inn på linkene nå. Barnet har bosted fast hos meg, hvert år. Jeg har den daglige omsorgen, mens mor har samvær. Jeg har hatt barnet siden fødselen, hun har kun hatt samvær. Retten og sakkyndig mente at barnet burde bo hos meg og være mest med meg selv om mor mente anderledes. Jeg har iallefall retten på min side nå men mulig det blir anderledes om det skulle komme evt ny rettsak pga flyttingen. Jeg er absolutt ikke intr i å flytte fra datteren vår, og ville aldri i verden ha overlatt henne til en GAL mor ( det er det hun er....). Håper jeg finner en løsning på dette. Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Ikke nøl med advokathjelp du skulle trenge. Du har sikkert litt erfaring. Ønsker deg lykke til.
Sophie-Ann Skrevet 9. februar 2011 #11 Skrevet 9. februar 2011 Bare til info, så finnes det ingen sanksjonsmuligheter hvis du flytter. Da må mor først innkalle til mekling, så eventuelt gå rettens vei igjen. Men det taler jo ikke din sak hvis du bare flytter, bare så det er sagt. Lykke til!
Gjest gjest Skrevet 9. februar 2011 #12 Skrevet 9. februar 2011 Må si jeg er litt sjokkert over svarene du har fått her. Det har vært flust med innlegg her ang mødre som ønsker å flytte, og de har samtlige fått beskjed om at de er egoistiske som vil gjøre dette mot far og barn. Hun som nå (i tråd lenger ned på siden) ønsker å flytte til Danmark har fått til svar det som brukes å svares med her. JA, jeg vet Danmark er et annet land men faktisk ikke sikkert hun flytter noe særlig lengre enn faren her vurderer å gjøre. Og til "en mann": Du er en av dem som høyest snakker om rettigheter til barna og far i slike tilfeller mens her ser det ut som du har glemt andre rettigheter enn faren sine?! 2
Gjest regine Skrevet 9. februar 2011 #13 Skrevet 9. februar 2011 Må si jeg er litt sjokkert over svarene du har fått her. Det har vært flust med innlegg her ang mødre som ønsker å flytte, og de har samtlige fått beskjed om at de er egoistiske som vil gjøre dette mot far og barn. Hun som nå (i tråd lenger ned på siden) ønsker å flytte til Danmark har fått til svar det som brukes å svares med her. JA, jeg vet Danmark er et annet land men faktisk ikke sikkert hun flytter noe særlig lengre enn faren her vurderer å gjøre. Og til "en mann": Du er en av dem som høyest snakker om rettigheter til barna og far i slike tilfeller mens her ser det ut som du har glemt andre rettigheter enn faren sine?! Leste akkurat gjennom tråden, og tenkte nøyaktig det samme! Uansett hva en mor begrunner evt. ønske om flytting med så er det med en gang en haug innlegg som hyler opp om hvor ego hun er og staaaakars far og barn. Men når en far skriver akkurat det samme? Da er det plutselig greit?!?! også for de som ellers hyler høyest (ingen nevnt ingen glemt) 2
Gjest En mann Skrevet 9. februar 2011 #14 Skrevet 9. februar 2011 Må si jeg er litt sjokkert over svarene du har fått her. Det har vært flust med innlegg her ang mødre som ønsker å flytte, og de har samtlige fått beskjed om at de er egoistiske som vil gjøre dette mot far og barn. Hun som nå (i tråd lenger ned på siden) ønsker å flytte til Danmark har fått til svar det som brukes å svares med her. JA, jeg vet Danmark er et annet land men faktisk ikke sikkert hun flytter noe særlig lengre enn faren her vurderer å gjøre. Og til "en mann": Du er en av dem som høyest snakker om rettigheter til barna og far i slike tilfeller mens her ser det ut som du har glemt andre rettigheter enn faren sine?! Ja Danmark er et annet land, det ble også vurdert under siste endring i barneloven. Det ble ikke noen erndringer i forhold til slik det var før. Altså andre regler ved flytting utenlands. Har ikke ment noe,har kommet med fakta.dvs utklipp og lign. Også utklipp for samværsforelder, her i dette tilfelle mor. Er noen damer som synes jeg er litt krass noen ganger, har fått en del usakelige kommetarer fra noen, dvs på nivå med et som kalles mobbing på tråden. Ser at modrator har slettet en del. Er jo hyggelig at folk er engasjerte i mine innlegg, også deg. Tar gjærne i mot informasjon om jeg kommer med feil fakta opplysninger her, prøer å oppgi riktige opplysninger uansett om noen føler det går de i mot. Dette er et kvinneforum, ser også at det er ikek mange kvinner som prøver å savre en mann konstruktivt her. Det burde være nok av de som kunne det. Ser forskjell på tråder startet av menn og kvinner.
Gjest Normalfordeling Skrevet 9. februar 2011 #15 Skrevet 9. februar 2011 Du har da fått konstruktive svar. Samtidig så er jeg enig i at når en kvinne lager en tråd her inne om å flytte med barn så skrikes det kjapt ut om at hun er egoistisk som flytter sånn at barnet får mindre samvær med far. Dette selv om de har vært i samme situasjon som deg. Altså ha et nettverk og familie et annet sted enn der de bor. De ønsker å flytte sånn at både de og barnet får et nettverk. De kjenner at de bor på et sted hvor det eneste som holder de der er at far bor på samme sted.
Gjest En mann Skrevet 9. februar 2011 #16 Skrevet 9. februar 2011 Du har da fått konstruktive svar. Samtidig så er jeg enig i at når en kvinne lager en tråd her inne om å flytte med barn så skrikes det kjapt ut om at hun er egoistisk som flytter sånn at barnet får mindre samvær med far. Dette selv om de har vært i samme situasjon som deg. Altså ha et nettverk og familie et annet sted enn der de bor. De ønsker å flytte sånn at både de og barnet får et nettverk. De kjenner at de bor på et sted hvor det eneste som holder de der er at far bor på samme sted. takk for svar ,ja ditt bl.a var vedlig flott.
LeJardinSecret Skrevet 9. februar 2011 #17 Skrevet 9. februar 2011 Det jeg alltid undrer meg over i slike saker - er hvorfor man i utgangspkt. går med på å flytte til et sted hvor man har null nettverk eller tilknytning annet enn sin partner, og hvor man ikke har noe ønske om å bo utover det? I dag er det såpass vanlig med samlivsbrudd at man løper en stor risiko for å bli sittende med skjegget i postkassen om man flytter til et sted kun pga partneren. 1
Gjest En mann Skrevet 9. februar 2011 #18 Skrevet 9. februar 2011 Det jeg alltid undrer meg over i slike saker - er hvorfor man i utgangspkt. går med på å flytte til et sted hvor man har null nettverk eller tilknytning annet enn sin partner, og hvor man ikke har noe ønske om å bo utover det? I dag er det såpass vanlig med samlivsbrudd at man løper en stor risiko for å bli sittende med skjegget i postkassen om man flytter til et sted kun pga partneren. Blind og forelsket er nok ofte grunnen. Når en er det tenker en ikke at det blir brudd ovs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå