Gå til innhold

Hvilken hund passer for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt canis sin rasevelger men lurte på hvilke hunderase dere mener passer.

1) Helst en liten hund eller mellomstor hund.

2) Jeg har aldri hatt hund før så bør være førstegangshund.

3) Ikke spesielle jaktegenskaper da jeg har flere hjemmelaga bur med marsvin og kanin med åpent låkk.

4) Helst ikke spsielte "voffete" Voffer mye da det er andre naboer.

5) Jeg har ikke allergi men hadde vært kjekt med en allergivennlig hund.

6)Er ikke noe glad i å støvsuge så hadde vært kjekt med en røytefri hund, eller ivertfall ikke røyter så mye.

7) Helst en langhåret hund.

8) Det er greit med hundehårstell og børsting men helst at når jeg drar kammen over så detter mesteparten av løs pels av. Helst ikke litt røyting over hele leiligheten på sofa og løse hår som svever rundt

9) Gjerne en hund som liker å gå tur men de gjør vell de fleste :skratte:

10) Helst at hunden kan være noen timer alene.

11) Gjerne en kosehund, turkamerat også liker jeg agility og å lære hunden til forskjellige triks.

Dette er bare feks.

Noen hunderaser som passer? :filer:

Tror dere at gjetehunder feks. shetland sheepdog og japansk spisshund passer? Eller selvskapshunder som chihuahua og papillon? Gjerne større raser? Fordi må ikke være trekkhund, ekstra jaktegenskaper, ikke elghund, harehund, fuglehund ol. Siden jeg også har mange marsvin og kaniner :fnise::jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ts her.

12) Helst en hunderase som ikke har spesielle høye sykdommerrisiko. En friskest mulig hunderase. :sjenert: Har hørt at cavaler king charles spaniel har ekstra mye risiko for sykdommer. Synd det fordi har lyst på en sånn hund. :jepp:

Skrevet

wheaten eller puddel, tenker nå jeg.

Gjest Lille-pus
Skrevet

TS, når jeg ser på ønskelisten din i start-innlegget så er jeg vel ikke helt sikker på at det finnes en hund som tilfredsstiller alle ønskene dine.......

Beste råd er at du tenker på det litt til, og kanskje besøker en del oppdrettere av ulike raser.

En hund er et familiemedlem som skal leve sammen med deg i min. 10- 12 år (er du heldig så kanskje i nærmere 20 år)

Da er det viktig at det ikke blir et "impulsivt innfall" å kjøpe valpen, for så å erfare at hunden alikevel ikke tilfredsstiller alle punktene på listen din.

Skrevet

Bichon frisé! Jeg har en sånn, den røyter veldig lite, er glad i å gå tur, kan fint være hjemme alene i 8 timer mens jeg er på jobb, lettlært, kosete. Og ikke minst veldig søte. Blir en del pelsstell, men det er jo bare koselig :jepp:

Skrevet

Bichon frisé! Jeg har en sånn, den røyter veldig lite, er glad i å gå tur, kan fint være hjemme alene i 8 timer mens jeg er på jobb, lettlært, kosete. Og ikke minst veldig søte. Blir en del pelsstell, men det er jo bare koselig :jepp:

Enig her, men du nevner også Shetland Sheepdog, den er også en rase som passer innenfor noen av kravene dine (du har jo ganske mange da) ellers er puddel energiske godklumper som egentlig er apporthunder (tror jeg) og fine hunder de også, men jeg ville styrt unna alle typer terriere - de er nydelige små mordere hele gjengen og de har også sinnsykt mye energi :fnise:

Skrevet

Tenkte puddel selv, men puddel er opprinnelig jakthund. Er ikke sikker på hvor mye jakt det er i de nå lenger.

Hva med chinese crested powder puff? Mulig den er bjeffete, men ellers tror jeg den passer greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...