Gå til innhold

Blir ikke klok på spisingen når jeg vil ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet treningen 11/1 og trener 3 ganger i uken.

Først og fremst er jeg ute etter å gå ned i cm, kg og stramme opp.

Det er mye frem og tilbake vedr mat som jeg ikke blir klok på.

Det er snakk om at dersom man spiser for lite stopper forbrenningen opp og man går ikke ned. Om man spiser for mye går man opp.

Hvordan skal jeg finne denne balansen uten å måtte veie alt jeg spiser?

Jeg ønsker jo at forbrenningen min skal være optimal, men de dagene jeg trener bør jeg kanskje spise mer, men hvor mye mer og hva.......?

Vanskelig dette.

Når jeg var yngre (jeg er 33 nå) å trente så spiste jeg veldig lite. Jeg spiste ikke lite bevist, men omstendigheter gjorde at jeg mistet matlysten.

Forbrenningen stoppet ikke opp da og jeg gikk jo ned, så jeg skjønner liksom ikke helt dette.

De sier jo at man skal forbrenne mer enn man putter i seg og da må man jo spise mindre enn mann trener........

Hjelp?

En vanlig dag spiser jeg følgende:

Frokost: 1 tørt havreknekkebrød (er ikke sulten om morgenen, men spiser dette for å få magen i gang

Lunsj: Salat med kylling/skinke eller 2 brødskiver/knekkebrød med pålegg

Mellommåltid en frukt eller et knekkebrød med pålegg

Middag: Alt fra kjøttkaker, fiskegrateng, spaghetti, magerpølser m potetstappe, omelett, laks osv med grønnsaker/salat til.

Koteletter eller stek i helgene hvor vi koser oss litt ekstra.

Når det gjelder middag forsøker jeg å spise en porsjon som ikke er alt for stor (spiste alltid to porsjoner middag tidligere)

Kvelds: JA youghurt (mindre fett) med en halv håndfull valnøtter eller 1 knekkebrød.

Er dette for mye mat/for dårlig mat ????

Har ikke gått ned verken i kg eller cm siden 11/1 (snart en mnd siden) :-(

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det så greit ut jeg, men en måned er ikke lenge, og det kommer jo an på hvordan du har spist før dette? Om du hadde for vane å spise dette i tillegg til godteri osv, ville jeg forvente en viss nedgang, men om du har spist mindre enn dette, og økt matinntaket som følge av at du trener, vil det ta lengre tid før du går ned. Føler du deg strammere i kroppen? Hva trener du når du trener?

Skrevet

Du kan kanskje prøve å hive inn litt mer frukt og grønt, og kanskje spis enda litt mer til frokost?

Jeg holder meg unna mat som potetstappe, pølser og fiskegrateng. Du bør spise magrere mat som kylling, magert svin, fisk, og en hel drøss med grønnsaker.

Jeg lurer også på hvor mye du egentlig trener. Synes ikke denne "menyen" er det verste jeg har sett, og har du trent godt så skal du ha hatt litt vektnedgang på en måned.

Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg trener som følger:

Tirsdag: Styrke 1 time

Onsdag: Zumba 1 time

Body Jam 1 time

Søndag: Styrke 1 time

Det var 1 uke i denne perioden jeg ikke fikk trent pga dødsfall i familien.

Kan det være bakgrunnen for at jeg står helt i ro i cm og kg?

Når det gjelder mat må det dessverre bli pølser og potetstappe og fiskegrateng i blandt da vi har en jente på 4 år som er så glad i det.

Blir så styrete om jeg da skal lage min egen mat ved siden av, men jeg forsøker å spise bare litt av fiskegratengen og potetene/potetstappen og spiser mer salat/grønnsaker.

Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg trener som følger:

Tirsdag: Styrke 1 time

Onsdag: Zumba 1 time

Body Jam 1 time

Søndag: Styrke 1 time

Jeg ville slengt inn mye mer kondisjon! Prøv å beveg deg minst 30 minutter hver dag, og så har du harde treningsøkter de 3 dagene du har satt av til trening.

Skrevet

Ikke forvent resultater så raskt :) Kiloene kom ikke på så raskt, så derfor tar det tid å få dem av igjen også.

Jo mer man trener, jo mer bør du spise llers tærer det på muskler og overskudd.

Jeg er 167 høy, veier 71 kilo spiser 1500 kcal på en stillesittende dag, men da går jeg en 30 min gåtur. På dager der jeg løper ca 5 km spiser jeg 1700 kcal, inkl å ha gått 30 min tur.

Det er egentlig ikke så mye som skal til. Ikke tenk på mat som farlig, men spis mye av det sunne. Grove knekkebrød, kalkun og kylling, litt egg, en neve nøtter per dag. Ikke ta uhorvelig mye poteter til middag. Middag har jeg ca 150gram kjøtt uansett , være seg fisk eller kylling. Rødt kjøtt er jeg ikke glad i. En liten dært med saus eller ketchup.

Slik sunn mat og ålreite mengder gjør at jeg går ned 400-800 gram per uke.

Nå var ikke dette forslaget ment for muskelbyggere, da må man jo påte på med en god del mer proteiner og karber, men uansett, for hvermansen til å gå ned uten å være desperat.

Skrevet (endret)

Når det gjelder mat tror jeg det beste er å passe på å spise variert, mye frukt og grønt, alltid frokost, og passe på å kjenne etter når du føler deg mett. Når du merker at du føler deg mett så stopp, ikke fortsett og spis bare fordi det er godt, eller fordi du vil spise opp det som ligger på tallerkenen. Ikke kast i deg maten, spis rolig så er det lettere å kjenne når du begynner å føle deg mett. Kutt ned på (eller dropp helt hvis du klarer det) godteri og brus. Ellers er det jo greit å styre unna pommes frites, alt frityrstekt, bacon og slikt som en vet ikke inneholder mye bra. Jeg hadde ikke orket å telle kallorier resten av livet, og mener ikke man skal trenge det heller. Det trenger ikke være så vanskelig.

Og så ha tålmodighet da, synes det du gjør er helt supert! DU ER FLINK! :klemmer:

Endret av MsPaddington
Skrevet

JESUS. "Det tar litt tid før kiloene forsvinner." Wtf?? Hvis hun ligger i kaloriunderskudd så starter kiloene og forsvinne umiddelbart! Tror dere virkelig at kroppen kan velge å ikke slippe kiloene "bare fordi det tok lang tid å få dem på"? :slår:

Skrevet

Jeg går mot strømmen og sier at hvis ts ikke er sulten om morgenen, så trenger hun ikke tvinge i seg frokost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...