Gå til innhold

Hvordan kan jeg ta med min datter til utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å flytte til Danmark med min datter, grunnet familie og jobb samt det er en drøm jeg alltid har hatt.

Jeg og barnets far har i dag delt foreldrerett.

Jeg har spurt han om jeg kan få full foreldrerett og ta med meg vår datter og flytte.

Det har han svart nei på. Det er ikke til å diskutere.

Så det jeg lurer på er om jeg nå i det hele tatt har noen muligheter?

Er evt. retten den eneste veien jeg kan gå? Noe som for meg virker forferdelig drastisk...

Takk for alle svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke flytte. Ikke med datteren din, i hvert fall. Hvis du står på ditt og vil realisere drømmen, må du la henne være igjen hos faren.

(Og dette spør du jo ikke om, men jeg sier det likevel: Noe annet skulle da bare mangle?!)

• Liker 6
Gjest gurimalla
Skrevet

Så lenge han ikke vil kan ikke du flytte med datteren hans (deres) til utlandet. Det er vel slett ikke urimelig (med mindre det er noe helt spesiellt som ikke fremgår her).

Skrevet

Selvsagt vil han ikke la dere flytte, han er faren hennes og tydeligvis vil han fortsette å være det både i teori og praksis. Han hadde savnet sin kjære datter noe vanvittig om dere flyttet. Samtidig hadde vel datteren savnet sin kjære far? Her synes jeg du er litt egoistisk..

Jeg tror heller ikke "familie, jobb og en drøm du alltid har hatt" er nok til at en dommer hadde gitt deg full foreldrerett og løyve til å flytte, ikke vondt ment.

• Liker 3
Skrevet

Du vil ikke vinne en slik sak i rettssystemet, så det er bare å belage seg på en av to ting: Enten bli boende i Norge sammen med datteren din til hun er gammel nok til å styre sitt eget liv, eller å flytte fra datteren din til Danmark. Uansett vil hun bli boende i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Du har i praksis to muligheter:

1) at far går med på det, dvs. dere fortsetter å ha delt foreldreansvar, men han godtar at dere flytter

2) du forsøker å få foreldreansvaret alene, da gjennom rettssak. Sannsynligehten for at du får det er veldig liten, det skal svært mye til å bli fradømt del i foreldreansvaret. Hvis far over lang tid har forsømt sitt samvær, og du kan vise til at flytting eksempelvis er viktig for din jobbutvikling, og barnet er stort nok til å ha en selvstendig mening om flytting, da KAN du vinne fram. men du kan ikke regne med det.

så i praksis er du nok låst, om ikke far godtar det.

• Liker 2
Skrevet

Med mindre det er noen veldig spesielle grunner som medligger som du ikke nevner her, så sier jeg bare: HErregud, så utrolig egoistisk av deg! Barnets far elsker sikkert sin datter, og det er klart han har lyst til å fortsette å ha delt samvær med henne. Hvis du tar dette inn for retten, så håper jeg du taper. Kraftig...

Skrevet

Og hvis du tar med deg datteren din likevel, blir du tiltalt for kidnapping. Man kan kun reise på ferie til utlandet uten samtykke fra den andre forelderen. Men, hvis far mener at det er stor sjanse for at du kommer til å ta henne med deg, kan han få rettens tilatelse til å nekte deg utreise til utlandet med datteren deres, selv på ferie.

Skrevet

Hadde du sagt deg villig til å gi far full omsorg, kanskje? Hadde du akseptert at han ville flytte med datteren?

Nei, tenkte meg det...

Hvis drømmen er så viktig at du vil si fra deg foreldreretten og bare ha f.eks feriesamvær, go for it.

Hvis ikke må du bare innse at dine forpliktelser som mor selvsagt er viktigere enn "egoistiske" drømmer og ønsker.

Og så lenge du ikke har utelatt noe viktig: VIL du være moren som trasser seg til å sette far-datter-forholdet på en hard prøve?

Skrevet

Du må da skjønne at faren er glad i datteren sin, og ikke vil gi opp den lille tiden han har sammen med henne??

Skrevet

Først lurer jeg på hva alderen på dette barnet er? Dernest lurer jeg på om dere faktisk har delt foreldreansvar eller ikke - mange tror de har det mens det ikke er slik..

Deretter ville jeg sjekket ut linkene på denne siden;

regjeringen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...