AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Kjøpte leilighet nå i høst, rett før jeg fikk høre at det mest sannsynlig kommer en boligboble:S men hvor lenge bruker en boligboble vanligvis å vare, og hvor lang tid tar det før jeg for solgt leiligheten uten å gå i null igjen? Hvet ikke hvor lenge jeg har planer om å bo her, men studerer her, og kjøpte på grunn av det. Kommer vel mest sannsynlig ikke til å bo her noe lenger enn det. men vart litt lurt til å kjøpe, for alle sa til meg at jeg kom mest sannsynlig til å tjene penger på det. Jeg har såpass mye penger at jeg kan leie ut leiligheten noen år fremover om det er nødvendig, for har ikke planer om å kjøpe meg hus og etablere meg ennå. Jeg kan bo i en leieleilighet dersom jeg velger å flytte fra byen jeg har kjøpt leilighet i. Har lån i banken på 800000, men det kan jeg vel klare å dekke, i og med at jeg får mest sannsynlig nærmere 10000 for denne leiligheten om jeg leier den ut. Noen som vil hjelpe meg med problemene mine, og som har god peiling på økonomi?:D
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Det er ingen som kan svare på spørsmålet ditt, det er ikke engang noen som kan si sikkert om det kommer/er en boligboble, sånt vet man ikke før etterpå. Hvor lett det er å selge en leilighet kommer uansett ikke bare an på hvorvidt det er en boble eller ikke, men på makroøkonomiske forhold og ikke minst leiligheten din. Har du selveier eller borettslag, ligger den sentralt eller ikke (og i hvilken by), hvor mange rom har du, etc. De som får problemer etter en boble er enten dem som har kjøpt noe som ikke har kvaliteter som gjør det lett å selge videre, eller de som har kjøpt altfor dyrt og dermed ikke "kan" selge uten å dra på seg store tap. Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye når du nå engang har kjøpt, du kan ikke gjøre noe fra eller til, og du kan heller ikke forutsi hva som kommer til å skje fremover og hva situasjonen kommer til å være når du en dag skal selge. Men til neste gang kan du jo huske på at boligkjøp er noe som krever en tidshorisont på noen år (man regner vel minst fem) for å gå i pluss, både på grunn av usikker prisstigning og fordi det koster en masse penger både å kjøpe og selge, så å kjøpe noe for å bo i bare mens man studerer (altså max fem år, antar jeg) er ikke nødvendigvis den beste investeringen. Det er noe du burde ha satt deg bedre inn i, i stedet for ukritisk å høre på "alle andre" og så kalle deg "lurt" i etterkant.
aluminium Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Det mange tror er at bolig er lønnsomt, selv på kort sikt. Det er feil. Har man derimot tid så vil en bolig "aldri" tape seg i verdi. Det er bare å se på utviklingen i prisnivået, den har alltid gått opp. Selv om prisene fra tid til annen går ned så vil boligen på sikt alltid gå opp i verdi. Unntaket er selvsagt boliger som er knall ukurante, f.eks. enebolig i Vardø ville ikke være et smart kjøp.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Ingen kan spå hvordan boligmarkedet blir framover. Jeg har opplevd fall hvor verdien falt til under en 1/4-del av salgspris et par år i forkant. Må bare si at dersom du leier ut og ikke oppfyller botid (1 år av de siste 2 årene) så må gevinsten skattes av.
Gjest Emera Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 I media de siste dagene: - Boligprisene skal opp! - Renta må opp. Nå. Mye! Med andre ord, her strides de såkalt lærde, og det fører bare til bekymring og forvirring hos folk. Vi får bare slappe av, og vente og se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå