Gå til innhold

hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor bruker kristne et kors som symbol?

det var jo et torturinstrument i oldtiden..

er det ikke litt rart å bruke et torturinstrument som symbol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det var det torturinstrumentet der Jesus redda oss... På krossen gav han livet sitt for oss, og 'bytta synderegister' med oss.

Dessutan er symbolet me brukar ein TOM kross, som òg symboliserer oppstoda.

Tykkjer ikkje det er grotesk - det som skjedde på krossen var både grusomt og vakkert...

Skrevet
Fordi det var det torturinstrumentet der Jesus redda oss... På krossen gav han livet sitt for oss, og 'bytta synderegister' med oss.

Dessutan er symbolet me brukar ein TOM kross, som òg symboliserer oppstod

:enig:

Skrevet

Selv om kristendommer forkynner at man skal vende det annet kinn til, synes jeg bruk av korset som symbol er et herlig "slap in the face" til korsets torturfunksjon.

Det er omtrent som å snu seg rundt, glise og klype den ekle sjefen, som ikke klarer å holde fingrene vekk fra skinkene dine, tilbake i rumpen.

:Hehe:

Skrevet

men hvorfor bruker satanister opp-ned kors som symbol da?

Skrevet

Det kan ein lure på. Det er - som så mange av deira symbol - opprinneleg eit kristent symbol. Peter (apostelen) forlangde nemleg å blir krossfest opp ned, fordi han ikkje såg seg verdig til å bli krossfest på same måte som Jesus.

Dei har vel valt det for å symbolisere forakt for kristendommen... Kanskje.

Skrevet

Jeg trodde (men vet ikke) det var for å vise at de liksom er omvendt av det de kristne er.

Gjest Anonymous
Skrevet

Strengt tatt ikke helt korrekt.

Har du noengang lurt på hvordan Jesus (og andre) kunne henge på et kors, uten at hendene rett og slett ble revet i stykker? I nyere versjoner har de en liten plate under føttene på den "korsfestede", men det hjelper lite. Hvis en person ble hengt slik og fikk nagler gjennom hendene, ville belastningen på hendene bli helt enorm i det vedkommende døde, eller hvis han besvimte. Hendene ville sannsynligvis blitt revet i filler. Det hadde hjulpet om den korsfestede ble bundet, slik tilfellet var med de to andre på Golgata. Da ville det bare vært skrekkelig upraktisk.

Forklaringen på dette er ganske enkel: Det var ikke snakk om et kors med en tverrligger, det var simpelthen en stokk. Sjekk bakgrunnen til det greske ordet "stavros" som er betegnelsen som brukes om Jesu "kors" i evangeliene: På Jesu tid betydde det rett og slett en staur. Korset kom mye senere, og er hentet fra andre religioner (i likhet med mye annet man finner av symboler og tradisjoner i dagens kristenhet).

Skrevet

ja det er riktig

hvis man slår spiker eller nagler gjennom hånden vil den knuse..

akkurat som når man prøver å slå en spiker gjennom en glassplate..

Skrevet
ja det er riktig

hvis man slår spiker eller nagler gjennom hånden vil den knuse..

akkurat som når man prøver å slå en spiker gjennom en glassplate..

En hel hånd kan ikke knuse ved å få en nagle igjennom seg, men deler av skjelettet i hånden kan. Resten av vevet i hånden vil nok fremdeles holde hånden sammen. Om hånden klarer å holde vekten av kroppen, kommer an på hud, muskler og bindevevets styrke; der særlig bindevevet er den sterke faktoren.

Gjest Anonymous
Skrevet
En hel hånd kan ikke knuse ved å få en nagle igjennom seg' date=' men deler av skjelettet i hånden kan. Resten av vevet i hånden vil nok fremdeles holde hånden sammen. Om hånden klarer å holde vekten av kroppen, kommer an på hud, muskler og bindevevets styrke; der særlig bindevevet er den sterke faktoren.[/quote']

Stemmer, men om man henger etter hendene, med armene strukket ut til siden, vil vektstangprinsippet gjøre at belastningen på hendene (de trekkes innover) blir mye større enn kroppsvekten.

De fleste kan henge etter hendene i en stang og bære sin egen kroppsvekt uten større problemer. Men prøv å finne et sted der du akkurat kan gripe fatt i noe med begge armene helt utstrakt, ta godt tak, og bøy så knærne. Du skal ha noen ekstreme hender for å klare å beholde grepet. Tror faktisk jeg kan garantere at du ikke klarer det.

Men uansett om hendene hadde holdt eller ikke, var poenget at Jesus og hans lidelsesfeller ble hengt på stokker/pæler, ikke kors.

Skrevet

Men uansett om hendene hadde holdt eller ikke, var poenget at Jesus og hans lidelsesfeller ble hengt på stokker/pæler, ikke kors.

...det er vel stor usemje om dette. Jehovas Vitne hevdar mellom anna bastant at Jesus vart krossfest på ein påle. Men mange forskarar meinar det motsette - at krossfesting var henrettingsmetoden. Uansett om han hadde tau rundt handledda eller ikkje (forresten - det var vel i handledda han hadde naglar - ikkje midt i handa!?), er ikkje så nøye for meg, djupast sett. (Men sjølvsagt interessant). Han hang der fordi Gud hadde bestemt det slik, og vart nok halden oppe uansett.

("Det var ikke naglene som holdt Jesus fast til korset, men hans kjærlighet til deg", som me skreiv på kort i ungdommen... :wink: )

Gjest Anonymous
Skrevet

...det er vel stor usemje om dette.

Er det? Kan "stavros" ha betydd noe annet enn en stokk? Det kjenner jeg ikke til. Jeg vet at "de lærde" ikke er helt enige om hvorvidt også det latinske ordet "crux" en gang bare betød stokk, men det er ikke fullt så interessant ettersom evangeliene osv. i "det nye testamente" ble skrevet på gresk (med mulig unntak av Matteus' evangelium som muligens ble skrevet på hebraisk).

Hvis det finnes noen annen grunn enn tradisjon for å skrive "kors" i de forskjellige bibeloversettelsene, har jeg ikke hørt den. Kristendom i dag er hovedsaklig tradisjon uansett. Kors, jul, begravelsesritualer, prester, barnedåp, konfirmasjon, helgener... hentet fra tradisjoner og/eller andre religioner, alt sammen.

Skrevet

*holde på - og kikke på korset mitt rundt halsen *

mye jeg ikke visste ser jeg . ...........

Sølvkors sier jo litt om religion .....men sånne digre da - med steiner og dill og dall ...betyr de noe??

Skrevet
*holde på - og kikke på korset mitt rundt halsen *

mye jeg ikke visste ser jeg . ...........

Sølvkors sier jo litt om religion .....men sånne digre da - med steiner og dill og dall ...betyr de noe??

Betyr vel det samme. kors er kors.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...