Merenwen Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Har de siste årene vært bestemt på å gå tannlegestudiet, og nå ser det ut til at jeg kommer inn i Oslo til høsten. Men har plutselig blitt litt usikker. Hvordan er egentlig hverdagen til en tannlege? Er den stressende, rutinepreget? Hva med belastningsskader? Det som frister meg er at man jobber med mennesker, muligheten til gode arbeidstider, bra lønn og at det er greit å få seg jobb. Det skal og sies at jeg aldri har vært særlig glad i håndtverk, og det er noe som jeg ser nevnt stadig vekk i forbindelse med tannlegeyrket - at det er et håndtverk. Har alltid hatt farmasi i bakhodet. Man har flere muligheter ved å ha masterstudiet i farmasi. Man kan forske, jobber innenfor legeindustrien. Men jeg kan godt tenke meg å jobbe som provisorfarmasøyt på et apotek. Og kanskje etterhvert drive et apotek(som apoteker). Jeg stortrives med å jobbe i serviceyrket(har hatt en del jobber på kaffebar, kiosk, servitør). Samtidig har man mye kunnskap og ansvar og kan komme med råd der det trengs. Men hverdagen her og kan kanskje bli litt monoton og lite utfordrende. Men har hørt lønna skal være grei her også. Det som skremmer meg er den heftige kjemien man må gjennom på studiet. Liker realfag, men kjemi er ikke det jeg er sterkest i. Nå skal det sies at jeg egentlig ikke vet hva en provisorfarmasøyt sine oppgave her, så hadde blitt glad for alle innspill, tanker og råd. =) Kanskje noen kjenner tannleger eller farmasøyter og vet om de trives i jobben?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Kan egentlig ikke hjelpe deg, men jeg vurderte tannlege en gang også. FOr meg var det imidlertid nettopp det at det var et "håndtverk" som fristet mest.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Til TS: Jeg vurderer selv å søke odontologistudiet om ett år eller to (manger realfag). Jeg vil derfor spørre deg om vanskelighetsgraden på realfagene som behøves til odontologistudiet - er de overkommelige for en som ikke har bare 6-ere i P-matte, i tillegg til erfaring med bare vanlig naturfag...? Setter stor pris på svar.
Merenwen Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2011 Hei! Jeg har tatt nesten alle realfag, dvs 2KJ, 3KJ, 2FY, 2MX, 3MX, 2BI og 3BI etter videregående. Hvis du er motivert går det meste! Tidligere så jeg på meg selv som et typisk norsk/samfunnsfaglig menneske - ihvertfall langt fra et realfagsmenneske! Men jo mer kunnskap man får og jo mer man får til jo mer gøy blir det. Men det kreves mye innsats og mye disiplin. Kjemien, matten og fysikken tok jeg på Sonans som halvtårskurs. De muntlige fagene(2KJ, 2FY, 2BI) er langt lettere å få toppkarakterer i. Jeg personlig synes biologien helt klart var lettest(selv om man må lese mer enn man tror for å få 5 i 3BI) Nå skal det sies at jeg har gått litt andre studier(blant annet tatt et kjemi-emne på NTNU) og har en del alderspoeng, så jeg har ikke seksere i alle realfag. Håper dette svaret hjalp litt. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Hei! Jeg er tannlegestudent, men ikke i Oslo. Jeg må si at jeg har gått igjennom noen tøffe perioder (det er et knalltøft studium), men nå som jeg er begynt å komme godt inn i de kliniske rutinene og er ferdig med det prekliniske, så stortrives jeg. Klinikken og kontakten med pasientene er veldig mye mer givende enn jeg hadde trodd. Hva de mener med at tannlegeyrket er et håndtverk vet jeg ikke - slik forbinder jeg med strikking og hekling, og det har aldri lagt for meg. En del av det prekliniske innebærer litt "håndarbeid", men det er for å få et innblikk i tannteknikernes hverdag + gjøre det billigere for universitetet å drive universitetsklinikken (vi lager bl.a. "gebiss" til pasientene på klinikken senere i studiet). Det er et givende yrke så langt jeg kan se, og jeg har aldri snakket med en tannlege som mistrives i yrket sitt (selv om det har en merkelig høy selvmordsrate). Det er viktig å trene styrke i overkropp for å forebygge arbeidsskader, og sant nok så er tannleger litt over gjennomsnittet hva gjelder plager i rygg og nakkeregionen - men i våre dager så er det mye mer kunnskap om ergonomi slik at dette kan være en statistikk som er misvisende for oss nye tannleger. Ergonomi er fortsatt for lite vektlagt på studiet, men du har god tid under studiet til å finne gode arbeidsteknikker. Du observerer instruktørene og spør hvordan du skal arbeide for å komme til på de forskjellige plassene. Hva gjelder realfagene så er ikke det noe å stresse med. Jeg tok dem som privatist og fikk gode nok karakterer til å komme inn. Med interesse for anatomi, fysiologi og humanbiologi skal du fint klare å komme deg igjennom de fagene. Det er ikke vanskelig, bare arbeidskrevende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå