Gå til innhold

Hvor mye vet de

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spesielt dere med barn rundt 7 år. Hvor mye vet de egentlig om verden og samfunnet?

Og hva er det de har peiling på? Er det noe de kan som de fleste ikke kan eller er det noe de ikke kan som de fleste kan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle våre har alltid vært godt orienterte i hva som skjer i verden og pleier være de som gir ekstrainformasjon til resten av klassen om alle mulige slags tema.

Jeg har tidligere selv vært lærer og ser klart at hvor orientert barn er om verden omkring seg henger tett sammen med hvilken holdning foreldrene har til det samme. Med foreldre som kun ser reality og i hovedsak leser Se&Hør, blir barna naturlig nok heller ikke spesielt interessert i nyheter og vitenskapelige tema av ulike slag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes asterix svarte veldig blærete og nedlatende over her, men det er mulig jeg misforsto et eller annet …

Barn er forskjellige, noen finner ut at de vil pugge alle verdens flagg, andre interesserer seg hovedsakelig for Lego, atter andre blir fullstendig oppslukt av fotball. Hva de vet om diverse temaer, vil nødvendigvis henge sammen med to ting

1) Hva de selv interesserer seg for

2) Hvilken informasjon som er tilgjengelig

I tillegg spiller kognitive evner naturligvis inn. I den alderen TS nevner, er det vel ganske vanlig å ha noen slags begreper om demokrati (altså at de som bestemmer, er de som flest ville at skulle bestemme), gjerne vite navnet på statsministeren, kjenne til naboland, vite litt om egen by/bygd, osv. Men variasjonene er garantert voldsomme, og det skulle jo også bare mangle – man kan ganske sikkert stoppe voksne folk på gata som ikke vet hva fiskeriministeren heter.

Skrevet

Barn er selvsagt ulike, men de aller fleste får med seg mange enkelthendelser som skjer i Norge og ellers i verden, selv om de ikke kan sette dem inn i en større sammenheng. Begivenheter som nevnes i mange nyhetssendinger får sjuåringer lett med seg.

Barn forstår jo at det foregår krigshandlinger i verden, selv om de naturlig nok ikke kan gjøre rede for midtøstenkonflikten.

Jeg var selv sju da Alexander L. Kielland-ulykken skjedde. Dette var noe som opptok meg veldig, og bildene på tv gjorde sterkt inntrykk. (Det var nyhetssendinger rett før barne-tv på den tiden...) Alle mine jevnaldrende venner sier at dette er det første de kan huske fra nyhetene på tv.

Venner forteller at barna deres hadde fått med seg mye om tsunamien i Indiahavet i 2004. Naturkatastrofer og storulykker er derfor trolig noe de aller fleste 7-åringer forstår og får med seg.

Skrevet

Jeg var selv sju da Alexander L. Kielland-ulykken skjedde. Dette var noe som opptok meg veldig, og bildene på tv gjorde sterkt inntrykk. (Det var nyhetssendinger rett før barne-tv på den tiden...) Alle mine jevnaldrende venner sier at dette er det første de kan huske fra nyhetene på tv.

Jeg var bare tre år den gangen, men husker det veldig godt. Det var jo en voldsom hendelse, og mediedekningen virket kanskje ekstra overveldende nettopp fordi det ikke var så mange kanaler og så mye støy? (Nå bombarderes vi jo til enhver tid med kjendisers livsstilråd, Dagbladets "DU er …"-journalistikk og masse realitygreier.)

Men om man ikke har tv, tror jeg det er vanskeligere for barna å få med seg ting som skjer. Vi snakker litt om avisartikler, men det er i overkant mye uegnede bilder der også (mulig jeg er sær, men jeg synes ikke sjuåringer trenger å se bilder av lik, f.eks., eller av blodige demonstranter).

Skrevet

Min 7åring får med srg en god del, og vet mye om de temaene som inetersserer han. Nær det kommer til nyheter, brukte han å få se på supernytt på nrk, men etterhvert fant vi ut at han ble ganske engstelig av det. Selv er jeg opptatt av nyheter og verden generelt, men jeg må si jeg i grunnen ikke forstår hvorfor barn skal "utsettes" for nyheter som gjør dem engstelige. Tror den konkrete saken som satte det i gang hos min sønn var selvmordsbomberen i sverige. Det hjalp fint lite at Knut Storberget stodmog sa at dette ikke vil kunne skje i norge, da min sønn vet at det ikke er så langt mellom norge og sverige. Uansett, han er såpass voksen av seg at han selv skrur av tven når supernytt starter.

Litt OT, mren utrolig godt å få luftet frustrasjonen! ;)

Skrevet

Jeg har en jente på seks, og ser at noe får hun med seg av det som skjer. Hun var veldig opptatt av flommen i Australia, og ville snakke mye om noe sånt kunne skje her hjemme. Dette var en sak de tok opp mange ganger i supernytt på NRK super- så det er der det kommer fra. Ellers var hun veldig opptatt av forholdene i Nepal etter at de hadde jobbet med omis-programmet til forut i bhg. Jeg må si jeg opplever henne som interessert og engasjert, uten at det er overdrevet.. Jeg synes NRK super har utrolig mye bra, og gjør nyheter forståelig for barn på en fin måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...