Gå til innhold

Grønn te, hva gjør det for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker den pga den friske smaken den har, jeg synes også jeg føler meg kvikkere. Men jeg har ikke undersøkt hva den virkelig gjør for kroppen, så jeg søker deres erfaringer :)

Skrevet

Drikker te for å holde meg våken og fordi det smaker godt. Eneste effekt jeg opplever er at det varmer og slukker tørsten.

Skrevet

Jeg opplever den som ganske vanndrivende.

Skrevet

Drikker te for å holde meg våken og fordi det smaker godt. Eneste effekt jeg opplever er at det varmer og slukker tørsten.

Grønn te inneholder ikke koffein.

Gjest hogwash
Skrevet

Grønn te inneholder ikke koffein.

Kilde?

Skrevet

Grønn yogi te inneholder litt koffein. Står på pakken at det holdte arbeiderne (kinesiske teblad-sankere. vil jeg tro) kvikke og våkne, så de hadde små pauser der de drakk slik te :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Ingen grønn eller sort te inneholder koffein. Det inneholder derimot et stoff kalt tein, som fungerer på relativ lik måte som koffein.

Forskjellen er at tein bruker lengre tid på å vekke deg, og at tein holder seg lengre i kroppen (ergo holder du deg våken lengre)

Dere kan lese mye bra informasjon om grønn te, tein og forskjellen på grønn og sort te her: http://www.tesiden.no/te_helse/ og her grean tea guide

Jeg drikker grønn te av mange grunner. Først og fremst fordi jeg synes grønn te smaker rundere enn sort te, og fordi jeg får dårlig mage av kaffe. Så jeg holder meg våken, på noe jeg synes smaker godt. Dessuten er grønn te kjekt for meg som er litt vimsete, fordi jeg kan glemme teposen oppi koppen litt lengre enn med svart te, uten at det smaker beskt.

Hvis man ønsker å drikke te for helsegevinstens skyld, bør man heller gå over til hvit te, som inneholder dobbelt så mye antioksidanter som grønn te, og tredobbelt så mye antikosidanter som svart te. Dessuten inneholder ikke hvit te tein, så det er fint om man ikke ønsker den oppkvikkende effekten, for eksempel på kvelden :)

edit: endring av lenke-url

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 1
Skrevet

Ingen grønn eller sort te inneholder koffein. Det inneholder derimot et stoff kalt tein, som fungerer på relativ lik måte som koffein.

Forskjellen er at tein bruker lengre tid på å vekke deg, og at tein holder seg lengre i kroppen (ergo holder du deg våken lengre)

Dere kan lese mye bra informasjon om grønn te, tein og forskjellen på grønn og sort te her: http://www.forskning.no/artikler/2007/mai/1179927191.34 og her grean tea guide

Jeg drikker grønn te av mange grunner. Først og fremst fordi jeg synes grønn te smaker rundere enn sort te, og fordi jeg får dårlig mage av kaffe. Så jeg holder meg våken, på noe jeg synes smaker godt. Dessuten er grønn te kjekt for meg som er litt vimsete, fordi jeg kan glemme teposen oppi koppen litt lengre enn med svart te, uten at det smaker beskt.

Hvis man ønsker å drikke te for helsegevinstens skyld, bør man heller gå over til hvit te, som inneholder dobbelt så mye antioksidanter som grønn te, og tredobbelt så mye antikosidanter som svart te. Dessuten inneholder ikke hvit te tein, så det er fint om man ikke ønsker den oppkvikkende effekten, for eksempel på kvelden :)

Der lærte jeg noe nytt, takk :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...